Gå til innhold
Arkivverket

[#26278] US Navy,- finnes det lister over de som var der?


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

I jakten på en nordmann som var i USA på begynnelsen av forrige århundre, antar vi,- ut fra et bilde i uniform,- at han var i US Navy. Det må ha vært en eller annen gang mellom 1907 og 1918. Vet noen om det finnes en eller annen form for lister over de som var i marinen da? Han bodde i New York og San Francisco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Han het Olaf Christian Wessel født 1881 ved Hof i Vestfold eller i nærheten av Horten. Var gift og hadde barn her i Norge. Dro over første gang 1907, senere hjemme på besøk i 1910 og 1913. Mulig at han holdt til i New Jersey da han døde. De han hadde hjemme, skulle dra over rundt 1918, men fikk et telegram med beskjed om at han var død. Vet ikke hvor eller når (om det var 1918 eller 1919).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det hadde vært knakende kjekt om du hadde gitt oss de nødvendige linkene tilsiste folketellingalle utreiser fra Norgealle manifestene-----1904 - 1906 befinner seg i Amerika hele perioden?-----1907 Xania til New York [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=188169&personpostnr=188169#nedre>Lenke . Het han egentlig Wesselsen????1907 Ellis Island, 6.februar, Olaf Wessel 25 år, mekaniker, gift, utreise Xania, manifest linje 20 Lenke , til New York eller Philadelphia (noe er strøket over). Var også over i 1904 til 1906 (eller begge år) og da i Philadelphia. det står også hvor han skal , men det er dobble skrift så det får jeg ikke noe ut av.-----1909 Utreise hvor?1909 Ellis Island, 13.feb. med 'the Colon', trolig fra Xania Lenke . Du må nok lete etter manifestet. Ut av senere opplysninger skulle han trolig til Baltimore.-----1910 Xania til New York for å søke hyre Lenke1910 Ellis Island, linje 13, Olaf Wessel, 28 år, gift og fra Horten, utreise Xania Lenke til svoger Bernhard Johanson i Brooklyn. Han har tidligere vært over i 1904 til MD, og i 1909 til Baltimore-----1913 Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Woaw. Der fant du mye. Denne karen var visstnok med på å bygge Panama-kanalen også, så jeg tror en av de innreisene (i 1909?) var i forbindelse med dette. Har sendt litt mailer rundt omkring bl.a. til Marinen der for å høre om de kan hjelpe til. Hvordan vet du det med tatoveringen? Oppført som spesielle kjennetegn på noe? Og hvordan fant du ut at han hadde vært over tidligere enn 1907? Jeg fant han forresten ikke i folketellingen fra 1900 her i Norge, men jeg skal lete litt videre. Og han har fått en medalje fra frimurerordenen som jeg også har sendt mail og spurt om. Takk for hjelp og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Var litt ivrig på å svare før jeg hadde sett nøye på linkene du sendte. Selvsagt fant jeg da både tatoveringen og at han hadde vært over tidligere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Boisvert

Min mann, som selv var i US Navy, og som har gått gjennom det du prøver nå for å finne en onkel, sier at du vil få hjelp her Lenke Du kan ikke lete online, men hvis du sender alle opplysninger du har, hjelper de deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.