Gå til innhold
Arkivverket

[#25632] Nye funksjonar, igjen


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jan, jeg tror hurtigsøksboksen er noe bortkastet når det gjelder Døpte Røros. Det blir også her to fornavn, barnets og farens, så det blir vel som ved Vigde at 'systemet ikke kan bestemme seg', som du sier? Inneheld fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Problemer med viede i Jevnaker Oppland 1837-57. Brudg. fornavn lik Anders---Brudg. etternavn begynner på Lars ----- Brud fornavn beg. på Ingebor----- Ikke noe ektepar og jeg vet de var der. Finner dem via årstall.Navnet på boksene har endret seg til ALLE i stedenfor brudg. og brud. Kan det være årsaken. Jeg vet 100 % jeg ikke søkte på ALLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det går fint hos meg. Eg finn Anders Sletten og Ingebor Bakken. Men eg trur eg veit kva du gjer feil. Når du går over frå å søkja etter Anders til å søkja etter Ingebor må du forandra Same person til enten Neste person eller Same hending. Elles vil du søka etter ein peson som både heiter Anders og Ingebor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sorry, det er nok ikke det for jeg fikk ikke bare opp de 4 A.Larsen,men alle Anders. Har nå prøvet igjen og igjen og siste gang ble det klaff. Har også brukt samme handling. Har også prøvet med Anders og brg. far Lars med samme handling. Men hvorfor står det ALLE i alle boksene untatt den første for brudgom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er fordi systemet berre bryr seg om rolle i det første søket. Når det gjeld Same person er det logisk og rett. Ein person kan ikkje ha fleire roller. Er han brudgom når du leiter etter Anders, kan han ikkje vera noko anna når du leiter etter Larsen. Dermed søkjer ikkje systemet etter rolle og set rolle til alle. Men det burde ikkje vera slik når du byter til Same handling, og kanskje ikkje heller Neste person. Det skal nok bli ordna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Satte pris på funksjonen fornavn byrjar på (vis), men det virker som om denne (vis)-funksjonen har forsvunnet.Eller er det en teknisk feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Snakker ikke den gamle landsomfattende FT 1801 med den nye lokale FT 1801 ?Landsomfattende: søker etter gård begynner på BAL , krysser av Ballangrud. Går til Oppland og får opp den 'lokale' tellingen. Skriver fornavn lik Anders og ingen Anderser kommer opp. Men det går helt fint om jeg søker etter Anders i den landsomfattende tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg lurer på en ting. Når jeg søker på Kirkebøker, deretter fylke og alle kommuner så kommer, for de fleste fylker, alt som ligger inne av kirkebøker i fylket opp. Men ikke for Buskerud og S&F. Lenger nord har jeg ikke sjekket. Hvorfor denne forskjellen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

System er som følgjer: For at databasane skal listast automatisk må det ha blitt valt i tre av dei fem tenkjelege vala, fylke, kommune, kategori, underkategori og tidsperiode. Unntaket er når det er mindre enn 50 funne databasar. Då blir dei automatisk lista. Når du har valt to, fylke og kategori (kyrkjebøker), vil databasane bli lista med ein gong om det er færre enn 50 kyrkjebøker i fylket. Både i Buskerud og Sogn og Fjordane (og i alle høve i Hordaland) er det fleire, og du må trykkja knappen Vis alle for å få dei lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Greit, var bare nysgjerrig.Men landsomfattende FT snakker fremdeles ikke med lokal FT. Bare så du ikke glemmer det i alt annet du har å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg prøvde først i dag dette med å sette % foran søkeordet. Hurtigsøk i 1801 T.heim %gnl gir 76 Gunnhild med minst 10 ulike stavemåter!Ville bare si at dette er en flott funksjon. Ha en god helg! Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.