Gå til innhold
Arkivverket

[#26261] Erich Scharnhorst på Kjærstad i Garder, Vestby. Sønnen Christian.


Gjest Magne Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Halvorsen

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte om Erich Scharnhorst, f. 1702 eier av Kjærstad vestre i Garder, var far til den Christian Eriksen, f. 1749, som bl.a. var eier av Østby fra 1786 og Kjenslimoen fra 1804. Begge disse gårdene er i Vestby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Paa den förste lenken staar det en hel del med forfedre, kanskje du kan sjekke navnoppkalling?Ellers er det vel han du finner i FT 1801? Lenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Far til Erich Johan Schanhorst (1702-1758) på Kjærstad i Garder, Cort Christopher Eriksen Scharnhorst (ca.1657-1730), giftet seg to ganger til etter at Erichs mor Helvig Mogensdatter Stoltenberg døde ca. 1710, først med Dorthea Elisabeth Hansdatter Stockman fra Nordvi på Løten, deretter med Maria Sophia Rasch. Hvem var sistnevnte datter av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Det er vel vanskelig å garantere noe, men jeg tror du kan regne som sikkert at Christian Erichsen var en 'Scharnhorst' fra Kjærstad.Erich Johan Cortsen Scharnhorst (1702-1758) og hustru Marie/Maren Brynhildsdtr Topper (ca 1712-1783) fikk 8 barn. Yngstemann Christian f ca 1749 ble gift 1774 m Anne Gabrielsdtr Bylterud. Etter mine notater eide de Østby i Vestby (kommunen med gårdene Østby, Vestby, Sundby og Nordby i sentrum!) fra ca 1786 til 1793 og fra 1794 til 1797 da han solgte til Hans Erlandsen. Sammen med broren Christopher kjøpte han forøvrig Garder kirke fra samme Erlandsen omtrent på samme tiden - hvis jeg ikke husker helt feil. Videre hadde han gården Rokker (nabo til Bylterud) fra 1793-96, og var da omtalt som Christian Erichsen Østby. Kjenslimoen hadde han fra 1804 til 1819 da sønnen Michael tok over. Det kan sikket ha vært andre eiendommer i mellomperiodene. Personen har ikke vært sentral for meg, men jeg holder på med en oversikt over 'Scharnhorstene' i Garder, og da blir det noe 'off-spin'.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

ad. 4: Kan Cort Christopher Eriksen Scharnhorst (ca.1657-1730) sin 3. kone 'Maria Sophia Rasch' være d. av Gunder Michelsen Rasch (1670-1720) fra Ogna i Rogaland, bror av Lars Michelsen Rasch (1676-1757), sogneprest i Høbøl (til sin død?) ? Gunder skal ha hatt en datter 'Maren Sophie Rasch' som (også?) var g.m. en Peder (hva mer ?), som var sogneprest i Hobøl (når?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Halvorsen

Takk til deg Jarleif, det lyder overbevisende. Det som fikk meg til å stusse var at Christian i FT 1801 blir omtalt som husmann på Tuftbråten, som vel er under nabogården til Kjærstad. Kanskje et stort fall fra eier av Østby til husmann(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Tja, dog husmann med jord, og hjulmakeryrket ga kanskje status som veide opp for plasstilværelsen for den tidligere dragon?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.