Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Britt Rahman

[#25170] Else Jacobi Abrahamsdtr og Jørgen Wold Engebretsen, Melø, Nordland før 1841

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Giftermål 26.12.1841 i Meløy kirke, Nordland: Else Jacobi Abrahamsdtr, Spilleren, f. i Spilleren, 22 år, far Abraham Pettersen, med ungk. Jørgen Wold Engebretsen, Fore, f. i Næverdal, 26 år, far Engebret Iversen. Else er iflg. dette født ca. 1819, og Jørgen ca. 1815. KB for Rødøy (Meløy) finnes digitalt for døpte fra 1739-1824, men finner hverken dem eller fedrene igjen der. Savner derfor alle data bakover om fødselsdata, hvem deres mødre er eller andre forfedre/familie.Søkte alle ovennevnte navn i Family Search, direkte på IGI/VRI Batch-numre (kirkebokinnførsler hos FS) i aktuelle kommuner i Nordland. Fikk kun opp ovennevnte giftermål i Meløy. Men hos FS innført fra KB Døpte i Meløy 1825-1844 fant jeg følgende barn med far Abraham Pettersen (sm. hele veien) og mor Helene Jensdr, (men innført ulikt hele veien): 01.05.1825: Martha Olava Abrahamsen (mor Helene Jensdr)06.05.1827: Mortina Ollava Abrahamsen (mor Helena Jensdr)18.10.1829: Andreas Zacharias Peder Abrahamsen (mor Helena ANDERSDR, så usikker om dette er samme par)11.09.1832: Abrahamsen, gutt (mor Helena Tode Jensdr), død samme dato 11.09.183229.04.1836: Hanna Jorgina Tode Abrahamsen (mor Hellena Jensdr Tode)I FS fantes ingen kirkebok for Meløy før den fra 1825, -fant derfor ingen fødselsdata der om Else Jacobi Abrahamsdatter (ei heller om en mulig søster, Petronnelle Abrahamsd. som i FT 1865 var enke m/2 døtre, 40 år (dvs. f. 1825?), og da logerende hos Jørgen Ingebricts. og Else Abrahamsd. i Meløy.)Har på DP i KB Døpte Rødøy 1739-1824 kun funnet en Abraham Pedersen, f. 1777, ektefødt, med far oppført som kun Peder (uten etternavn) på gården/stedet Kiong. (På Family Search er en Abraham Pedersen innført av et medlem av LDS Church (dvs. mer usikkert) som Abraham Pettersen, f. 21.09.1777 Rodoy, Nordland, far Peder Olsen). Synes at fødselsår 1777 er svært tidlig for Elses far hvis det stemmer at den samme Abraham fikk flesteparten av sine barn mellom (?) 1819 og 1836 (?), og også hvis det er riktig at han selv er 76 år i FT 1865, da en Abraham er bosatt hos datteren Martha Abrahamsdtr., Meløy.Er det noen som har opplysninger om Else Jacobi Abrahamsdtrs. fødsel/dåp samt om hennes foreldre/familie, eller ditto om Jørgen Wold Engebretsens og hans opphav/familie?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnt Stavne

I kirkebok for Rødøy 841.A04 side 53 Fødte Qvindekjøn står følgende:Født: 1. April 1820 Else Jacobia - uægteDøpt: 7. Maij i kirkenForeldre: Drengen Abraham Pettersen Haukviigen og Pigen Helena Jensd. ibid.I folketellingen for 1801 er det en Abraham Pettersen (8 år) oppført som forstersønn hos Gregus Joensen og Kirsten Nielsdatter i Haugviig.I Svein Edvardsens Skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811/1845 finnes det et skifte etter Jacob Hansen på Sneland i 1844.Jacob Hansen, hovedperson...Else Pettersdatter, 70 år, Faster, MesøenAbraham Pettersen, 50 år, Fastersønn...Jeg vet ikke om disse 3 Abraham er den samme, men det er en mulighet.I 841.A04 side 393 Copulerede finnes:30 Julij 1820Abraham Pettersen, Glomen , Inderst 26 aarPige Helena Jensd. Sætviigen, Tienestepige, 22 aarForlovere: Anders Sætviigen og Lars Nilsen Glomen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnt Stavne

Har ikke så langt funnet noen Jørgen Wold Engebretsen, men jeg fant i 841.A03 side 341:1818 Dom. Sexagesim.Døbt uægte B. N: Johan Wold, Parentes Ingebrict Joensen Næverdal og Pig: Alith Willumsd.Det finnes en Ingebrict Joensen (5 år) i folketellingen 1801 på Halsa i Rødøy.I 1801 tellingen for Rødøy finnes det en Aleth Villumsdatter (5 år) som er fosterbarn hos Elling Nielssen og Elisabeth Olsdtr på Mosvold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Britt Rahman

Takk for alle opplysninger, Arnt, - de bringer meg et godt stykke videre. Jeg fant selv i sin tid nevnte dåpsinnførsel for Johan Wold Ingebrictsen, men har hatt denne 'åpen', for jeg fant aldri igjen foreldrene. Tror nok jeg har lett etter feil far til Johan, for det rette navnet er sikkert Ingebrikt Joensen, og ikke Iversen, slik jeg selv i sin tid tydet navnet i KB med vanskelig lesbar skrift. Og navnet Alith tolket jeg som avart av Alice!Antar som sikkert at drengen Abraham Pettersen oppført som far til Else Jacobia i 1820, er den samme som gifter seg med hennes mor, Helena Jensd. Sætviigen samme år. Om det er samme Abraham Pettersen, 50 år, fastersønn, i skiftet etter Jacob Hansen i 1844 er imidlertid mer usikkert. Skal prøve finne evt. forbindelse her.Men hvor kom konen til Abraham Pettersen, Helena (Tode) Jensdtr. fra og hvem er hennes foreldre? Navnet Tode er sjeldent, og brukes tydeligvis både som fornavn og etternavn (sistnevnte ref. Møre og Troms i FT 1801). Antar det er brukt som fornavn i MIN sammenheng, siden kun en datter har fått dette navnet.Helene Jensdtr. giftet seg 22 gml. i 1820, dvs. f. ca.1798, og var derfor 2-3 år ved FT1801. Finner henne ikke på den digitale FT 1801 for Rødøy, - kanskje er hun oppvokst annetsteds? Både i Bodøen, Væfsen og Schjerstad finnes en Helene Jensd. i aktuell alder i 1801. I Troms finnes en på Tranøe (Berte Helena Jensd. 3 år, på Venjen Stor på Dyrøe i Tranøe Prestegjeld, Finmarken Amt), og pussig nok, på Tranøy finner jeg også div. personer med navnet Tode. Stammer både hun og navnet fra Tranøy i Troms? Og isåfall, hvorfor havnet hun i Meløy i Nordland?Er det noen som kan hjelpe meg videre med Helene Jensdtr.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnt Stavne

I folketelling for Rødøy finnes en Helena Jansdtr. som er 9 år, hun er forsterdatter til Mogens Olsen og Else Andersdtr. i Sætviig. Er det en tilfeldighet eller kan det være at alderen er feil registret en av plassene?Jeg ville i hvertfall ikke utelukket henne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnt Stavne

Jeg sjekket kirkeboken for å se når Helena ble konfirmert, på side 317 i 841.A03 fant jeg blant konfirmerte 4. P. Trin. 1811 Hellena Jensd. Sætviigen. Dette regner jeg med er samme person som i folketellingen. Dersom dette er samme som blir gift med Abraham, må alderen være feil ved giftermålet. Tallet i kirkeboken er ganske klart 22, slik at det ikke er snakk om noen feiltolkning. Fant ingen andre Helena konfirmert mellom 1811 og 1820.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Britt Rahman

Tusen takk igjen Arnt for rask og utmerket hjelp med mye nytt å gå videre med også med Helena Jensdtr.Fant selv ikke igjen Helena Jensdtr. i DPs Konfirmerte i Rødøy 1739-1824 der ingen Helena(e) ble konfirmert i 1811, men den inneholder kanskje kun hovedsognet Rødøy, mens hun muligens ble konfirmert i Meløy? Sto det ingen alder når hun ble konfirmert? Det var tydeligvis ikke uvanlig at alder ved konfirmasjon kunne være både 18 og hele 21 år dengang, og med ingen andre Helen(e-a)'r samme tid/sted, tyder det på at fosterbarnet i FT 1801 er samme konfirmerte Helena i Sætviigen.Er det noen som vet hvor kan jeg finne ut mer om disse som er fosterbarn? Det at de fostres av andre tyder vel enten på at foreldrene er døde eller at de er satt bort pga. fattigdom hos alenemor evt. begge foreldre? Det finnes vel neppe noe register over slik fostring, og i evt. skifter for fosterforeldre er de vel heller ikke tilgodesett. Er kirkebøker eneste kilde for å finne opphav, eller er der andre muligheter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei ! Jeg har flg oppl om Helena Jensdtr Tode; Hun er født i 1793 som datter av Jens Hjertin Tode og Marit Brynjulfsdatter. Jeg har reg 7 barn av dette paret. En datter, Martine, er min tipp-tipp oldemor. Har reg foreldre til Abraham Pettersen; Petter Thomasen og Anna Sophie Pettersdatter. Må lete for å finne mine kilder til disse oppl, da disse ikke er lagt inn i mitt dataprogram ennå. Fikk oppl for kort tid tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Britt Rahman

Hei Gry.Tusen takk for interessante opplysninger! Men hvor har du opplysningene om Helena Jensdatters foreldre og fødselsår fra?Jeg har i FT 1801 søkt på alle mulige varianter/stavemåter for denne familien og over hele landet (Helena Jensdtr. f. 1793 +/- 5 år, Jens Hjertin Tode og Marit Brynjulfsdatter), men finner ikke igjen noen av dem noe sted. Kan de ha kommet fra Sverige etter FT 1801? Har forresten ikke Jens Hjertin Tode noe -sen navn, dvs. noe som viser hvem han er sønn av?Du sier du har registrert 7 barn av dette paret, - er det da Jens Hj. Tode og Marit B. du mener, eller er det Abraham Pettersen og Helena Jensdatter som har 7 barn? Jeg har selv funnet ialt 6 barn som trolig er barn av sistnevnte par (se foran), - hvem var isåfall det 7. barnet? Et av de barna jeg fant på Family Search var der innført som Mortina Ollava, f. 1827, - er det din tipp-tipp oldemor Martine?I FT 1801 på Selstad i Rødøy fant jeg de foreldrene du oppgir til Abraham Pettersen, men der har de kun to små barn boende hos seg. Begge foreldrene er imidlertid 'godt voksne' og har trolig flere eldre barn som antagelig er ute i tjeneste, er pleiebarn e.l. En Abraham Pettersen 8 år er iallfall fostersønn hos Gregus Joensen og Kirsten Nielsdtr. i Haugviig i Meløy i F 1801. Vet du noe mer om Abrahams familie?Håper du finner igjen dine kilde til dette, og at du vil gi meg alle de opplysninger du måtte ha om begge disse familiene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei Britt ! Mitt innlegg var litt kort og upresist pga liten tid. Jeg strever også med Meløy, men la inn etterlysning på DIS Forum, (er fornøyd medlem i DIS Norge !), samt på DIS Salten etterlysningsside. I disse forum har jeg fått svar fra privatpersoner med bl a oppl om navn på Helena Hjertine Tode Jensdatters sine foreldre ( far var mulig svensk løytnant i Trondheim etetr mine noteringer, så du er inne på noe da du ikke finner dem i FT)). Som sagt har jeg også ikke fått tid til å lete etter mine kilder i den beryktelige 'papir/data haugen', men de er der :) Senere med det.. Mortine ollava Abrahamsdtr er min ttoldemor, ja. Har ikke reg den sønn ble født/døde i 1832 etter dine reg. Men har 2 søsken som du mangler til 'din' Else jacobi; 1) Maren Margareta f. 1815 2) Petronell Tomine f. 1822 Skal finne frem til kildene, men fint om du sender meg e-mail adr da jeg glemmer å sjekke Forumet her.. mvh Gry, dahlmo@tiscali.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.