Gå til innhold
Arkivverket

[#25378] John Tellefsen och Johanna Maria Tellefsen, Holst Sogn


Gjest Ingalill Lundgren
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingalill Lundgren

Styrman John Tellefsen från Bakke i Holst Sogn gifte sig 1815 med Johanna Maria Lundgren på Rörö i Öckerö Socken, Bohuslän. År 1816 föddes sonen Johan Adolf Mauritz på Rörö och 1818 dottern Amalia Teresia på Hällviksstranden i Morlanda Socken, Bohuslän. Familjen flyttade därefter till Norge och jag har hittat Johanna Maria i folktetellingen för 1865 på gården Bakke tillsammans med en son Theodor Ferdinand. Dessa två personers gravar finns också upptagna i förteckningen över Tvedestrands kyrkogård.Är det någon som har mer information mer om familjen i Norge? Det hade varit intressant att få veta om John och Johanna Maria t.ex fick fler barn , när John Tellefsen dog etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ifølge HOLT - EN BYGDEBOK (Sv. Svensen, 1940) ble John Tellefsen Bakke født i 1792 og døde i 1836. Johanna Maria f, 1791, d. 1870. Følgende barn er oppført: 1. Adolf Oluf Mauritz Tellevsen (f. 1816 på Rørø), 2. Amalie Teresie Tellevsen (f. 1818 i Hellevikstrand; gift 1842 med John Larsen Østerå, Holt), 3. August Bernhard Tellevsen (f. 1820, Bakke i Holt; reiste først til sjøs, opprettet 1854 en skipsmeklerforretning i Cardiff - en av de mest ansette norske meklerforretninger i England), 4. Josephine Mathilde Tellevsen (f. 1821; gift med kaptein Knut Knudsen Fiane, Holt), 5. Johanne Marie Tellevsen (f. 1822; gift med agronom og dyrlege [veterinær] Guldbrandsen på Longum, Austre Moland), 6. Lina Marie Elisabet Tellevsen (f. 1825; gift 1856 med lærer og telegrafist Torje Aadnesen Borgen), 7. Theodor Ferdinand Tellevsen (f. 1827; seilte til sjøs, var i 1865 med på å stifte Tvedestrand Dampskibsselskap og førte den ene av båtene 'Kvik' i Arendalsruten til sin død i 1882), 8. Emilie Christine Tellevsen (f. 1829), 9. Augusta Fredrikke Tellevsen (f. 1833).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ingalill - nedstammer du fra John Tellefsen? I så fall har vi felles aner. Nokså fjernt, riktignok. John Tellefsen var nemlig min tippoldefars tremenning (min tippoldefar var for øvrig også styrmann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingalill Lundgren

Mitt intresse i familjen Tellefsen kom sig av att jag undrade vad som hände med Johanna Maria Lundgren som var min farfars farfars fars syster. Om du har intresse av familjen Lundgren i Sverige så hjälper jag gärna till.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.