Gå til innhold
Arkivverket

[#25172] Ingeborg Augustinusdtr fra Leksås, Grong


Gjest Tore Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Fagerli

Jeg gjør et nytt forsøk på å finne den riktige Ingeborg. Den jeg søker skal være døpt 29/8-1784, og hun døde 25/7-1856 på Innstranda ved Bodø. I bygdeboka for Bodin er navnet oppgitt til Engborg Margreta Agsteinsdotter. Hun fikk i 1806 sønnen Salamon med Ivar Hansson fra Holand i Grong. I folketellinga for 1801 under garden Lexaas, Grogns sokn, Overhallen prgj. finner jeg to søstre med svært like navn: Ingeborg (16 år) og Ingebor Margrethe (20 år). Ut fra dåpsdatoen skulle man tro det var 16-åringen jeg søker, men ut fra navnet virker 20-åringen som den mest sannsynlige, eller kan man tro at jenta ikke ble døpt før hun var 4-5 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Fagerli

Takk skal du ha. Da antar jeg at Ingebor enten var litt 'tilårskommen' ved dåpen eller at det er oppgitt unøyaktig alder overfor folketellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Den andre Ingeborg ble døpt 25 Jun 1780, så det er nok den yngste det er snakk om og at hun ble døpt i rimelig normal tid. Den eldste ble døpt Ingeborg og den yngste Ingeborg Margrethe. Det er vel ikke usannsynlig at det er folketellingen som har gått i surr.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Fagerli

Jeg takker og bukker. Folketellingene er i mange sammenhenger nokså omtrentlige, og det var derfor jeg kom med denne forespørselen.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.