Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Per Evensen

[#26390] Dalekar - hva er det slags kar?

Recommended Posts

Guest Per Evensen

Langt bak i slekta finnes en Ola Erikssön Dalekar Var mannen fra Dalarna? Vet noen noe om hans foreldre? Ola var födt i 1700,döde 16/3 1759 og bodde på Östre Smidsröd,Nötterö. Han var gift med Berte Larsdatter og fikk datteren Anne Malene med henne.

Guest Berit Knudsen

Jeg vet ikke hva en Dalerkarl var, men de fikk 6 barn sammen. Jeg tror du kan bla videre i kirkeboka så du kan finne de andre: Lenke

Guest Tore H Vigerust

Ja, Dale®karl betyr en fra Dalarna.

Guest Per Evensen

Hei og takk til begge. Vet noen av dere noe om forfedrene til denne Dalekaren? Anne Malene döde forövrig av täring.

Guest Robert Bjerke

Dalarna heter Dalecarlia paa engelsk.

Guest Tore H Vigerust

Og Jernberaland på gammalnorsk.

Guest Olav Elsebø

Hei Per Når du skal søke etter forfedre i Sverige kan det lønne seg å prøve Anbytarforum (http://genealogi.aland.net/discus/) hvis du ikke allerede har prøvd.Er du den Per Evensen som var min kollega for noen år siden? Hvis tilfelle, skriv til meg på min hotmailadresse olavelsebo@hotmail.comHilsen Olav

Guest Per Evensen

Hei Olav! Problemet mitt er at 'min' Dalekar var norsk,men brukte dette som et etternavn.Jeg klarer ikke å finne ut hvor han kom fra,antakelig et sted i Vestfold;forövrig kjenner jeg hans samtid og etterslekten hans.

Guest Berit Knudsen

Han heter ikke Darlekarl ved dåpen til sine 2 første barn.Og det står DARLEKARL ikke Dalerkarl i kirkeboka her på nettet, men det kan jo være feil avskrift?

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.