Gå til innhold
Arkivverket

[#26354] Halvor Olsen og Bodild Halvorsdatter i Thune/Sarpsborg


Gjest Bjørn Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Christensen

Søker opplysninger om Halvor Olsen og Bodild Halvorsdatter, bosatt i Sarpsborg rund 1820 - 1840.De hadde barna: - Ole Christian, f. 3. sept. 1831 - Marthin, f. 9. nov. 1834 - Oline, f. 2. nov. 1839 - Maren Helene, f. 2. nov. 1839 alle i Thune i Østfold.Jeg er ikke i stand til å finne ut noe om dette foreldreparet. En søking i FS gir meg ingen svar.Takknemlig for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger flere opplysninger for å mulig hjelpe deg.Det står at Halvor og Bodild bosatt i Sarpsborg og barna født i Thune? Hvem gård(gate) ble barna født?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Rita!Jeg har desverre ikke noen opplysninger om bosted til Halvor og Bodild.Maren Helene er min kones tippoldemor, gift med Johan Johnsen. De bodde i 1865 i Dronningensgate i Sarpsborg og broren Marthin bodde samme sted. vh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest kjersti  aamodt

hei BjørnJeg er etterkommer av Halvor Olsen f.ca 1785-9.6 1863 som ble gift 1815 i Tune med pigen Boel halvordatter Grotterød.Boel Halvorsdat var født døpt 24.11 1797 i Fredrikstad. Faddere Petter Jensen Humleby, Hans Heljesen Kiolberg, Niels Jacobsen, Berthe Rachtov, Oliver Jacobsdatter, Margretha Johanesdatter.familien bodde ved Fredrikstad bys marker i 1801, men kom til Grotterød rundt 1810.Faren Til Boel het Halvor Brynildsen f.ca 1750-7.2 1823 gift 1785 sannsynlig i Borge jeg tror han kan ha kommet fra Nipen i Varteig, jeg har funnet en dreng over 12 år med det navnet i 1762 og han er nevt i skifte etter faren. Jeg må lete litt i gamle papirer så skal jeg si noe mere. Moren til Boel Var Sidsel Johannesdatter f.1761 og hun var datter på Brandstorp Østre Ullerøy i Skjeberg. foreldre: Johannes ASLAKSEN Slang i Ingedal f.mars 1728-89 g. 17.6 1757 m. Margrethe Olsdatter Brandstorp døpt 25.5 1737 - 1.5 1768 gx2 Ellen Halvorsdatter Narvestad 1747-1800Det er skrevet en bok om slekter fra Søndre Østfold hvor slekten på Brandstorp er nedtegnet til slutten på 16oo tallet.Og på biblioteket har noen skrevet av kirkebøkene i Skjeberg. jed har skrevet av faddere og søsken, men nå er det for sent å fortsette.hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Kjersti!Dette var jo bare helt fantastisk. Hadde faktisk ikke regnet med å få noen flere napp her, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.Husker du boktittel eller forfatter av boken om slekter fra Søndre Østfold, Denne kunne det vært artig å låne.Har du fler opplysninger om Halvor og Boel er jeg henrykt over alt om denne slekten.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

hei Bjørn Det er hyggelig at jeg kan hjelpe litt. jeg har funnet overkriften til et skifte fra Varteig, men jeg har ikke lest skiftet p.g.a tidsmangel og at riksarkivet er stengt inntil videre.Gabestad i Varteig fol 181 b 27/3 1770 døde i 1767Johannes Brønjulsen Mattis ' Mari 'Arvingene er mor Chathrina Amundsdatter bror Halvor Brønjulsen søster Eli ' dt 1/2 bror Anders 1/2 søster KariStefar Clemment Isacksen gabestadBR 4-2-16 Net 3-2-16 Skifte fol 178 b 26/2 - 25/4 1765Brønnild johannesen er død gx 1 m Eli Pedersdatter skifte 17/4 1748 2 Chatharina Amundsdatterbarn 1.ektesk. Anders 18 år Kari 21 ' Siri død 17482.ekts. Halvor Brynjulfsen 14 år Johannes 7 år Mathias 2 år Mari 11 år Eli 9 årSpydevold-Gabestad-Nipa i Varteig fra bygdeboka s.538+542+563 og avlesning fra Guri isaksens avskrift av kirkeb. for Tune. Johannes Halvorseb Spydevold gx1 m.Kari 1688-1742 2 Marthe Hansdt.Barn Brynild Johansen til Nipa gx1 Elli Pedersdt Nipa. 4/2 1742, forlovere Jens Brusevold og Johannes spydevold Eli P f.ca 1714-48. gx2 1749 Cahtrine Amundsdt, forlovere Even Sæle og Even Hauger.Barn Halvor Brynildsen f.1974 1750 stemmer med alder på vår Halv.B1762 på Brunsby i Varteig dreng o 12 år Halvor Brynildsen.Gabestad fam nr.2 Br. brynild Johannesen og hustru Chathrine Amundsdt.H.B er ikke nevnt der.Jeg håper at det er den rette Halvor Brynildsen er det noen som kan avkrefte eller bekrefte +hilsen Kjerst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

Hei Bjørnjeg ser at det forrige innlegget ble utydelig, fordi jeg brukte'gåsetegn' under navnene, istedet for bå skrive hele navnet 1767 på skifte etter søsknene på Gabestad i Varteig Johannes, Mattis og Mari Brønjulfsen / Brynildsen Arvingene er moren og søskene Halvor og Eli Brønjulfsen/Brynildsen.1/2 søsken er Anders og Kari Brønjulsen/Brynildsen Jeg har prøvd å finne alle de Halvor Brynildsene f. ca 1750 i kirkebøker for Fredrikstad, Tune, Rakkestad og Skjeberg. Jeg har saumfart trykte folketellinger for samme området i 1762. Eneste som kunne passe var Halvor Brynildsen fra Gabestad i Varteig.Jeg har prøvd å finne giftermålet, men har ikke det. jeg tror kaskje han ble gift i Borge ved Fredrikstad. For ene av foreldrene til sidsel Johannesdatter flyttet did da den gifte seg som enke/enkemann. Er det noen som kan slå opp i kirkebok for Borge på giftermål rundt 1790 tallet?Hilsen Kjersti aamodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Kjersti og Rita!Tusen takk for alle opplysninger. Hva dere vet. Jeg har vært uten tilgang til nettet noen dager, derfor tyst fra min side.Er det noen av dere, eller noen andre, som vet noe om Bodilds mann Halvor Olsen og hans aner er jeg også takknemlig for alle opplysninger.mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Kjersti (4) Ang. Sidsel Johannesdtr. f. 1761, datter av Margrethe Olsdatter Brandstorp 1737 - 1768 ( datter av Ole Hansen Brandstorp og Anne Helgesdtr. fra Borge ) og Johannes Aslaksen 1728 - 1789. : JOHANNES er vel sønn av Aslak Larsen Brandstorp Ø. 1701 - 1778 og Boel Jensdtr. Talberg N. ca. 1699 - 1790 (datter av Jens Rasmussen)? Grotterød u/Borregård :Halvor Olsen var forpakter her.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

hei RitaTusen takk for informasjonen du sendte meg. Jeg har tidligere funnet en Johannes Aslaksen Slang f.mars 1728 faddere; Kari Lobagaard, Malline Clausdatter,Lars Dalle og Christen ØyestadJohannes Aslaksen Brandstorp gift 17/6 1757 m.Margrethe Olsdatter Forlovere: Jon Brandstorp og Jørgen Tallberg.Faddere ved Margrethe Olsd. dåp 25/5 1737 Halvor Vesbergs kvinne, Markus Undebergs kvinne, Henrik Svendsen, Aslak Brandstorp og Ole Helgesen Wesberg. Foreldrene Ole Hansen Brandstorp Vestre g.1733 Anne Helgesdatter fra BorgeMen vet du fra hvor i Borge hun kom fra? foreldre? Jeg har ikke klart å finne noe.datteren Inger Olsdatter f.1735 ble g x 1760 med enkemann og tremenning Ole Henriksen Molteberg.Det finnes en trykt pantebok for Skjeberg som jeg har følgenede notater fra: s.35 Ole Hansen på Dragonkvarteret Vestre/Øvre Brandstorp skylder penger til Axell Olsen i FDredrikshald 200 rd. Hans sal foreldre Hans Iversen?/Jonsen og hustru Margrethe Olsdatter som han har arvet. Guttorm og Halvor Legsen Lilledal 16.6 1738s.37 i samme bokSelger sine arveparter i Brandtorp Vestre til sin bror og svoger Ole Hansen og hustru Anne Helgesdatter. Jeg Christen Jørgensen lensmann i Borge sogn som min hustru Boel Hansdt. Det hun har arvet etter sine foreldre Hans Jonsen og Margrethe Olsdatter Skiftebrev 16/8 1737 Jeg Nils Arvesen Spier ( kalles Arnesen) på Hvalerøene med hustru Ellen Hansdatter. Jeg Helge Larsen Wesberg i Skjeberg det han har arvet etter mor Margrethe Olsdatter 16/8 1737. Guttorm og Halvor Legssønner Lille Dahl i Fredrikstad 16/6 1737 Øvre Guslund 17/11 1737 utelatt på ovenståemnde bor på Weedwnsteen i samme sogn.s.37 Selger det de har arvet i Dragon Kvarteret store og lille Slaugen til Thue Erichsen Lobsgaard i Ingedal hustru Marie Jonsdatter. Jeg Jon Joensen Store Slaugen hustru Marthe Guttormdatter med underliggenede plasser Præstorp og Mielløs. Jeg Aslak Larsen Brandstorp og hustru Boel Jensdatter. Juul pedersen Ingerøen Torkild Olsen GromsøenØvre Guslund 15/11 1738s. 56 b Niels Barfoed prost bygsler til thue Erichsen it. By Malt i Lille Slaugen som aslak Larsen forhen har brugt.Xiania 3/2 1739 Niels BarfoedFra en bok om slekter til Berg og Marker, jeg må lete etter den på sarpsbor bibliotek til sommerferien.Om gården Lobsgaard i Ingedal Der har jeg skrevet følgende:Jens Rasmussen på Tallberg g.nr 147 (Slekter fr.sønre Østfold s.149) fra begynnelsen på 1700 tallet, Notat. Hadde arverett til Store Slang i Ingedal eller kona.Barn Gunborg Joensdatter g.m Johanne Joensen Tallberg han er Døpt 1705 . Faddere; mari brandstorp, Svend tallbergs kvinne, hans Brandstorp, lars og Olle Tallberg.Joen Joensen Slang g.m Marthe Guttormsdatter far Guttorm på Store Slang. Knut Jensen bodde lenge på tallberget. Maria Joensdatter Slang g.m Thue Erichsen Lobsgaard faren eide Søndre Narvestad skifte 1717 Søsret til Maria Joensd. var Boel Joensdatter.Fra Kirkrboka den trykte. Aslak Larsen Slang i Ingedal trolovet i Ullerø høsten 1725 m Boel Joensdatter. Forovere Gullik Buusgaard og Anders Lilleng.Jeg har prøvd å finnre lengre bakover men har ikke fått det til, er det noen som vet mere?Til Halvor Olsen gift 1815 i Tune m Boel Halvordt forlover ERik Rejersen og Elias Madsen Grotterød vet du om han var innflytter? Dette ble langt og kanskje litt uoversiktlig. Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg tar med noen personer som er nevnt i panteboken (11)Margrethe Olsdtr. Talberg ca 1664 - 1737 gift med Hans Jonsen Brandstorp ca 1670 - 1737. (Margrethe var( visstnok )enke etter Lars Aslaksen Brandstorp og de hadde sønnen,Helge Larsen Vestberg Ø. f. ca 1685 - 1770, som i 1719 trolovet /giftet seg med Gundhild Clausdtr. cau: Svend Brandstorp og Svend Talberg.Helg tok over svigerfarens gård.) Hans Jonsen var sjersant,i 1690 årene var han lagrettsmann og 1701 - 03 kirkeverge for Skjeberg kirke. Barn:1) Boel 1695 - 1750 i Borge gift i 1715 med Christen Jørgensen, lensmann i Borge.2) Marthe 1697 - 1721, gift med Halvor Olsen Vestberg V. 1694 - 1751. I1723 ble Halvor gift med Ingeborg Legsdatter Begby 1701 - 1761,datter av Leg Guttormsen og Anne Begby.3) Inger 1700 - 1735 gift 1720 med Erik Arnesen, sønn av Arne Torbjørnsen Stordal S.4)* Ole Hansen Brandstorp 1702 - 1757, gift i 1733 med * Anne Helgesdtr.1698 - 1755 fra Borge.( Vet ikke hvor)5) Jon 1704 - 1774,Brandstorp gift i 1730 med Inger Olsdtr. 1698 - 1782.6) Ellen 1707 - 1775 Hvaler, gift 1731 med lensmann på Hvaler, Niels Arnesen Spjer 1711 - 1775. Han var sønn av lensmann Arne Nielsen Spjer 1690 - 1721 og Inger Trulsdtr.d. 1717. Hans far var lensmann Niels Arnesen Spjer 1620 - 1709,gift med Karen Jonsdtr.,datter av Jon Vetlesen på Storerød.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

hei Rita Jeg har lest innlegg 10 om hvem som er foreldrene til Johannes Aslaksen Slang f. mars 1728 med fadderne Kari lobsgaard,Malline Clausdatter. Lars Dølle og Cristen Øyestad, er Aslak Larsen Slang G.m 13.3 1726 Boel Joensdatter Nedre Tallberg i Ullerøy.forlovere: Gullik Busgaard og Anders Lilleng. Men i slekter i Søndre Østfold står han ikke nevnt fra Slang, men fra Tallberg.1723s.39 Nr.122 dragon kvarter Lille Slaugen skyld 4 tn bl.korn og 3 skinn ogLille Slaugen 1/2 gård 2 tn. bl.korn Oppsittere Joen Joensen og Asler Larsen.22.02 1713 begraves Aslak Bussgaard.Jeg har prøvd å lete etter Aslak tidligere , har funnet kun 1. i hele Skjeberg i 1664 og det var Aslak Johnsen 60 år på Storedal. Jeg vet ikke noe om ham, om han kan ha vært forfar til senere Aslak Larsen på Slang i 1723. I nevte slektsbok blir hun nevnt at hun kom fra Slang og var søster til Marie Jonsdatter gift m Thue Eriksen Bustgård . Hvis Aslak Larsen Slang vet du hvor han kom fra?hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Ang.mitt innlegg 10,her må jeg beklage litt feilinformasjon ang.Aslak Larsen. Aslak tok over Brandstorp først i 1732 ! Den forrige eieren Even Pedersen var barnløs.Hvem Lars, som Aslak var sønn av vet jeg ikke,da jeg selv ikke har fam./inngifte som stammer fra Slaugen /Slang . I 1711 på S. Slaugen bor det en Lars Olsen og qvinde.'Jeg sitter på en liten tynn kvist' i familien som innlegg (1 )begynner med, i det at Boel Halvorsdatter sin søster Berthe f. 1803 var gift med Anders Svendsen f. 1806 Yven i Tune, som var sønn av *Svend Olsen og *Anne Henrika ,Yven.Hun var datter av Holstførster Henrik Rudolph Ruhe og Mette Larsdtr. Gines. Denne Yven-familien står omtalt i Tune Gårdshistorie.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

Hei IgjenNår heg ser nærmere folketellngen for Fredrikstad i 1801 styrkes min teori om at Halvor Brynildsen kommer fra overnevne gabestad i Varteig. Grunnen er at det kan virke som om de har fulgt den gamle oppkallingsregelen. Barna i 1801 var 3. jenter1.Margaretha 13 år oppkaldt e.mormor på Brandstorp2.Catherina 8 år oppkaldt e.farmor på Gabestad i Varteig.3.Boel 4 år oppkaldt e.oldemor på morfars mor fra Tallberg.hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei BjørnFra Borge kirkebok copulerte 1785 23.01 trolovet gift 13.04 Halvor Brønnelsen Moum og Sedsel Johannesdatter Molteberg Forlovere Jon Evensen Molteberg og Jon andersen MoltebergHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Jeg sitter også på den 'kvisten' som Rita forteller. Min 3. tippoldefar og -mor Henrik Rudolph Ruhe og Mette Larsdatter har jeg samlet endel opplysninger om, så hvis du kommer den 'veien' er jeg behjelpelig med det jeg har! Hilsen Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.