Gå til innhold
Arkivverket

[#25507] Nicolai Locke på Bekkelaget

Gjest Dag Brodin
 Del

Recommended Posts

Gjest Isak Gath

Jeg legger frem dåpsregistreringen (nummer 56 i 1711) til Anna Margaretha Locke, f. 2 mai 1711 (døpt 3.5). Foreldre: Johann Friedrich Loche, Weißgerber (garver) og hustro Anna Juliana. Fadder: 1. Anna Margaretha, hustro til 'Huffschmidt' (hovsmed) Hanß Stierbers 2. Martha, hustro til 'Gastwirth' Barthol Locke 3. Joh. Michael Henning Junior, Lohgerber. Det er nevnt øgså tre 'Züchter' (noe slaks fadder): 1. Hustro til Hanß Nicol Greifenhans 2. Hustro til Georg Sillichen 3. Jacob Schulmeister av Joh Nicol Henneberg Junior. Her er det igjen forbindelse til Silgen slekten (Georg Sillichen).MvhIsak

bilete7469.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Schuchardts opplysninger kan vel bidra til at noen av disse fadderne kan identifiseres.Rødgarveren Johannes Nicolaus Henneberg, født 1645, død 1727 i Arnstadt, var Johann Friedrich Lockes svigerfar - men siden teksten i dåpsregistreringen sier Joh: Nicol Henneberg Junior, dreier det seg vel heller om en sønn. Rødgarveren hadde i alle fall sønnen Johann Andreas Henneberg, født 1672, død 1749 i Arnstadt, også garver.Så har vi rødgarveren Johan Michael Henning, født 1650, død 1718 i Arnstadt - bror til Johannes Nicolaus Hennebergs hustru, Elisabeth Margaretha Henning. Skulle tro også dette gjaldt en sønn ettersom 'Junior Lohgerber' er tilføyd etter navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Isak Gath

Til Sten Høyendahl og Tore VigerustJohann Friedrich Locke hadde ytterligere 5 døtre, en av dem var Anna Martha, se(18): 1. Anna Margaretha f. 03.05.17112. Anna Martha f. 27.09.17133. Magdalena f. 08.02.17164. Anna Catharina f.20.03.17195. Elisabetha Magdalena f.12.04.1720Silgen er fadder eller Züchter i noen av dem.MvhIsak

bilete7853.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Til Isak Gath: Dette var fint å få vite - da begynner brikkene å falle på plass. Johann Nikolaus Locke hadde altså to søstre med nesten samme navn - og alt tyder på at det var den yngste av dem, Anna Martha født i 1713, som kom til Christiania og ble gift med Jørgen Jensen Bruun.Det dukker stadig opp nye detaljopplysninger om denne slekten fra Thüringen, som vi inntil for halvannet år siden visste svært lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Sten Høyendahl

Tore H. Vigerust holder 8. mai (kl 1200) foredrag om slekten Locke fra Arnstadt i Norsk Slektshistorisk Forenings lokaler i Lakkegata 21.Tores første foredrag om slekten Locke for to år siden samlet mye folk. Det bør vel ikke bli færre nå etter at Tore har besøkt arkivene i Thüringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Dag Brodin

Jeg så i Aftenposten at Tore var død, trist og altfor tidlig, selv om det bærer den veien for oss alle. Nå lurer jeg på om du var på foredraget, Sten, og hva som framkom der. Det kom dessverre bort for meg og jeg var der ikke. Tore gjorde en utrolig innsats for å undersøke en slekt som han ikke engang tilhørte, av ren vitenskapelig interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Tore oppsummerte under foredraget de linjene han hadde trukket i innlegg 93 og utover. De illustrasjonene han delte ut var ment å bygge opp om dette. Jeg fikk imidlertid klart inntrykk av at han satt på mer materiale, som han foreløpig ikke hadde bearbeidet tilstrekkelig. Tore hadde som kjent mange baller i lufta.Tore foreslo for to år siden (innlegg 40) at han sammen med meg skulle skrive en artikkel i NST, der jeg skulle ta for meg de to Locke-søsknene som kom til Norge kort etter 1700. Jeg hadde faktisk i disse dagene tenkt å ta kontakt med ham, og så skjer dette som ingen hadde kunnet forestille seg.Tores familie har gitt uttrykk for stor respekt for det arbeidet han nedla. Når tingene er kommet litt på avstand, håper jeg at hans etterlatte notater og kopierte kildemateriale vil kunne bli gjennomgått av folk fra NSF. Jeg vil i så fall kontakte NSF for om mulig å arbeide videre med materialet om Locke-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg var sjokkert å høre at Tore Vigerust var død. Siste mail fra ham fikk jeg for en stund siden: 'Møtet gikk greit, men jeg sa der at jeg ikke ville konsentrere den muntlige fremføringen så mye om enkeltdetaljer, men om selve reise- arkiv- og forskningsprosessen i Thüringen. Så detaljene vil komme i manuset senere'. Jeg håper, Sten, at du kunne påta deg å arbeide videre med materialet om Locke-slekten.Isak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Isak: Jeg håper også å kunne fortsette arbeidet med Locke-slekten. Som jeg tidligere nevnte vil jeg ta kontakt med NSF for å få informasjon om hvordan Tores etterlatte materiale håndteres. Det er vel foreløpig i tidligste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.