Gå til innhold
Arkivverket

[#25913] Ole Johannessen Storfosen, f. 1801 i Størdal (Stjørdal)


Gjest Tommy A. Vestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tommy A. Vestad

Hei! Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med å finne forfedrene til Ole Johannessen Storfosen, f. 1801 i Størdal (Stjørdal). Det eneste jeg har opplysninger om, er at hans far het Johannes Olsen Størdal. Ole giftet seg 4. august 1831 på Ørland med Christianna Ingebor Cathrina Brodtkorb, f. 1806 i Hemne.mvh Tommy A. Vestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Hei igjen! Vet du når Ole døde? I kirkeboka bør det stå en mer eksakt fødselsdato (evnt. fødselsår). Hvordan vet du at han ble født i 1801 i Stjørdal? Jeg tror hans far Johannes Olsen kom fra et annet sted og flyttet en gang på 1800-tallet til Storfosen (-fosna), Ørlandet. Hva het Ole Johannessen og Christianna,s barn. Kanskje oppkalling (de reglene som den gang gjaldt for oppkalling) av barna kan gi et lite svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hvordan fikk han etternavnet 'Storfosen'?Storfosen er vel øya ute i Trondheimsfjorden som er opphavet til Fosen og Fosenhalvøya. I motsetning til Lillefosen som lå lenger sør og som seinere fikk navnet Kristiansund. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Fossum

Tommy Når jeg så navnet Størdal, tenkte jeg på et problem jeg tidliggere hadde (født på Størdal). Det viste seg at Størdal er en gård i Lensvika (som i 1801 hørte til kirken i Statsbygda som ligger på Fosenhalvøya))Kan det være at det menes gården Størdal i ditt tilfelle? Jeg har undersøkt i Lensvikboka under Størdal - men fant ingen Ole Johannesen der. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy A. Vestad

Mange takk for oppklarende opplysninger! Dette må jeg undersøke nærmere! Har forresten fått opplysninger om at Ole Johannessen Storfosen også het Ole Johannesen Leksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har litt mer forvirrende data. Storfosen er også en gård under Ørland sokn. Sør og Nordleksa ligger mellom Ørland og Agdenes og de fleste som bodde der tok ofte navnet Leksen.Hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Tommy Vestad,04.08.1831 i Ørland kirke ungkar, skipper Ole Johansen f. Størdalen b. Storfosen, 30, far Johannes Olsen, jomfru Christianna Ingebor Cathrina Brodtkorb, f. Hevne, b. Storfosen, 25, far lieutenant Brodtkorb, forlovere var assesor Holtermann og krigsraad Holtermann, lyst samme uke, forlangt av brudgommen, han har hatt kopper, hun vaksinertOppgitt fødested ved vielse er ikke alltid det sted man er født/og eller døpt, her forekommer feil som i alle kilder.For henne er det korrekt, som jeg har svart deg i et annet fora for noen uker siden, en dåp og vielse som stemmer overens bør man stole på.døpt dom 7a trinit 1806 Hevne, hr lieutenant Ole Bøyesen Brodtkorb og Maria Margrethe, deres datter Christiana Ingbor Chathrina f. 11 juniFor han er det noe som skurrer, har du sjekket disse? LenkeHar du sjekket barna født i Agdenes/Ørland?29.12.1831 (døpt) Anna Wilhelmine Margrete Brochmann 24.07.1834 Olaus Martin Brodtkorb 25.02.1837 Tobias Uldrik 26.01.1840 Oline Kristine 04.01.1843 Anton Mathias Brodtkorb 25.07.1845 Tobias UlrikHar du sjekket Family Search?, der står som andre har vist at Kristiana døde i 1888.Svaret bør stå i kirkeboka for Agdenes.Ellers vil jeg henvise til innlegg (13) i debatt nr 25853. Jeg leste Magne Johansen's nå fjernede 'krasse' innlegg i denne tråden, selvfølgelig bestemmer DA her, men Magne har utvilsomt et poeng...Mye hjelp kan man få/finne på nett, men før eller senere kommer man ikke utenom egeninnsats.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy A. Vestad

Takk for nye innlegg i min etterlysning! Dette har hjulpet meg til å vite hvor jeg skal lete, så for jeg se om jeg finner noe der. Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.