Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#25172] Ingeborg Augustinusdtr fra Leksås, Grong

Recommended Posts

Gjest Tore Fagerli

Jeg gjør et nytt forsøk på å finne den riktige Ingeborg. Den jeg søker skal være døpt 29/8-1784, og hun døde 25/7-1856 på Innstranda ved Bodø. I bygdeboka for Bodin er navnet oppgitt til Engborg Margreta Agsteinsdotter. Hun fikk i 1806 sønnen Salamon med Ivar Hansson fra Holand i Grong. I folketellinga for 1801 under garden Lexaas, Grogns sokn, Overhallen prgj. finner jeg to søstre med svært like navn: Ingeborg (16 år) og Ingebor Margrethe (20 år). Ut fra dåpsdatoen skulle man tro det var 16-åringen jeg søker, men ut fra navnet virker 20-åringen som den mest sannsynlige, eller kan man tro at jenta ikke ble døpt før hun var 4-5 år?

Gjest Anne Hildrum

Den andre Ingeborg ble døpt 25 Jun 1780, så det er nok den yngste det er snakk om og at hun ble døpt i rimelig normal tid. Den eldste ble døpt Ingeborg og den yngste Ingeborg Margrethe. Det er vel ikke usannsynlig at det er folketellingen som har gått i surr.Anne

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.