Gå til innhold
Arkivverket

[#26138] Ole Andersen Stigen, Meløy, d. 1823


Gjest Arnt Stavne
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt Stavne

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne flere opplysninger om min tipptippoldefar Ole Andersen.Ved min tippoldemors dåp i 1821 er hennes foreldre oppført som Ola Anderssen, Stiigen og Ane Andersdtr. Faddere: Kahl Lars: Jerset, Anders Nilsen Fore, Malena Christ: Jerset, Lisabet TexmoenI Svein Edvardsens skifter for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811/1845 finner jeg et skifte på Stien i Meløy 1824.Ole Andersen, hovedperson. Anna Maria Andersdatter, ektefelle. Formynder for barna Lars Olsen., Meløen. Didrich Cristian Olsen, sønn 13 år. Marta Helena Olsdatter, datter, 8 år. Hedvig Olsdatter, datter 2 år.I Helgeland sorenskriverembete, Skifteprotokoll nr. 35 1822-25 finner jeg noen flere opplysninger i skiftet:12 mai 1824:Laugverge for konen Jens Olsen Texmoen. Ved proklama datert 16de September f.A. er dødsfaldet bekjendtgjort i de Trondhjemske aviser saaledes. Lensmand Ole Olsen har under 2. Septb. d.a. afholdt en Avgifts forretning over boets eiendeler hvilken blev framlagd.Annonsen i Adresseavisen gir ingen ytterligere informasjon.Jeg har ikke funnet han som død i perioden 1820-1824 i kirkebok for Rødøy/Meløy (841.A04) eller klokkerbok (841.C01).Jeg har sjekket Helgeland Sorenskriverembete Dødslister 1823-27, og jeg fant han ikke der heller.I 841.A03 finer jeg dåpen til Didrik:{Skiærtorsdag 1810} Døbt Ole Anderssön Stigens sön Didric Christian. Test: Jens Texmoen, Ole ibid, Anders Stigen, Berith Texmoen, Inger Pedersdr ibidog Marta:{1. påskedag 1816} Døbt Ola Andersen Stigens PB Martha Helena. Test: Ola Peersen Röshagen, Johannes Jensen Texmoen, Aassel Joensd Röshagen, Karen Joensd MesöenJeg har ikke funnet giftermål mellom Ole og Ane i kirkebøkene i perioden mellom 1801 og 1810.I skifte etter Anes mor i 1810 står det at hun er gift. I 1801 bor Ane sammen med sine foreldre.Kan ikke lete etter han i folketellingen 1801 da jeg ikke vet hvor gammel han skal ha vært.Jeg håper at det er noen som vet noe om Ole eller har forslag til hvor jeg skal finne flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Ole Andersen driver 12 pund jord i Stien frem til 1822, i 1823 og frem til 1826 er det enken som driver jorden. Fra 1828 har Peder Berntsen overtatt jorden, drengen enken fikk efter at mannen døde og som enken har giftet seg med i 1827. I følge de militære ruller er Ole Andersen født ca. 1776/1778 på Engen i Meløy. Han er middels av vekst. Du finner han født i Fondal og døpt 11/10 1778 i Meløy. Konfirmert 1799. Hans mor, Martha Monsdatter, er det skifte for i 1798 uten at hun er innført som jordsatt i kirkeboken. Enkemann er Anders Johansen. Har du tråden nå?At du ikke finner Ole Andersen jordsatt eller begravet kan være en indikasjon på at han er bortkommet på sjøen. Anne Marie dør som kårenke på Stien i 1873. Hun er jo født på Stien i 1778, så det er litt merkelig at ikke vielsen finnes i Meløy, men kirkebøkene for Meløy må være meget mangelfulle på den tiden. Og trolovelser var presten desverre sluttet å føre. Framsida | English | Kontakt | Debatt | Ordlista |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei Terje,Takker for dine opplysninger, jeg hadde ikke tenkt på å sjekke de militære rullene. Jeg har nå fått nye personer som jeg må sjekke ut.Du skriver at Anne Marie er født i 1778, jeg har funnet den dåpsinnførselen. Men ifølge innføring ved hennes begravelse skal hun være 88 år, hvilket skulle tilsi født ca 1785. I folketellingen 1801 er hun 15 år, det skulle tilsi ca 1786/87. I folketellingen 1865 er hun 80 år, noe som også tilsier ca 1785.I kirkeboken 841.A03 side 220 har jeg funnet {Dom 2 Pasc? 1787} Döbt Anders Pers. Schagens Ane Maria. Test: Anders Erichseth Gierseth, Peter Andersen ibid, Dorothea Kneesen, Marta Persdr. Röshagen, Ane Larsd. TorsviigHar så langt ikke funnet noen andre Anne Marie født ca. 1785 som passer.Fadder ved dåpen til Ane Marie i 1778 er Joen Olsen Meløe, Elling Pedersen ibid., Aasel Christophersd. Gierset, Chiersten Olsd. Røshagen, Anne Larsd. ibid.I kirkeboken 841.A03 side 284 blant konfirmerte 1801 finner jeg Ana Maria Andersd. Stigen, 15 aar.Den du har funnet kan da være en eldre søster som antageligvis er død før min Anne Marie blir født. Jeg får sjekke om jeg finner noen før 1787 som passer.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Beklager, du har helt rett, jeg har vært litt snar. Den Anne Marie jeg henviste til døde 1 1/2 år gammel og ble jordsatt 1/8 1779 i Meløy - det står ikke hvor hun bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.