Gå til innhold
Arkivverket

[#26242] Innvandrere rundt 1801


Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Hallo! Jeg driver på med en etterlysning i Sverige i forhold til min tipptipp oldemor Kerstin Svendsdotter f. 1758. Skal forsøke å finne ut når hun døde. Hun ble i Undersâker tingsrett dømt for å ikke ville oppgi farens navn. Etter mine tidlige opplysninger var faren til barnet Johan Herman Tidemann f. 19.11.1745 og jeg har fått en del opplysninger om dette. Sønnen hette Svend Hermansen og var f. 09.07.1789 i Gardäsen i Âre i Sverige. Nå har jeg fått et motstridende svar fra Sverige om at Kirsten Svendsdtr. som jeg etterlyser er hun som finnes i vår folketelling 1801 på gården Koyedal i Meråker. Hun er der gift med Halvor Andersen. Jeg er ikke så flink til å finne oversikter om innvandrere til Norge. Lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut om disse opplysningene jeg nå har fått kan være riktige. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan dessverre ikke bekrefte opplysningene. Jeg ser i det hele tatt ikke hvordan man kan hevde hvem som var barnets far, hvis det forholder seg slik som nevnt i innlegget, at mora nektet aa navngi barnefaren. Og jeg ser heller ikke hvordan en kan bekrefte at samme kvinnen i 1801 befinner seg paa en gaard i Norge. Bekreftelsen paa en slik flytting, maatte eller burde da vaere opplysninger som er gitt i folketellingen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.