Gå til innhold
Arkivverket

[#25507] Nicolai Locke på Bekkelaget

Gjest Dag Brodin
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Farens navn ble i gjengs kun skrevet Friedrich Locke. Johann ble svenn i Arnstadts garverlaug allerede 1718.Har disse etterkommere i Norge i dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Å ja da, takk for nye aner forresten! Lockes svigersønn, som overtok bykselen av Bekkelaget var jo den navngjetne Syver Christiansen.Se f.eks 20193 eller 24491 - der kan du treffe mange etterkommere av denne, ofte kalt Bekkelagsslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da kan du formidle til dem en hilsen fra meg om at jeg trenger et lite reisestipend for en arkivreise til Arnstadt og Erfurt i 2008 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis noen av etterkommerne het Syversen og bodde i Oslo i mellomkrigstiden, så vennligst be dem ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Gulbrandsen-slekten på Bleikøya er vel også etterkommere her. Om de fortsatt bor fast der ute, vet jeg ikke, men i hvert fall for inntil forholdsvis kort tid siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreas Andersen

Det er helt riktig at noen av etterkommerne het Syversen og bodde i Oslo i mellomkrigstiden. En Sverre Syversen ansatt ved Christiania Spigerverk bla. Desverre kjenner ikke jeg til noen videre navn i denne delen av familien. Men selv er jeg jo også etterkommer av Locke på samme linie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Tore: Alle dine opplysninger om Johann Nicolaus Lockes fødsel stemmer fullt ut med de hypoteser om ham som tidligere er lansert: fødeland, fødselstidspunkt og til og med navn på foreldrene.Har du noe imot å røpe hvordan du fant fram til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sten (32) : når du er hjemme fra Hole, skal jeg røpe for deg - i epost - hvordan jeg fant de aktuelle kildene. Jeg tenkte å lage et lite NST-manus med stoffet, og først på et senere tidspunkt, f eks ved utgivelsen, får 'de andre' denne kildeinformasjonen, også i form av dokumentfotografier.Tore A A (31) : det ville vært interessant å få vite mere om hvordan nettopp denne Sverre Syversen er etterkommer til Locke. Dette kan være en viktig opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Utmerket, Tore, dette skal bli spennende å gå gjennom. Johan Nicolaus Locke har et stort antall etterkommere, og en artikkel i NST vil utvilsomt bli godt mottatt.Selv er jeg etterkommer av Johan Nicolaus' datter Cathrine Marie, som har mange etterkommere i Follo. Dessverre er ikke dette så godt kjent i Follo, ettersom Trygve Vik i bygdeboka for Ås oppga feil navn på Cathrines far. Som kjent hadde jeg en liten artikkel om dette i Slektsveven 2/2003, medlemsblad for Ski Slektshistorielag (ligger ute på nettet). Jeg har hverken før eller siden hatt så mye respons på en artikkel, men faktisk ikke et pip fra forskere i Follo - det var etterkommerne etter kultfiguren Syver Christiansen på Bekkelaget, gift med Johan Nicolaus' datter Margrete, som meldte sin interesse.Forutsatt at andre også melder seg, er jeg gjerne med på å sponse en arkivreise til Arnstadt. Det er vel knapt noen her til lands som har slike kunnskaper om tyske arkiver som Tore.Johan Nicolaus Locke bodde ti år på Østre Hamnor i Hole, og som nybakt holeværing kunne jeg da selvsagt ikke la være å komme med en mini-artikkel i det lokale slektshistorielagets blad, Hringariki 2/2007: 'En fallert Christiania-borger på Østre Hamnor i Hole'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg ser at det, forruten by- og kretsarkivet i Arnstadt, kan bli behov for å besøke fyrstearkivet, som oppbevares i Rudolstadt (omlag 35 km ssø for Arnstadt), Thüringens 'riksarkiv' i Weimar (omlag 50 km nø for Arnstadt), det evangelisk-lutherske arkivet i Eisenach (60-70 km nv for Arnstadt), der forøvrig kirkebøkene bevares, samt bispearkivet i Erfurt (20 km n for Arnstadt), alle arkiv innenfor én times reise, men allikevel så spredt at man kun rekker ett arkiv per dag; - og på fredagene (og lørdag-søndag) er det stengt. Men Arnstadt peker seg ut som det viktigste arkivet, åpent tirsdager 08-18, muligens supplert med halvdagsåpent torsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Slektsforskeren Reiner Gerda Schuchardt i Emden har på Familysearch tatt for seg Johannes Nicolaus Henneberg og hans første hustru Elisabeth Margaretha Henning i Arnstadt, etter alt å dømme foreldre til Johann Nicolaus Lockes mor, Anne Juliane. Schuchardt ser ut til å ha brukt kirkebøker, og kommet flere ledd tilbake. Stort sett dreier det seg om borgere i Arnstadt, derav flere garvere (Roth- und Lohgerber).Familysearch er Familysearch, og skepsis er følgelig på sin plass. Schuchardt har opprettet flere slektshistoriske sider på nettet, og det er vanskelig å uttale seg om seriøsiteten av disse. Men det kan vel være hensiktsmessig å vurdere de slektsrekkene han har lagt inn, som gjennomgående inneholder datoer for dåp, vielse og begravelse, så godt som alt fra Arnstadt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Høres oppløftende ut. I arkivet i Rudolstadt finnes det forøvrig en god del genealogiske samlinger, som, etter hva jeg antar, er sortert på slektsnavn.Sten : fikk du ikke epost'en fra meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Nei, jeg tilhører nok de håpløst gammeldagse med e-post kun på jobben og ingen forbindelse til hjemmet. Hvilket innebærer at jeg i disse påsketider ikke får lest e-post før neste tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg forstår (39); - jeg foreslo at vi skrev en artikkel til NST sammen; det er jo tross alt du som er den store Locke-forskeren her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Stor og stor - jeg sitter i alle fall med masse avskrifter fra Johann Nicolaus Lockes virksomhet, helt fra han første gang i september 1725 trolovet seg i Aker og samtdig nevnes som fellberedersvenn hos Johann Valentin Silgens. Men jeg blir gjerne med på en artikkel til NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er fint ! Et skår i gleden er meldingen jeg nettopp fikk fra kirkearkivet i Eisenach : den glade meldingen er at de har åpent mandag til torsdag 8-16 og fredag 8-14 (mens de andre arkivene er fredagsstengte), en annen glad melding at kirkebøkene for Arnstadt nå er under filming, men den dårlige meldingen er at kirkebøkene for Arnstadt p.t. ikke er tilgjengelig, - de ber meg spørre igjen om 6 måneder (!). Men så ille kan det da heller ikke være. Kjenner jeg byarkivene godt, så finnes det allerede kopier eller avskrifter av kirkebøkene tilgjengelig i Arnstadts byarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreas Andersen

Svar til Tore H. Vigerust vdr. Sverre Syversen. Syversen var født på Bekkelaget, og var så langt jeg vet oldebarn av Bernt Syversen Bekkelaget. Bernt Syversen f.1788 sønn av Sivert Christiansen og Lockes datter Margrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

takk for det, har du mere om hans arvinger opp til idag, så gjerne send meg dem til epost toreher@online.no (men ikke hit til debattforumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Reiner Gerda Schuchardt har også lagt inn slekten Henneberg i Arnstadt, Johann Nicolaus Lockes morsslekt, på Rootsweb med henvisning til aktuell kirkebokside samt sitater fra kirkebøkene. Han har også her (i motsetning til på Familysearch) lagt inn Johann Friedrich Locke og hans slekt, men uten kirkeboksitater. Johann Friedrich Locke (1676-1747) var etter dette sønn av Bartholomaeus Locke (ca 1639-1714), 'Gastwirt' i Holzhausen, Haarhausen, Thüringen.Etter å ha sett Schuchardts dokumentasjon på Rootsweb føler jeg meg temmelig trygg på hans seriøsitet som slektsforsker (skjønt alt må selvsagt etterprøves!). Han har likevel ikke funnet fødselen til Johann Nicolaus, bare søsteren Anna Margaretha.Inntil videre anbefales Locke-etterkommere å gå inn på Rootsweb, logge seg inn på 'Anna Margaretha Locke' og skrive ut 'Ahnentafel'. Kirkeboksitatene fra Henneberg-slekten framgår ikke her, og må skrives ut for hver enkelt personseddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Og for den som tidligere har søkt etter Locke-slekten på Rootsweb uten å finne noe som helst, er forklaringen at Schuchardt har 'Updated' (les: lagt inn) opplysningene så sent som i februar 2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da var vi heldige med de nye opplysningene på Rootsweb.Jeg har idag fått ny beskjed fra kirkearkivet i Eisenach om at Arnstadts kirkebøker befinner seg hos firmaet som filmer dem, og at bøkene nok vil være utilgjengelige noen måneder fremover, men også arkivet håper at det går raskt unna, og de selv er ukonfortable med at det skulle ta hele 6 mnd, men de håper det går mye fortere unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Holzhausen er en dorf 4 km vnv for sentrum av Arnstadt, mens Haarhausen ligger ca 1 km mot nord derfra igjen. Landsbyene ligger i en kommune Wachsenburg-gemeinde, som igjen tilhører Landkreis Gotha, og dermed sorterer de ikke under samme kretsarkiv som byarkivet i Arnstadt, men til kretsarkivet for Gotha. Det vil si : enda et arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Martin Henning, ifølge Schuchardt farfar til Elisabeth Margaretha Henning, skal være født 1585 i Gotha, Gotha, Thüringen. Casper Henneberg, Johannes Nicolaus Hennebergs farfar, skal være født 1585 i Wandersleben, Thüringen. Andre er oppgitt født i Dornheim (1613) og Rockhausen (1610), men disse hører under Arnstadt.Schuchardt har bare gjengitt kirkebokdata fra Arnstadt. Det kan bety at det ikke finnes kirkebøker fra 1585 for Gotha eller Wandersleben, eller rett og slett at han ikke har sjekket med bøkene der. Heller ikke for Dornheim og Rockhausen er kirkebokdata tatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Dornheim dorf ligger 2 à 3 km ø for Arnstadts sentrum, Rockhausen dorf ca 10 km nnø for Arnstadt og ca 12 km mot nv fra Arnstadt. Jeg tror jeg kan ha skrevet noe feil ovenfor i forb med Wachsenburg-geieminde, for det kan være et gammelt strøknavn og ikke nødvendigvis navn på dagens landkommune. Alle de nevnte landsbyene har egen kirke (det gjelder også Holzhausen og Haarhausen) men og de derved han hver sin kirkebok eller deler en slik med nabokirke, har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.