Gå til innhold
Arkivverket

[#26170] Kaptein Diderich Hegermann (ca 1655-1718) - Hans barn?


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. I debatt 25917 (Lenke) forsøker jeg å etterlyse en viss kaptein Diderich Hegermann som skal være far til ei Anne Marte Diderichsdatter. Den Diderich Hegermann (det er fler av dem) som passer best i flg Ovenstads biografier, er vel denne: 'Diderich Hegermann ble sersjant ved Trondhjemske nasjonale infanteriregiment 21. nov. 1675. Han ble kaptein ved Stavangerske kompani 9. nov. 1697, og kommandant på Fredriksholm 31. desember 1709. Han var gift med Anna Elisabeth Fredriksdtr, og han døde 14. mars 1718.'På Sem i Vestfold dør i 1818 enken Anne Marte Diderichsdatter, 103 år gammel. Presten skriver ved hennes død 'at hun var en ekte datter av kaptein Didrik Hegermann ved fotgarden i Kjøbenhavn (hvortil han blev forflyttet fra Kongsberg to år før han døde). Denne for sin høie alder merkverdige olding var født på Kongsberg. Hun var frisk og rørig helt til sitt siste halve leveår.'Er det noen her ute med god informasjon om offiserslekten Hegermann som kan gi meg noe mer her? Iflg 1801 er Anne Marte født ca 1723 (78 år gammel). Dersom dette stemmer faller nok ovennevnte D. Hegermann ut som mulig far. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Den Didrik du nevner hadde en sønn ved samme navn som muligens også var offiser, og som levde 1697-1772, og hadde d. Anna Elisabeth (1724-1803) (g. Balthazar Meitzner Schnitler, sogneprest i Norderhov, BU). Hvis Anne Marte er f. rundt 1723 kan hun jo være EE's søster. Men det virker vel litt drøyt at denne DH skal ha vært kaptein helt til sitt 73. år. Han var g.m. Kristine Elisabeth Peters (1705-80).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei igjen Per.Det er 4 generasjoner (ihvertfall) med offiserer ved navn Diderich Hegermann på 1700-1800 tallet (iflg. Ovenstad). En av dem var Eidsvoldsmann og statsråd, general Diderich Hegermann (1763-1835).Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

I Rennebu på gården Hol befant seg tidligere det såkalte 'Hols-hornet'. Det befinner seg nå på Skaugum.Hornet har en sølvplate med navnet Didrik Hegermann inngravert med årstallet 1631. Muligens far til Didrik nr 1 i innlegg 2. Henviser N S T XI, side 283-284 med tittel 'Småstykker'. 'De eldste i den norske slekt Hegermann', forfatter Axel V. Ullmann.Det refereres her fra Hornemanns Stamtavler en underoffiser Didrik Hegermann død 1664, som burde passe til Didrik fra Holshornet. Det nevnes videre fra Trondhjems bytingsprotokoll en D.D.H som i januar1675 blev sakgitt for krenking av julefreden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Bente Thrane Sundén

Hej Min oldemor var födt Schnitler og jeg har ett slektstre over denne fam som går tilbake til 1600. Jeg tror dette tre finns på Deichmanske i Oslo. Treet er tegnet efter Delgabes samlinger av D Krone Holm 1939. Der finns bla en Hegermann 1724-1803. Hilsner Bente Thrane Sundén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.