Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Hallvard Bragstad

[#25791] Tok han livet av seg?

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Holder på med å registrere døde fra Inderøy i Nord-Trøndelag, og om Halvor Johnsen Dahling heter det:Inderste paa Indguld, døde paa den elendige Maade, at han efter at have gaaet i unaadige Tanker en 14 Dage, gik fra sin Svoger Ole Volden Langfredags Morgen og syndede lige i Søen ved Røviglandet.Året er forøvrig 1808.Men hva betyr det her? Tok han livet av seg ved å drukne seg selv i sjøen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mette Værnes

Hei Hallvard..Som du vet registrerer jeg kirkebøkene for Ytterøy prestegjeld. Jeg tror at Halvor tok livet sitt ved å drukne seg i sjøen. I mine registreringer har jeg funnet flere som gjorde det samme men presten for Ytterøy har skrevet det inn i kirkeboka på en annen måte. Dette er to av innføringene fra midten av 1790 åra: 'Begrav: i Stilhed Sold: Jon Jons: Brusen som i Tungsindighed drugnede sig d: 27 Nov; 29 A: gl:'. og 'Begrav: i Stilhed Ole Jons: Nedererstad, som i Tungsindighed drugnede sig d: 5 Mart: paa Levanger, 47 A: gl:'. Mette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.