Gå til innhold
Arkivverket

[#26346] Bille-slekt på Røros ca 1700

Gjest Magne Nesvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sagflaat

Hiver meg på nå siden Joen Bersvendsen Heksem er min 7. tipp. For å evntuelt få bekreftet/avkreftet disse barna til Joen. Jeg lurer på om det er noen som har barn notert på Erik og hans kone Ingeborg Pedersdatter Moen, Anders og Ingeborg Johansdatter Bjørgan, Bersvend og Marit Johansdatter Bjørgum/Martha Johansdatter Bjørgum, Jon og Guri Jonsdatter, Berit og Jon Jonsen Aasen. På Anne og Ole Larsen Grøt har jeg notert 2 sønner; Ole og Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Magne. Ang. Billeslekt, så fant jeg to mannspersoner med dette navnet:I Ålen, side 456 under Jordsli: 'Gården nevnes også i Sten Billes regnskaper for 1610'.I Haltdalsboka II, side 283 under Ramlo, 'Nordgården': 'Så nemnes Anders Bille og Ole Henningsen som tilstøtande eigarar'.Hvor kan jeg finne ut mer om Billeslekta? I Rørosbøkene (disse har jeg ikke)? - Jeg vet at du vil sjekke litt mer om dette etter jul, og jeg venter spent på mer eksakte opplysninger om Berit Eriksd. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Hei Marit.Jeg lånte Rørosbøkene i sommer, men kan ikke huske at jeg så noe om Bille-slekta der. (Jeg så for så vidt ikke etter den heller, så det kan vel ha gått meg hus forbi). Det er visst flere Bille-slekter. Bl.a en dansk adelsslekt (er vel heller tvilsomt om 'Billene' på Røros er av denne slekt, selv om navn som Mogens, Erik, Jens og Anders går igjen i denne slekta også), og som nevnt en vallonerslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Magne og dere andre. Jeg maser visst fælt, men det er jo mange som er etterkommere etter Jon Bersvendsen Heksem! og Berit Eriksd.Bille? Det hadde vært artig om vi sammen kunne funnet ut av noe av flokene, men det er ikke så enkelt. En riktig god jul til alle som har bidratt på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Magne Nesvold

Jeg har nå skjekket skifteprotokollene for Røros. I skiftet etter Erik Billes kone Berit Tronsdatter (Skifte 23. juni 1744) får man rede på hva som skjedde med deres barn. Her blir følgende barn nevnt:1. 'Den avgagne sønn Troen Erichsen' (skifte etter ham i 1741). Tronds barn Erik (4 år) og Berit (10 år) nevnes.2. 'Den anden sønn Jens Erichsen Tamlaug beboende i Holtaalen'.3. Sønnen Anders Erichsen Bille 'beboende her i gaarden.'4. Datteren Berithe som er gift med Joen Bersvendsen Hexum i Holtaalen.Vi ser dermed at Jon Bersvendsen Heksem, som Jens Nygård antyder, faktisk var gift med Berit Eriksdatter Bille. Men det er faktisk ikke Bille-slektas eneste tilknytning til Haltdalen, Jens Eriksen Tamlag var som nevnt også Erik Billes sønn! I Haltdalsboka Bind 2 skriver Nygård under gården Tamlag at det ikke er kjent hvor Jens Eriksen kom fra. Men like etter skriver han at Anders Bille også skal ha drevet denne gården en tid. Anders Billes tilstedeværelse på denne gården forklares jo av at hans bror drev gården før ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Ja, det hadde vært kjekt å få klarhet i hvor Bille-slekten opprinnelig kom fra. Som nevnt i et tidligere innlegg så er den eneste Erich Mogensen i 1705-manntallet for Røros Erich Mogensen Quichne. Det hadde vært greit å få klarhet i hvem denne personen er, og om Erik Quichne og Erik Bille er samme person. Dette er dog bare en hypotese. Kjenner noen kanskje til Erich Mogensen Quichne, slik at vi evt kan utelukke ham? Erich Mogensen Quichne er i 1705 oppgitt å ha to sønner og en datter. I 1701-manntallet har Erik Bille sønnene Mons, Tron og Jens, så en sønn har i så fall forsvunnet. Dette må da i tilfelle være Mons. Han nevnes ikke i skiftet, så det er nærliggende å tro at han døde barnløs, kanskje mellom 1701 og 1705? Evt kan han ha vært bortreist under tellingen. Anders Bille må i tillegg være født etter 1705 ettersom kun to sønner nevnes. Det var i hvert fall mange gruvearbeidere som kom til Røros etter først å ha vært på Kvikne i verkets første år.Dessuten synes jeg alle båndene til Haltdalen er påfallende. Kanskje Erik Billes kone Berit Tronsdatter kom derifra? Eller er det bare tilfeldigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Ang. Berit Tronsdatter. Vet ikke opphavet, men ut fra diverse skifter på Røros er det klart at hun også har en søster og en bror på Røros. Det er Olluf Troensen (f.ca 1645-1651, d. 1732) og Dorthea Troensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Bille Tja, mye rart å finne på nett med google. Fant jo f.eks. denne adelsslekten i Danmark. Ingen Erich Mogensen Bille, men en Mogens Bille f. 1617 gift med Margrethe Jørgensdatter Lange barn: Jørgen f. og d. 1648 navnet Jens går igjen i slektstavlen. Egentlig synes jeg dette ble litt vel 'å ta av', men formidler det allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Hei.Er denne Dorthea Tronsdatter som du nevner i innlegg 36 den Dorthe Tronsdatter som var gift med Anders Pedersen Kulbrender?Jeg har for øvrig selv nevnt adelsslekten Bille i innlegg 29. Er vel lite trolig at Erik Mogensen er av denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Det stemmer, jeg forstår dette skiftet slik at Olle Trondsen er bror til Dorthea. Er du enig i det? Ble plutselig litt usikker på om jeg har dette riktig.Anders Pedersen Dallen, s. 453 [[26-5-1700; skiftet: Anders Pedersen Kulbrender; enke Dorthea Trons Daater; sønner Peder Andersen 16, Tron Andersen 14, Seht Andersen 12, Jens Andersen 4 1/2; enkens laugverge Olle Trondsen, barnas fastermann Jens Syndviss: Nariord]]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Det er vel ikke gitt at hennes utnevnte verge nødvendigvis er hennes bror. Men det finnes andre indisier på at Oluff, Dorthea og Beritte er søsken; hvis man finleser kirkebøkene for dåp av deres barns barn finner man at disse ofte opptrer som faddere for hverandres barn. En annen ting er at alle tre har sønner som kalles Jens.Når det gjelder deres opphav, så har man ikke så mange Tron'er i passende alder å velge mellom på Røros på slutten av 1600-tallet (i kildene vel å merke!). Den eneste jeg finner er Trond Olufsen, røstvender på 1670-tallet. Og uten noe mer handfaste knytninger betyr jo det ingenting.Når det gjelder Bille'ne så nevnes en Peder Knudsen i skiftet etter Erich Moensen, som hans 'nærmeste herværende frende'. Går det an å finne ut noe mer om ham? En Peder Knudsen, nevnes som stenknekt i 1701, 40 år.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Ang. Billeslekt, så fant jeg to mannspersoner med dette navnet: I Ålen, side 456 under Jordsli: 'Gården nevnes også i Sten Billes regnskaper for 1610'. Noen som vet noe mer om denne Sten Bille, og om han evt. er av samme slekta?I Haltdalsboka II, side 283 under Ramlo, 'Nordgården': 'Så nemnes Anders Bille og Ole Henningsen som tilstøtande eigarar'. Dette bekrefter jo Anders Billes tilknytning til Haltdalen.Vi har da kommet et stykke på vei, men det hadde også vært morsomt om vi kunne funnet ut mer om Bersvends opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Marit Snilsberg

Nå er det snart jul igjen!! Noen som har kommet noe videre med opphavet til Erich Mogensen og Berit Tronsdatter (se tidligere innlegg og sp. 35)? Jeg fant noe da jeg så gjennom en utskrift om Skankeslekten, se Lenke, om Erich Pedersson (Drake), lensmann, levde 1600. Levde i 1629 i Marieby - d. før 1646. Videre står det: 'Stattholderen Sten Bille sendte Erich to ganger inn i Sverige under krigen 1612-13 med den danske kongens patenter.' Kan det være noen sammenheng mellom denne Erich og vår Erich? En riktig god jul ønskes dere alle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.