Gå til innhold
Arkivverket

[#25507] Nicolai Locke på Bekkelaget

Gjest Dag Brodin
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Navnet Silgens finnes ifølge Familysearch på 1700-tallet i Uerdingen, Rheinland, Preussen. Silgen/Silger har vi på 1700-tallet i Bökenförde, Westfalen. Jeg mener imidlertid ved flere anledninger å ha sett fellberederen i Christiania med stavemåten Silgens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja, jeg mener fellberederen. Han kalles stort sett Valentin Silgen i de skattemanntallene for Christiania som finnes på min webside. Da Johann Locke bodde på Moss, kalles han fellbereder (i manntallet 1729). Han var egentlig utdannet som hvitgarver (Weissgärber). Jeg tenkte at Johann Locke kanskje hadde et nettverk å trekke veksler på som var årsaken til at han valgte Christiania, så derfor spørsmålet om Valentin Silgen og hans slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Nå har jeg sett over kopier og avskrifter jeg har disponibelt, og jeg må da bare si meg enig med Tore: Navnet er nok Silgen uten s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har ca.10 ulike skrivemåter av navnet hans fra primærkilder.Du finner alt fra garvere, feldberedere, haskemakere til karduanberedere. Det er utallige forgreneninger og går alt for langt å nevne alle her.Om Nicolai Locke med de hemmelighetsfulle kildene, kan det antydes at hans signatur finnes bl.a. på svennebrevet til Nicolai Bruun (1738) (ps. Locke er ikke oldermann). Et slikt svennebrev kan inneholde mange opplysninger om vedkommende, så også f.eks. her.Dere har sikkert alle sett NST XXIV s.183-217 'Slekten Kindt'. En liten advarsel, her er det flere feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Valentin Silgen må ha vært helt ny i Christiania da han giftet seg 1720 (eller helt ny borger; han kan jo ha vært svenn før den tid, som Margit Rogne mener i NST 24), han står i byens manntall fra 1721 til 1730. Rogne skriver at han ikke er begravd i Christiania. Det er klart at Johann Locke *kan* ha kjent Silgen på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Thüringisches Staatsarchiv Rudolstadt har katalogen 'Kammerverwaltung Arnstadt 1571-1900' ute på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isak Gath

Til Sten Høyendahl, Tore Vigerust og Geir KamsvaagBlannet Johan Nicolai Laaches etterkommere kan man også nevne Treider slekten: 1. Margrethe Johan Nicolaisdatter gift med Syver Christiansen. 2. Deres barn Bernt Syversen f.1788. 3. Hans barn Christian Otto Syversen f. 1810. 4. Hans barn Bernt Marius Motekai Christiansen f. 1835. 5. Hans datter Pauline Allete f.1861 g.m. Harald Treider f.1851 fra V.Treider på Aas. 6. Deres etterommere på Bekkelaget, Oslo og Kiryat-Tivon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isak Gath

Til Sten Høyendahl (15)Johan Nicolai Laache hadde 6 barn i annet ekteskap, men fire av de døde før 1768: 1. Ingeborg 1749-1767. 2. Johan Fredrik 1751-1753. 3. Anne Kristine 1755-1760. 4. Johan Nicolai 1758-1759. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lørdag 19 april kl 1200 holder Norsk slektshistorisk forenings gruppe, 'Arbeidsgruppe for europeiske aner' møte i foreningens lokale, Lakkagata 21 på Grønland.Her vil jeg holde et foredrag om hvordan man får best utbytte av arkiv- og biblioteksundersøkelser i Tyskland. Denne gangen skal jeg snakke om *forberedelsene* til en arkivreise, og mitt emne - min case-studie - vil kretse rundt den kommende arkivundersøkelsen etter J H Lockes herkomst fra Arnstadt etc. Her blir også de nye kildefunnene offentliggjordt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Etter en PC-løs uke ser jeg at interessante ting er i ferd med å skje. Jeg stiller opp 19. april!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Isak Gath

Til Tore Vigerust og Sten Høyendahl Jeg har lagt frem et jpg kopi av Johannes Nicolaus Locke dåpsregistrering. Han var døpt 22 april 1701, d.v.s. født 21 april. Foreldrene var Hans Fridrich Locke, weisgerber og Anna Juliana. Faddere var 1. Johan Christoph Hening, lohgerber und gastwirth zum wacholder Baum, 2. David Zange,weissgerber 3. Martha, hustru av Bartholom. (Bartholomaeus) Locke, gastgeber zum guld. Ganss. Det er fra kirkeboken i Arnstadt 1692-1798, side 270 nummer 43. Det er et annet barn av samme foreldre, Johann Georg, døpt 16 Juli 1706 (side 430 nummer 107). Jeg har også lagt frem i det neste innlegget et kopi av noe fra 1743, med underskrifter av flere Weisgerber (hvitgarvere) hvor man kan se Johann Friedrichs egen underskrift. Den er den svake underskrift i linjen 8 ovenfra. Han staver navnett sitt Friedrich med 'g', Friedrig. Det som er interessant er at i linjen 5 ovenfra ser man en underskrift av en Vormeister (garvermester) som heter Johann Georg Sillgen. Her er det sikkert en forbindelse med den Sillgen som Johann Nicolaus Locke jobbet hos i Oslo. Mvh Isak

bilete7247.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk skal du ha, Isak - dette var jo over all forventning!Bartolomeus Locke som nevnes blant fadderne er Johan Nicolaus' farfar. Fra Schuchardts lister visste jeg at han var vertshusholder, men her får vi til og med navnet på vertshuset! Den gylne gås, hvis ikke tyskkunnskapene mine er blitt helt foreldet.Og som du selv anfører - det er svært interessant at vi her finner Sillgen-navnet blant garverne i Arnstadt. Det er da mye som tyder på at det ikke helt sentrale Arnstadt var representert med (minst) to fellberedere i Christiania i første halvdel av 1700-tallet.Har du vært på arkivbesøk i Thüringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isak Gath

Til Sten HøyendahlJa, det har jeg, men dessverre var jeg opptatt med andre ting og hadde ikke mye tid til familiegranskning. MvhIsak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg skal dra til Thüringen senere i juli (i år). Takk for nye kildeopplysninger. Kanskje Den gyldne gås lar seg stedfeste på et bykart, til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isak Gath

Dette Gasthof, 'Zur goldenen Gans', var mest sannsynlig midt i den gamle byen, hvor i dag er Holzmark Str 317.MvhIsak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Schuchardt har Bartolomeus Locke som vertshusholder i Holzhausen, Haarhausen (vel det vi i dag ville kalt forsteder til Arnstadt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isak Gath

Bartholomaeus Locke var mest sannsylig gift to ganger. Første gang med Justina Leidel. Hun var født i Arnstadt og døde der 10 mars 1699. Hustru II het Martha. Også datteren, Eva Catharina LOCKE, var født i Arnstadt i 1670.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Tyske slektsforskere er uenige om kona til Bartolomaeus Locke, som ifølge Schuchardt er født ca 1639 og død 1714. Han er ifølge Schuchardt gift 1675 med Justina Leidel, f. 26/8 1640 og død 10/3 1699 i Arnstadt. Schuchardts opplysninger om Locke-slekten er ikke så godt bearbeidet som for Henneberg-slekten, Johan Nicolaus' morsslekt.Stefan Empter har på Genealogy.net opplyst at Bartholomaeus Locke var født 2/3 1638 i Holzhausen og døde 20/3 1713 i Arnstadt. Hans kones navn skal ha vært Dorothea Justina Rothe, født ca 1640 i Arnstadt, død etter 1682 - vielsesdatoen skal være 5/5 1663. Empter oppgir også to barn som Schuchardt ikke har, tvillingene Christian Jacob og Johann Michael, f. 14/2 1682 i Arnstadt - førstnevnte skal være gift 1714 med Martha Maria Zange.Et arkivbesøk i Thüringen vil kunne avklare hvilken Justina som er den rette, og Empter har jo også oppgitt en vielsesdato her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det betyr at i det minste besøket i kirkearkivet i Eisenach må gjennomføres. God kombinasjon med slottsbesøk på Wartburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.