Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#25378] John Tellefsen och Johanna Maria Tellefsen, Holst Sogn

Recommended Posts

Gjest Ingalill Lundgren

Styrman John Tellefsen från Bakke i Holst Sogn gifte sig 1815 med Johanna Maria Lundgren på Rörö i Öckerö Socken, Bohuslän. År 1816 föddes sonen Johan Adolf Mauritz på Rörö och 1818 dottern Amalia Teresia på Hällviksstranden i Morlanda Socken, Bohuslän. Familjen flyttade därefter till Norge och jag har hittat Johanna Maria i folktetellingen för 1865 på gården Bakke tillsammans med en son Theodor Ferdinand. Dessa två personers gravar finns också upptagna i förteckningen över Tvedestrands kyrkogård.Är det någon som har mer information mer om familjen i Norge? Det hade varit intressant att få veta om John och Johanna Maria t.ex fick fler barn , när John Tellefsen dog etc.

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ifølge HOLT - EN BYGDEBOK (Sv. Svensen, 1940) ble John Tellefsen Bakke født i 1792 og døde i 1836. Johanna Maria f, 1791, d. 1870. Følgende barn er oppført: 1. Adolf Oluf Mauritz Tellevsen (f. 1816 på Rørø), 2. Amalie Teresie Tellevsen (f. 1818 i Hellevikstrand; gift 1842 med John Larsen Østerå, Holt), 3. August Bernhard Tellevsen (f. 1820, Bakke i Holt; reiste først til sjøs, opprettet 1854 en skipsmeklerforretning i Cardiff - en av de mest ansette norske meklerforretninger i England), 4. Josephine Mathilde Tellevsen (f. 1821; gift med kaptein Knut Knudsen Fiane, Holt), 5. Johanne Marie Tellevsen (f. 1822; gift med agronom og dyrlege [veterinær] Guldbrandsen på Longum, Austre Moland), 6. Lina Marie Elisabet Tellevsen (f. 1825; gift 1856 med lærer og telegrafist Torje Aadnesen Borgen), 7. Theodor Ferdinand Tellevsen (f. 1827; seilte til sjøs, var i 1865 med på å stifte Tvedestrand Dampskibsselskap og førte den ene av båtene 'Kvik' i Arendalsruten til sin død i 1882), 8. Emilie Christine Tellevsen (f. 1829), 9. Augusta Fredrikke Tellevsen (f. 1833).

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ingalill - nedstammer du fra John Tellefsen? I så fall har vi felles aner. Nokså fjernt, riktignok. John Tellefsen var nemlig min tippoldefars tremenning (min tippoldefar var for øvrig også styrmann).

Gjest Ingalill Lundgren

Mitt intresse i familjen Tellefsen kom sig av att jag undrade vad som hände med Johanna Maria Lundgren som var min farfars farfars fars syster. Om du har intresse av familjen Lundgren i Sverige så hjälper jag gärna till.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.