Gå til innhold
Arkivverket

[#26123] Slektsforum DIS-Norge


Gjest Arnfinn Kjelland
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Holum

Hei For de som ikke kjenner news kan jeg anbefale dette programmet som flere av oss har brukt i mange år: http://www.forteinc.com/Prog. heter Free Agent Det er gratis og kan også brukes som mailklient. Stemmer ikke det Otto.For meg har det vært et must når jeg er på leting etter slekt enten det er i Europa eller Amerika eller Australia/New Zealand. Helt utrolig hvor mye hjelp jeg har fått.Nattlig hilsen VidarH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg bruker fullklienten for både news og email og slipper da diskusjonen rundt Outlook.Jo den nye versjonen skal takle begge deler, men nå anskaffet jeg meg dette for en stund siden og etter hva jeg da hadde av opplysninger var det da bare news, men jeg hoppet direkte i en prøvreperiode for begge deler og ble meget fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

HeiDette er eg enig i, Agent er ein meget god leser til news, eg har brukt den i 10 år, og meget lettvint å ta med frå pc til pc, berre å kopiere heile programmet og legge inn på neste pc, fungerer umiddelbart. Absolutt å anbefale.Mvh Ingmar Seth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hallo!Vi er ikke akkurat dumme heller. De fleste har sikkert nå SETT og vært innom Slektsforum. Men det er vel ikke slik at vi øyeblikkelig forlater Brukarforum og utelukkende bruker Slektforum. I hvert gjør ikke jeg det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest torleif haugødegård

Etter at DIS-Norges nye Slektsforum har eksistert i 3 uker er antall Emner og Innlegg under det geografisk inndelte temaet Etterlysninger kommet opp i hhv. 581 og 1278. Under Slektsfaglige diskusjoner (om kilder og denslags) er det 120 emner og 282 innlegg. Avdelingen Nyhetsgrupper, som også omfatter engelskspråklige sådanne, er på hele 2838 emner og 13259 innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Har du da trukket fra alle 'overførte' etterlysninger som er opptil flere år gamle ?Dessuten blir det ikke spørsmål om antall etterlysninger, men forhåpentligvis om kvaliteten på eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Nå er vel store mengder av nyhetstoffet også kommet inn via nyhetsgruppene direkte og ikke via denne portalen.Dessuten har nyhetsgruppene vært tilgjengelige i mange årtier uten at folk har gittet ta seg bryet med å knytte seg til disse; en mulighet som hele tiden har vært tilstede og som burde vært den kanalen som skulle ha erstattet mange av de enkeltløsningingene som har eksistert og fortsatt eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangfold er godt. Likevel: Vi har et veldig godt tilbud her hos Digitalarkviets brukerforum. De fleste av oss har interesser i mange kommuner, og kan neppe gå innom alle kommuner vi er interessert i gjennom Slektsforum. Som konkurrent har vi også news-gruppene, men kvaliteten på Slektsforum er etter min menig atskillig bedre enn i news-gruppene, og vi slipper spam ved å at epostadressene ikke er tilgjengelige gjennom Internett.For de som er interesserte i en spesiell kommune, kan nok det nye forumet være nyttig, men jeg tror jeg har mange med meg som først og fremst vil holde os til vårt kjære Brukerforum.Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jon Anjer: på slektsforum vil jeg påstå at mulighetene for å følge med på flere kommuner er enklere enn her.For det første er det mye enklere å finne innlegg om har relevans til 'dine' kommuner ved at det finnes egne grupper for hver enkelt kommune i landet. Dessuten er søkemulighetene adskillig bedre enn på Brukarforumet, siden man også kan søke i teksten i innleggene (f. eks. for å finne alle tidligere innlegg der ordet 'Bærum' er nevnt). Dette er ikke er mulig her, siden man kun kan søke på temaoverskrifter og stikkord, og som kjent er ikke alle like flinke til å lage dekkende temaoverskrifter.For det andre kan du som på Digitalarkivets fora hele tiden følge med på hvilke nye innlegg som er lagt inn. Men i motsetning til DAs fora hvor temaene med nye innlegg fortløpende kommer øverst på lista, finnes det mange muligheter for visning av nye innlegg i Slektsforum - f. eks. nye innlegg siden sist pålogget, nye innlegg siste dag, siste uke, osv.For det tredje er det mulighet for å abbonnere på de gruppene man er interessert i, slik at man ikke trenger å følge med på hvilke nye innlegg som har kommet siden man logget seg på sist. Det holder simpelthen å sjekke e-posten med jevne mellomrom.Det store aberet er selvsagt at enkelte av disse mulighetene er forbeholdt DIS-medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Har prøvd å registrere meg som 'Gjest' på Slektsforum DIS-Norge. Meningen er at man skal motta brukernavn/passord på epost.To ganger har jeg registrert meg.Noe passord eller brukernavn har jeg enda ikke fått!Så jeg holder meg til Brukerforumet hos Digitalarkivet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torleif haugødegård

Etter at DIS-Norges nye Slektsforum hadde eksistert i 3 uker viste jeg i et innlegg her at antall Emner og Innlegg under det geografisk inndelte temaet Etterlysninger var kommet opp i hhv. 581 og 1278. Idag 30.12. er Slektsforum 1 mnd gammelt, og antallet emner og innlegg er nå oppe i hhv. 748 og 1716. Søker du etter en person uten å være sikker på hvilken kommune i Hedmark? Da kan du jo bare søke i alle innlegg for Hedmark fylke den siste måneden, eller siden sist du var pålogget. Eller samtlige innlegg under Hedmark fylke som inneholder ordet 'Stange' i tittel eller meldingstekst sortert. Resulatet var forøvrig 4 innlegg for hhv. Stange, Stor-Elvdal og Sør-Odal. Innleggene er fra dagene 2-18 des 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har med interesse fulgt statistikken til Digitalarkivets debattforum siste måneden, og kan referere at det er kommet 699 nye tema, 5035 nye innlegg, og at det er blitt lest/åpnet 159 555 debatter i desember 2004.I hele 2004 er det lagt inn 7855 nye tema, det er lagt inn i overkant av 55000 nye innlegg, og det er åpnet/lest i overkant av 1,6 millioner debatter.Det betyr at trafikken i desember har vært betydelig over det vi har hatt i snitt gjennom hele 2004.Trafikken i debattforumene i 2004 er 14% høyere enn i 2003, og 63% høyere enn i 2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har fulgt litt med i statistikken for både Digitalarkivets brukerforum og DIS-Norges Slektsforum. Det er ingen som helst tvil om at førstnevnte har betydelig større trafikk enn sistnevnte, samt at bruken øker i begge fora.Kan jeg tolke Yngve Nedrebøs innlegg dithen at Digitalarkivet oppfatter at det foreligger en konkurransesituasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Har ikke kommet inn på DIS-Norges Slektsforum på mange dager. Kan noen fortelle om sidene er nedlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Ludvigsen

Slektsforumet er absolutt ikke lagt ned. Jeg er ikke sikker, men jeg tror mangel på tilgang til hjemmesidene hos DIS-Norge skyldes en større oppgradering av server og programvare.Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Dette skriver Jan Eri:DIS-Norges Internett server er tatt ut av drift etter innbrudd på maskinen.Hverken maskinen eller data på den har blitt skadelidende, men maskinen er tatt av nett for å analysere problemet og for å gjøre nødvendige tiltak for å sikre at det er trygt å koble den på nett igjen.At maskinen er ute av drift innebærer at foreningens webtjenester, e-postlister, e-postadresser og DISchat er ute av drift. I øyeblikket _anslås_ det at maskinen vil være operativ igjen fra i morgen (onsdag) ettermiddag/kveld.Vi beklager de uleiligheter dette medfører for brukerne av foreningens Internett tjenester.Med vennlig hilsen DIS-Norges AU for Internett v/Jan Eri, lederDette er nok grunnen at man ikke kommer inn på slektsforumet til DIS-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Kort svar til Vidar, innlegg (17):Takker så mye for din hjelpsomhet. Likeledes at du vet hvilket 'smilefjes' som passer meg i all fremtid. Har sjøl ingen tanker om hva slags smil kan passe andre. Er desverre ikke like så god menneskekjenner som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Slektsforum er oppe igjen etter iherdig innsats fra web-ansvarlig Jan Eri etter et kraftig innbrudd på serveren.Finn Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg leser nå gamle innlegg her, siden jeg ikke var på nett mellom 12.11 og 16.12.2004 av forskjellige grunner(blant annet flytting og pc- problemer).Svar til innlegg 22: Jeg er enig i at i nyhetsgruppene er det for tungvint å finne tilbake til gamle innlegg, men jeg mener at Digitalarkivet fullt ut ivaretar de behovene en slektsforsker har til å finne slekt innen de fylkene og stedene man søker i. Jeg kan absolutt ikke tenke meg at Slektsforum kan ivareta dette noe bedre. Hvorfor skal det opprettes nye forum for slektsforskning når det har fungert godt det som var? Det er mulig jeg tar i bruk Slektsforum etterhvert, men foreløbig har jeg mer enn nok med å følge med på Digitalarkivet og nyhetsgrupper.Jeg ønsker absolutt ikke noe lignende som Anbytarforum i Sverige, hvor jeg har store problemer med å finne frem. Prøvde blant annet å finne folketellingen 1890 der inne for noen måneder siden da jeg skulle prøve å finne noe for andre, men det var rett og slett umulig. Får vi noe slikt i Norge, så kommer ikke jeg til å søke mye om slekt iallefall. Folketellingen 1890 måtte jeg spørre svensk nyhetsgruppe for å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Til det siste: Det er ikke rart at du ikke fant folketellinga 1890 på Anbytarforum. Anbytarforum er jo et etterlysningsnettsted, ikke et nettsted for digitale kilder. At Digitalarkivet har både kilder og et diskusjonsforum er derimot et resultat av Jan Oldervolls innsats (om jeg har forstått det rett).For øvrig visste jeg ikke hvor den svenske folketellinga for 1890 befant seg på nettet, men et søk etter 'folkräkningen 1890' på Google ga faktisk svaret med en gang: http://www.foark.umu.se/folk/Personlig synes jeg Anbytarforum er meget oversiktlig og greit (jeg har dog ikke brukt det mye), men nå er jeg visst i ferd med å avspore denne diskusjonen fullstendig......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Kanskje en slik funksjon, altså 'Nytt siste døgn', hadde vært noe for Slektsforum DIS-Norge. Da hadde i alle fall de mest nyhetshungrige også hatt en tilskyndelse til å ta i bruk Slektsforum, ja om det oppfattes vanskelig nå.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.