Gå til innhold
Arkivverket

[#26091] Torjushagen og Tunehagen, fra Hallingdal til Amerika


Gjest Torill Norseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Norseth

Eivind Guttormsen Torjushagen f 10 okt 1855 i Hol,ble gift i Amerika med Anne Sveinsdatter Tunehagen f 1855.Hun skal ha reist til Amerika i 1880.De fikk barna Gilbert, Emil, Ola og Carl. Er det noen som vet mer om denne familien,når de reiste , hvor de bosatte seg ,evt fødslesdatoer? Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Det ser ut til å stemme så langt, men hvordan kan jeg få vite hva som skjedde mht emigrasjonen, hvor de reiste fra,hvilken båt,hvor de havnet hen osv.De giftet seg i Amerika,så vidt jeg vet.... Hilsen fra Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Anne Sveinsdtr. (Tunehagen) Helling utvandret til Am. i 1880 sammen med flere søsken og moren som var enke. Moren, Anne Olsdtr., slo seg ned i Newburgh Township, Steele Co., ND. Det samme gjorde Tolleiv Sveinson, Ola Sveinson bodde også en tid i Steele Co. Lars Sveinson bodde i Kindred, ND. Knut Sveinson bodde i Walcott, ND. Dette kan tyde på at også Anne Sveinsdtr. kom til Nord-Dakota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Tusen takk,Ottar! Jeg har lest et sted at hallingdøler som emigrerte, gikk over fjellet til Bergen og reiste derfra, stemmer det? Gjorde disse det også, og med hvilken båt?Kom de til Amerika via Ellis Island? Masse spørsmål....men søk på Amerika er jeg ikke god på.... Hilsen fra Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

De fleste hallingdøler som emigrerte reiste nok fra Christiania eller Drammen, men det var nok enkelte fra Hol som tok vegen over fjellet og reiste fra Bergen. Etter at Bergensbanen åpnet var det noen flere som reiste fra Bergen. Ellis Island ble først åpnet i 1892, så vi finner ikke noen av dem som kom til Amerika før den tid på denne søkebasen. Jeg har søkt i emigrantprotokollene både i Bergen og Oslo, men jeg har ikke lykkes med å finne Eivind Guttormson eller Anne Sveinsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.