Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Barbara Lose

[#25823] Hjelp til oppslag i kirkeboken for Sørum, Akershus

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Mine aner Gulbrand Knudsen og Mari Olsdatter bodde på Ausen i Sørum i 1801 Lenke. Jeg skulle gjerne ha visst når Gulbrand og Mari døde.Er det noen som har mikrokort fra kirkeboken for døde i Sørum tilgjenglig? Barbara

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Mjønerud

Vet bare at han dør i 1822. Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for hjelpen, Knut!Mvh. Barbara Lose

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila N. Christiansen

Barbara, jeg skal sjekke kirkeboken i kveld!! Laila

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gulbrand Knudsen Autzen dør 3.9. 1822, og blir begravet 12.9. samme år. Han ble 60 år.Men - dette er bare fra en avskrift, skal dobbeltsjekke når jeg komemr hjem... Mari finner jeg ikke i 1823 i denne avskriften.Laila

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barbara Lose

Takk skal du ha for oppslag, Laila!Har du kanskje også anledning til å se på dåpte i Sørum? Jeg er etterkommer av Gulbrands datter Eli, 10 år i 1801. Jeg finner hennes søsken hos Familysearch ( f. eks. Ole Gulbrandsen: Christening: 20. juni 1795, Sørum Akershus). Er Eli glemt ut i kirkeboken? (Fornavnet hennes er oppgitt som 'Elen' da hun giftet seg 17.10.1815 i Sørum med Arve Amundsen fra Holla i Telemark (dato hentet fra Familysearch).Hilsen Barbara

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knut Mjønerud, hva er kilden din for at Mari dør i 1823? Fant henne ikke? (heller ikke i de næreste årene)Kilde for Gulbrands død er: Sørum Mini I 3, 1814-1829, kort 4/7 (ikke sidetall), 1822Laila

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jet har sett gjennom 1787-1793 ingen Eli/e/n Men - det kan godt være at hun er der, det er en griseprest av dimensjoner vi snakker om :(Laila

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barbara Lose

Tusen takk igjen for din innsats, Laila.Mari Olsdatters død:Elis foreldre er opprinnelig fra Fet / Akershus: Gulbrand Knutsen fra Ånnerud, Mari Olsdatter fra Falla (Info fra Knut Mjønerud, tema 14809, innlegg 2. Her må jeg føye til at identiteten til Elis mann Arve Amundsen er avklart i tema 14710). Det er jo mulig at Mari Olsdatter flyttet til noen slektninger i Fet etter at Gulbrand var død (eller f. eks. til Eli og Arve, som bodde i Bragernes/Drammen ved 1820-tallet).Hilsen Barbara

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Mjønerud

Min kilde for dødsfallene til Gulbrand er tatt fra noen hefter Per Otto Asak skrev om gårdshistorier i Frogner sokn i Sørum. Der har jeg tatt årstallene fra. Kirkeboka har jeg ikke sjekket.Jeg skrev av kirkeboka fra mikrokort 1710-1814 i forb. med bygdebokarbeidet i Sørum. Klarte heller ikke å fange opp Eli i 1791, men det er riktig som Laila skriver, skrifta var i peroder uleselig i det aktuelle tidsrommet. De andre barna fant jeg. Forøvrig var presten veldig rotete. Folk døde blant annet i flere tilfeller 2 ganger med opptil et års mellomrom!!! Konfirmanter er ført opp som konfirmerte 2 år etter hverandre. Så det forundrer meg ikke om han også glemte/unnlot å føre inn alle også. Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barbara Lose

Mange takk for forklaringen. Mvh. Barbara

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.