Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Horst-Peter Riegler

[#26131] Slektsider Østerike

Recommended Posts

Kan noen av brukerforumets lesere hjelpe meg med internettsadresser som det går an å søke etter slekninger i Østerike.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Andreas Snildal

I Googles katalog ligger det noen få lenker om østerriksk slektsforskning (Familienforschung): LenkeHvor i Østerrike er det du søker etter slekt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange takk for lenken. Jeg er født i Leoben I Steiermark.05-07-43.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Andreas Snildal

Kanskje denne lenken også kan hjelpe deg en del: [url="http://www.genealogienetz.de/reg/AUT/austria.html>http://www.genealogienetz.de/reg/AUT/austria.htmlEt viktig poeng ser ut til å være at kirkebøkene ikke er filmet, og at de oppbevares i prestearkivene i hvert enkelt sogn. Dessuten ser det ut til at man i god østerriksk byråkratisk ånd må ha tillatelse fra bispedømmet for å få tilgang til kirkebøkene. Men når man først har kommet seg til prestearkivene, ser det ut til å være gode muligheter for å forske - blant annet avskrifter av nyere kirkebøker og bøker langt tilbake på 1600-tallet.På siden til bispedømmet Graz-Seckau finner jeg dekanatet Leoben som består av 20 sogn:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Andreas Snildal

Jeg kan forøvrig legge til at jeg har hørt at grunnen til at Kirken i Østerrike ikke har latt mormonerne filme kirkebøkene sine, er at man var redd for mormonernes ritualer med dåp av avdøde forfedre. Ser ikke helt logikken i dette siden Kirken likevel ikke tror noe på dette. Det er jo egentlig synd - hadde mormonerne fått lov til overføre kirkebøkene til mikrofilm, kunne man jo sannsynligvis sittet på nærmeste mormoner-senter i Norge og forsket i østerrikske kirkebøker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nina Møller Nordby

Her har du også en link som dekker neon av kildene som kan være aktuelle Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.