Gå til innhold
Arkivverket

[#26030] Skifte i Askim omkring 1759


Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

Jeg fant omsider en av mine forfedre Nicolai Behmer, tidligere klokker i Kråkstad i flere år, i Askim kirkebok. Her ble han begravet 23. mars 1759, 66 år gammel. Fra før visste jeg at hans datter Bergitte Catharina Behmer/Bøhmer ble gift med Kristoffer Arnesen fra Fet, og at de slo seg ned på en gård i Askim som het Tien e.l. Her fikk de minst fire barn i perioden 1753-60. Kanskje bodde den gamle klokkeren hos sin datter og svigersønn? Finnes det noe skifte etter Nicolai Behmer som forteller noe om hvor han bodde i Askim og hvilke arvinger han etterlot seg, og om hans kone, Margarethe Hansdatter, var død før ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Arnesen var fra Tien i Fet! Du finner ham i Bygdehistorie for Fet Bind 2 side 218. Han var klokker i Askim, og bodde på Østby under Sør-Skjolden. Der finner du ham i Gårdshistorie for Askim Bind 3 side 162.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk for at du rettet opp feilen min, Jon, og hjalp meg inn på 'rett spor'. Jeg fant naturlig nok ikke Tien i Askim og trodde det måtte være en liten husmannsplass eller at jeg hadde tolket gårdsnavnet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.