Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#25592] 'Sergeant' Johan Lorentz Bartz, Ullensaker

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Povel (Paul) Rødder var prest i Vestby 1713-1733, så det var vel han som skulle vie brudeparet. Hvorfor det skulle skje i Vestby, kan jo virke litt underlig. Er det noen som har støtt på Johan Lorantz Bartz i Ovenstads militærbiografier?

Det har du nok rett i, men det er ikke usannsynlig at han kan ha steget i gradene. Siden jeg ikke vet når han var født, vet jeg heller ikke hvor gammel han var i 1715. Hvis han var sønn til Hans Jørgen Bartz senior, var han sannsynligvis eldst - siden han, så vidt jeg vet ikke er registrert døpt i Eidsvoll, slik alle Hans Jørgens barn født i perioden 1691-1699 er. Altså er han muligens født et annet sted, antakelig rundt 1690. I så fall har han vært rundt 25 år ved giftermålet i Vestby - og med en potensiell militærkarriere foran seg. Hans Jørgen hadde én annen sønn som het Johan (Johan Fredrik, f. 1791) og en som het Jon (Jon Ludvig, f. 1697). Johan/Jon er oppkalling fra farsslekten, vil jeg tippe - og siden Hans Jørgens første kone var ei Lorentzdatter, så er det ikke urimelig at denne sersjanten har fått det første navnet fra farsslekten (farfar?) og det andre fra morsslekten (morfar).

• 1 år senere...

Jeg har, som nevnt i flere innlegg i en annen debatt (Lenke), sett det som sannsynlig at 'sergeant' Johan Lorentz Bartz er identisk med han som - i 'omskolert' tilstand - dukker opp som masmester ved Moss Verk i 1730-årene. Avstanden Vestby-Moss er jo ikke avskrekkende.Han giftet seg altså i Vestby i 1715 (etter 10/5). Kanskje var kona derfra - men hvem var hun?

Huff, la meg rette opp en feil i mitt forrige innlegg, som jeg først oppdaget nå. Johan Lorentz Bartz var selvsagt ikke en mulig/sannsynlig bror, men sønn, til Hans Jørgen Bartz sr. (og dermed altså bror til Hans Jørgen Bartz jr.).

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.