Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#25704] Maren Olsdtr. Wulf 1720 datter av sognepresten i Drangedal Ole Hansen Wulf....

Recommended Posts

Maren Olsdatter Wulf f.ca 1720, datter av sognepresten i Drangedal Ole Hansen Wulf og Else Dorthea Pryds. - Maren ble gift 27 juni 1735 i Kviteseid med Hans Andersen Fangø fra Aremark født 1701.(Militær,1718 Korporal og 1758 Kaptein)Han var eldste sønn til Anders Hansen Fangø og Maren Aslachsdatter ?. - Maren og Hans hadde 7 barn 1)Anders 2)Christopher Frederich 3) Georg Frederich von Krogh 4)Sven 5)Ole Wulf 6)Kirsten Bindrup 7)Else Dorothea. -Hvem er 2-3-6-(7)oppkalt etter?!Er det noen som kjenner til sognepresten Ole Hansen Wulf og hans kone Else Dorthea Pryds ? (Kilde Martha Østenvig)Rita

Gjest Laila Kornstad

Fra Olav Sannes: Drangedal med Tørdal s. 162:I Familysearch står det at Maren Dorph (f. ca 1655) og Hans Jacobsen ble gift ca 1675 i Torp, Idd i Østfold. Marens foreldre het Niels Olsen og Petronelle Christophersdr.Hans Jacobsen var født 06.04.1639, og foreldrene het Jacob Justsen og Agnete Larsdr.Det er flere opplysninger i Familysearch, men jeg synes de virker selvmotsigende og jeg stoler ikke helt på dem.Hilsen Laila Kornstad.

Gjest Laila Kornstad

Hei! Det ble borte en del av innlegget mitt! Jeg prøver igjen:Fra Olav Sannes: Drangedal med Tørdal s. 162:'Ole Hansen Wulff blei so prest [ca. 1720], men døde alt året etter. Han var son til presten i Id, Hans Jakobsen Wulff og fyrste hustru Maren Dorph. Føre han kom hit, var han rektor ved skulen i Fredrikshald. Wulff var g. m. Else Dorthea Pryds - dotter til stymora hans og Engebret Eriksen på Fredrikshald. Dei hadde bona Hans Jacob, Engebret og Maren. Else Dorthea gifta seg att med Søren Schelderup, prest i Vinje, men hadde ikkje bon med han.'I Familysearch står det at Maren Dorph (f. ca 1655) og Hans Jacobsen ble gift ca 1675 i Torp, Idd i Østfold. Marens foreldre het Niels Olsen og Petronelle Christophersdr.Hans Jacobsen var født 06.04.1639, og foreldrene het Jacob Justsen og Agnete Larsdr.Det er flere opplysninger i Familysearch, men jeg synes de virker selvmotsigende og jeg stoler ikke helt på dem.Hilsen Laila Kornstad.

Takk Laila !At svaret på mitt spørsmål ligger i nabokommunen til Aremark, Idd og Fredrikshald overrasket meg,men gjør det lettere for meg å finne ut litt mer! I og med at Anders Hansen var militær trodde jeg at han hadde truffet Maren Wulf på en av sine 'reiser'.Det spesielle navnvalget på noen av barna undrer jeg meg over.Det å kalle sin sønn(3)for Georg Frederich von Krogh og datter (6)for Kirsten Bindrup? De kan være i fra morens krets eller i beundrig.(Dette kan jo føre en slektsforsker 'ut på viddene')Rita

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.