Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Else Thorsen

[#25930] Niels Jacobsen (Bergan) , Andebu og h. Live Sivertsdatter, g. 1803 i Hedrum

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Dette er hva jeg vet om personene i tittelen: I Andebu bygdebok står det under Skarsholt: Niels Jacobsen Bergan d. 1836, 62 år gammel. Gift med Live Sivertsdatter, d. 1847, 66 år gammel. 3 barn nevnes: Jacob f. 1805 i Stokke, Anne Sofie f. 1813 og Hans Kristian f. 1822. (FS nevner i tillegg ei jente f i 1825 (navnløs))Siden Niels Jacobsen har gårdsnavnet Bergan som etternavn, og sønnen Jacob er født i Stokke, har jeg trodd at de har hatt en tilknytning til Bergan i Skjee, Stokke, men kan ikke finne noen ved det navnet der i Lorens Bergs bygdebok.Jeg har lenge forsøkt å finne foreldrene til Niels og Live, og ved et søk på FS etter Live Sivertsdatter, fant jeg en Live Sivertsen, f. 18.02, 1781, i Hedrum. Hennes far het Sivert Enden. Ved å slå opp i Andebu bygdebok, fant jeg plassen Enden under Nomme i Kodal. Denne gården hørte tidligere til Hedrum. Der fant jeg Sivert Evensen, med datter Live, f. 1781. Det står der at hun ble gift i 1803 med Niels Jacobsen Rødseie fra Andebu. Jeg har også funnet vielsen deres på FS. Rødseie ligger under gården Rød, og som bålag er bl.a. Bergan i Stokke nevnt.Jeg kan også nevne at Live Sivertsdatter Enden har ei søster som heter Anne Sofie, det samme som 'min' Lives datter.Jeg kan ikke skjønne annet enn at disse personene må være de samme som de som er nevnt under Skarsholt. I 1801-tellinga for Vestfold finner jeg ingen Live Sivertsdatter, derfor ville det vel være litt rart om det skulle være to ved det navnet som var født i 1781, og begge gift med en Niels Jacobsen fra Andebu-distriktet. Det som imidlertid skurrer litt, er at det står i Andebu bygdebok at Niels og Live på Rødseie får en sønn i 1805 som dør samme år, mens Niels og Live på Skarsholt får sønnen Jacob, født i Stokke, i 1805. Niels Jacobsen fant jeg i 1801 på Rød, men alderen stemmer ikke helt. Der er han født i 1778, mens 'min' Niels skal være født i 1774.Dette ble litt mye, men jeg ville være kjempeglad om det var noen som har synspunkt på dette. Om noen har tilgang til kirkebøkene i Stokke for 1805, kunne de kanskje sjekke Jacobs fødsel der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Thorsen

Litt flere opplysninger: Jeg søkte med Niels Jacobsen og Live Sivertsdatter som foreldre på FS, og fant ut at dette paret (evt. disse to parene) hadde disse barna: Jacob f. 10.02 1805, Andebu, Jacob f. 06.07 1806, Stokke, Karen Anne, f.19.04 1810, Stokke, Anne Sophia f. 31.01 1813, Stokke, Karen Anne, f. 08.10 1815 Stokke, Hans Christian, f. 10.11 1822, Andebu og et barn (navnløst), f. 15.04 1825, Andebu. Jeg er klar over at FS bør tas med en klype salt, men dette gir i alle fall noen indikasjoner.Jeg vil tro at det som står i bygdeboka for Andebu om Jacob, f. i Stokke i 1805 er feil, og at det skal være 1806, og at Jacob født i Andebu i 1805, er han som er nevnt som død på Rødseie. Det kan se ut som om paret bodde på Rødseie da det første barnet ble født, og at de deretter flyttet til Stokke (ant. Bergan i Skjee, som er nabogården til Rød). Så må de ha flyttet tilbake til Andebu, denne gang til Skarsholt, en gang mellom 1815 og 1822. Kan også nevne at min tippoldemor, som er Niels og Lives barnebarn (datter av sønnen Jacob), også het Karen Anne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Thorsen

Oppklaring: Det står ikke feil i Andebu bygdebok. Der står det faktisk at Jacob er født i Stokke i 1806, og ikke 1805 som jeg har trodd!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Skjelland

Jeg tror det er de rette boplassene du har funnet, for i 1812 blir Martinius på Røds-plassen født, se Andebu Bygdebok II, s. 336. Faddere ved dåpen var Live Sivertsd. Bergan-Pladsen, Anne Andersd. Rød, Niels Jakobsen Bergan-Pladsen og Gulbrand Christensen Rød.Bergan-Pladsen lå, som du selv er klar over, ganske nær kommunegrensen Stokke/Andebu. Jeg tror det er den plassen som i seinere tid ble kaldt Enga. Ingen spor etter den i dag. Du finner den på Registrering av Kulturminner i Stokke med registreringsnr. 2801. (Søk på Bergan først og forflytt kartet litt vestover) http://www.xymap.com/stokke/arealis/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Thorsen

Tusen takk for hjelpen! Da må det jo bare være de samme. Jeg har ikke fått kikka på kartet ennå, fordi jeg må installere et ekstra program for å se det, og det er litt for seint på kvelden å begynne med nå, men takk for linken! Jeg kommer helt sikkert til å ta en titt på den seinere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Skjelland

Foreldrene til Niels Jacobsen Bergan var Jacob Simensen og hustru Kari Larsdatter, husmannsfolk i Stubberød u/Rød omkring 1801.Du har kanskje funnet ut hvor Jakob Simensen ble født - hvis ikke - finner du han som sønn av Simen (Simon) Olsen, Vestre Gallis i Kodal. Se Andebu Bygdebok, bind III, side 415. Der står også at Kari Larsdatter er fra Rød i Sandar.At du har de rette foreldrene til Live Sivertsdatter kan det ikke være tvil om.Bergan-Pladsen og Stubberød ligger kun få hundre meter fra mitt barndomshjem. Vi visste at her hadde det bodd folk en gang, men ikke hvem ... Derfor engasjerer denne etterlysningen meg spesielt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Thorsen

Hei!Ja, jeg så også at det stod 'Kari Larsdatter Rød fra Sandar' i Andebu bygdebok.Det står også i bygdeboka at de giftet seg i 1770, og på FamilySearch fant jeg Kari Larsdatter og Jacob Simensen viet 7.7 1770 i Andebu. Siden vielsen er i Andebu, virket det ikke sannsynlig at hun er fra Rød i Sandar, og da jeg slo opp i Lorens Bergs bygdebok for Sandar på denne gården, fantes det bare ei Kari Larsdatter der, og hun er ifølge kirkebøkene f. i 1756, så henne kan det ikke være.I kirkebøkene på nettet fant jeg ingen Kari Larsdatter i Sandar født i det aktuelle tidsrommet, men jeg fant ei som ble konfirmert i 1759, fra Pindsle i Sandar. Det stemmer jo med alderen (Kari skal være født ca. 1743 iflg. 1801-tellinga), og i tillegg så er denne Kari ant. datter av Lars Nielsen og Kari Nielsdatter, som bor på Pindsle i 1759. De har i følge Lorens Berg ei datter som heter Kari.Kari Nielsdatter, hennes mor, er datter av Niels Torstensen Rød, eier av Rød i Andebu fra 1709-1743. Det er altså Kari Larsdatter fra Pindsle sine onkler som sitter som brukere på Rød fra 1743, og mer eller mindre hele tiden fram til 1806.Karis far Lars Nielsen dør i 1758, og det er vel mulig at hun kom til en av sine onkler på Rød ei stund etter det.Dette er selvfølgelig bare hypoteser, men det virker ikke usannsynlig at hun kan være den rette. Navn og alder stemmer, hun er fra Sandar, men har nære forbindelser til Rød i Andebu.Synspunkter tas i mot med takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Skjelland

Koblingene du har funnet synes jeg ser logisk og riktig ut. En sjekk av faddere til Kari Larsdatter (eller hennes søsken), vil kanskje bekrefte om det er de rette foreldrene. Men er alle barna deres født vinterstid, var det nok vanskelig for morsfamilien fra Andebu å ta seg fram til Sandar, så fadderne kan også være fra nabolaget. I Andebu Bygdebok, bind III, s. 476, står det at Lars Nilsen var fra Gjerla (Stokke). Han giftet seg første gang med Mari Mikkelsdatter, fra Berge i Kodal, enke etter Helge Vidkunssøn, Gjerla, død ca. 1715. De fikk visstnok ingen barn sammen. Spørsmålet er om Lars Nilsen virkelig var fra Gjerla. Kanskje fadderne kan gi svar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Den Lars Nilsen som Solveig nevner i forrige innlegg, var bruker på Gjerla en periode, men var ikke derfra opprinnelig. Han giftet seg, som Solveig skriver, med enken etter gårdens forrige bruker, Helge Vidkunsen (f. ca. 1675, skifte 4.-5. november 1718). Hans familie hadde da bebodd Gjerla i alle fall siden 1611, kanskje lenger.Om Gjerla, se min artikkel 'Gjerlaætta i Skjee', Gjallarhorn nr. 31 (2003), s. 33-38.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else Thorsen

Jeg må ha gjort noe feil da jeg søkte etter Kari Larsdatters fødsel i nettutgaven av Sandar kirkebok, for jeg har funnet henne nå. Hun er født på Herre-Unneberg 28.12 1742. Lorents Berg skriver at Lars Nielsen var på Herre-Unneberg før han kom til Pindsle.Hun har også flere søsken:Christen dpt. 05.09 1734, Jacob dpt. 28.10 1736, Else dpt. 03.09 1738, Anne f. 01.03 1741, Marte f. 27.04 1745, Oline f. 17.12 1746, Niels f. 06.04 1751.Alle er født på Unneberg, unntatt den yngste, Niels, som er født på Pindsle.Det som gjenstår å få bekreftet er om den Kari Larsdatter som var gift med Jacob Simensen Stubberød er den samme Kari Larsdatter som er nevnt ovenfor. Hvis Kari er datter av Lars Nielsen, er jo han allerede død ved hennes vielse i 1770, så han kan ikke være nevnt der, men kanskje kan fadderene til Kari og Jacob sine barn gi noen indikasjoner.Dette er barna til Jacob Vestre Gallis/ Gallis og Kari (Larsdatter) ifølge FamilySearch:Sibilla Jacobsdatter 07.04 1771, Lars Jacobsen 01.04 1772, Simen Jacobsen 26.09 1773, Abraham Jacobsen 02.02 1777, Niels Jacobsen 29.11 1778, Abraham Jacobsen 21.01 1781Datoene er dåpsdatoer og alle er døpt i Andebu.Kristian: Takk for innspill. Vet du hvor Lars Nielsen kom fra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Det var en soldat Lars Nilsen, 24 år, som holdt til på Gjerla ca. 1717. Det er nok et godt tips at det var ham som Maren Mikkelsdatter tok til ektemann da Helge Vidkunsen døde straks etter. Men hvor han var fra, vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.