Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Per Nermo

[#26336] Heyerdahl i Aremark og Høland rundt 1750

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Jeg har en del Heyerdahl-personer i Østfold og søndre Akershus som jeg ikke klarer å plassere, dvs. finne foreldrene til : 1) Lensmann i Høland, Jørgen Fredrik Heyerdahl, g. Christine Svendsdatter (1710-1773). 2) Anne Margrethe Heyerdahl (1771-1801), g. Hans Blichfeld (1767-1806), foreldre til Henrikka Dorothea Elisabeth, født i Høland, g. Ole Christian Doksrud fra Løten. 3) Sogneprest i Gran, OP, Hieronymus Heyerdahl (1773-1847) fra Fange i Aremark, g. Sophie Fredrikke Schwabe (1777-1859). 4) Elisabeth Dorothea Heyerdahl, g. ca.1795 m. Kaptein og Sjef for Rakkestadske Kompagni, Hans Jacob Sommerschield (død 1802 i Østfold). 5) Sogneprest i Lenvik, TR, Nils Roth Heyerdahl, g. Elisabeth Cathrine Raschau, foreldre til Marthe Valentine Heyerdahl (1817-1875), g. teglverkseier i Christiania, Hans Lemmich Juell (f.1806) fra Aurdal i Valdres.Kan noen hjelpe meg med foreldrene til noen av disse ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rita Hole

Har du sett i denne boken?H. Sollied:Slekten Heyerdahl.Om det er den samme Heyerdahl slekten.-Eldste kjente stamfar er Gunbjørn Vigernes i Aurskog død ca 1654.En sønnesønns sønnesønn av ham var lensmann i Høland,Halvor Anderssøn Rakkestad 1691-1742 hvis barn antok navnet HeyerdahlRita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sølvi Arntzen

Lensmann i Høland, Jørgen Fredrik Heyerdahl (1725-68) var sønn av lensmann i Høland, Halvor Andersen Rakkestad, født 1690 i Haneborg i Urskoug, død 1742, og Mette Haagensdatter Heyerdahl, født 1697 i Rakkestad i Høland, død 1770.Kilde: Familien Heyerdahl, av Gabriel Smith Faye, 1857Anne Margrethe Heyerdahl, født 1772 i Fange i Aremark, død 6/8 1801, var datter av sorenskriver Halvor Heyerdahl, født 19/1 1748 i Høland, død 11/11 1819 Sundet i Fron, gift 1/6 1770 i Rakkestad med Martha Dorothea Bassøe, døpt 31/1 1751 i Rakkestad, død på barselseng med sitt fjerde barn 1775. Halvor som forøvrig var sønnesønn av lensmann Halvor Andersen Rakkestad, giftet seg igjen med Maren Christine Elisabeth Cornisch (1753-1829)Elisabeth Dorothea, født 1775, død 28/3 1867 i Skjørtorp i Rakkestad var helsøster av Anne Margrethe. Hieronymus var helbror.Nils Roth Blix, født 18/4 1785 på Ringerike, død 6/2 1829 i Lesje, gift 25/2 1811 med Elisabeth Cathrine Naschou, født 11/7 1790 på Fyen, død 5/10 1861, var halvbror av Anne Margrethe og Elisabeth Dorothea og altså sønn av Halvor Heyerdahl og Meren Christine Elisabeth Cornisch.Kilde: Stamtavle over familien Bassøe, av Hans Christian Bassøe, 1899.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torgeir Kvalvaag

Her er litt mer om bakgrunnen til Heyerdahl-slekta - særlig Odd Ottesens innlegg 9 + 13: Lenke Hilsen Torgeir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tone Hotvedt

Jeg har endel jeg kan hjelpe med. Nr 2,3 og 5 har jeg mellom 2-3 generasjoner bakover og på enkelte har jeg etterslekt et lite stykke fremover. Ta gjerne kontakt tonehotvedt(a)hotmail.com Tone

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ketil Harbek

Med kilde i boken 'Slekten Sommerschild - Sommerschield' (Henrik Sommerschild 1951, Mittet) kan jeg bare bekrefte det som står i innlegg (4) om foreldrene til min 3xtippoldemor Else Dorthea f. Heyerdahl (hun kalles så i den boken). Boken omtaler omtrent 70 etterkommere av dem, men de 3-4 nyeste generasjonene mangler jo, så vi er nok en del hundre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Mange takk til alle som har svart ! Da falt faktisk alle fem Heyerdøler på plass omtrent som jeg hadde trodd ! (Jeg har sendt 'resultatet' til deg pr. e-mail, Tone !)Kjenner noen til foreldre og søsken til Mette Haagensdatter Heyerdahl (1697-1770), som ser ut til å være 'opphavet' til etternavnet i denne grenen (mor til Christian og Jørgen Fredrik Halvorssøner Heyerdahl) ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har Mette som datter av lensmann i Høland, Haagen Lauritzen Rakkestad, på gården Rakkestad, og Anne Jørgensdatter Chortogæa (Heyerdahl).Haagen og Anne hadde sønnen Svend Haagensen Heyerdahl, pr.lnt. ved N. Søndhordlenske komp 1719-39, født ca 1690, død 26/12 1762 hos sin datter på Ilebek i Høland. Gift med Bothilde Pedersdatter Hagenberg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leif Kåre Solberg

Se også debatten: 'Hieronymus heyerdahl på Gjølstad' Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.