Gå til innhold
Arkivverket

[#25758] Navnet skjemmer ingen, men har du hørt på maken?

Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Randa Dahl

Beklager hvis du oppfattet innlegget som upassende. Som en opplysning så er Lem ett guttenavn. Jeg drev faktisk på med en ane som het Hans Lem, da jeg fikk SMSen, og syntes det var en artig historie. Men det var absolutt ikke meningen å støte noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Med omsyn til innlegg #99, so er Lem eit mykje nytta ættenamn i delar av Sogn. Elles minte den soga meg om ei sann soge frå Fortunskyrkja frå tidleg på 1900-talet:Ein lokal bonde hadde vore til kyrkje som vanleg, men mannen høyrte dårleg, og då han kom ut att på kyrkjetrappi, kunne han ikkje lata vera å kommentera namnet på guten, som då nett hadde vorte døypt og fått namnet ''Svære Hest''. Soleis hadde gubben oppfatta ''Sverre Hess''...!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Håkon Havik

Denne stakkars gutten fra Hønefoss i dåp nummer 168 fra år 1841 kan kanskje sies å ha fått litt vel store forventninger tillagt i navnevalget?LenkeHåkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. For mange, mange år siden, klippet jeg ut en dødsannonse fra Trysil, fordi jeg aldri hadde hørt maken til navn på en kvinne, og navnet var Anfisa. I Romedal, bl.a. hadde de en prest som het Halling. I en vits er det brukt følgende : En kar skulle døpe ongen sin hos prest Halling, og når denne spurte om hva barnet skulle hete, svarte mannen : Masurka. Nei det går ikke. Det er jo navnet på en dans, sa presten. Ja, men er itte Halling det da ? svarte mannen. Hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Skal ikke blande meg så mye inn i denne debatten, men jeg syns Anfisa-navnet i siste innlegget virket russisk-klingende. Russerne hadde f.eks. for noen år siden en kvinnelig skiskytter som het Anfisa Restzova, og har også sett det i andre russiske sammenhenger, så jeg lurer litt på om det kanskje er et vanlig russisk kvinnenavn. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

En av mine oldemødre het Mikka. Med uttalen her på Smøla ble det Mekka. Men hun var ikke muslim. Og hva synes dere om Galophine! I Trondheim ble en jente kalt det, oppkalt etter sin mors stefar, sogneprest i Tingvoll Garlow Grip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

'En periode med latinisering kan ha brakt navnet GOTTLIEB til THEOPHILIUS. Termene har jo samme betydning' skreve Iver Mosvold, men 'Theophilius' er nok heller av gresk avstamning, med en sidegren fra Rom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Opheim

Egentlig er vel alle navn litt 'rare'. De navnene vi i dag synes er 'normale' har jo en gang i tiden vært nye, så som Britt,Anna,Hilde,Berit,Thomas,Knut,Stein osv. Ei jeg kjenner heter Hardis, og hun mener at hennes navn 'sikkert' skulle vært Herdis, men så har hennes foreldre oppfattet navnet som Hardis. Det er jo ikke så mange år vi skal tilbake før vi synte navn var gammeldagse, og i hvert fall ikke skulle kalle våre barn det. Men, nå er det jo mange av de gamle navnene som er kommet tilbake, og som vi synes er flotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I en av slektene jeg har holdt på med fant jeg i ca. 1690 ekteparet Ul og Beljo i et vers fra Torridal (1715-40): 'Ul han dansa og Beljo gred da dottera skulde til Skråstad fare.' Dagens utgaver av disse navnene skal visstnok være Ulf og Bergljot.Dette er bare et eksempel på hvordan navn kan endre seg over tid, og sannsynligvis også på grunn av dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ronken er brukt som stedsnavn både i Hurdal og Eidsvoll, og jeg kjenner en norskamerikansk college-professor med opphav i Hurdal som bruker Runken som etternavn. Navnet har kanskje tilknytning til 'runken' som betyr rynket, skrukket eller innskrumpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Ang. innlegg (90): Karinus/Karenus og Thorinus/Torinus er ikke så helt skjeldne namn, i alle fall ikke i Hedmark fylke!Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg hadde lyst til å fortsette littegrann på innlegg 108, og den russiske skiskytteren Anfisa Restzova, så var hun før hun begynte med skiskyting på det russiske langrenns-landslaget (eller sovjet var det vel den gangen) og jeg lurer faktisk kanskje på om det var hun som kjørte over staven til Berit Aunli under ski-vm i Seefeld i 1985, under ei av vekslingene i kvinne-stafetten. Tar jeg feil? Litt avsporing dette kanskje. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Berit Aunli og Anfisa Reztsova gjekk iallfall den stafetten, sannsynlegvis siste etappe begge to, og Sovjet vann. Eg har sett så mange stafettar i fleire tiår, at eg eg hugsar ikkje den episoden!Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Her er en ny kandidat: Lenke Jeg kjenner familien, og historien sier at de gikk tom for navn når det tolvte barnet kom, men løste det på en elegant måte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. I Osen hadde vi en gang en kvinne ved navn Sergonara. Er ikke også det litt spesielt ? Hun var døpt Sergonara Gudmundsdatter Sveen, født i Søre Osen, 10.04. 1844 ( til Lake Preston, USA, som enke,i 1886 ). Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.