Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#26480] Tone Mortensdtr Lid, Lårdal, ca 1735 - 1797

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Tone Mortensdtr på Lid i Lårdal gifter seg første gang med Halvor Andreson 20.10. 1755. Hun gifter seg 2. gang med enkemann Ole Larsen 4.4. 1763. Ole Larsen [Moen] hadde vært gift 1. gang med Aase Olsdtr 1.1. 1751. Datoene her er hentet i LDS basen.Tone og Ole har blant annet ei datter Ingebjørg født 1771 i Øyfjell. Dette skal være fra kirkeboken.Noen som vet hvor Ingebjørg ble av? Noen som vet hvor Ole Larson kom fra?Mvh Ole Bjørn

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Vedr Ingebjørg: Jeg søkte litt rundt og fant denne Lenke i FT1801. Ingebjørg/Ingeborg Olsdatter gm Gullek Sigurdsen. De har bl annet en datter ved navn Tone (I FS/VRI oppført som Todne Gulleksdatter) De får også (iflg FS/VRI) en sønn Ole i senere 1801.En kandidat i alle fall!Heidi

Gjest Ole Bjørn Darrud

;-)..... Det er nettopp den Tone Olsdtr i Flatdal som er utgangspunkt for mitt spørsmål.Jeg har funnet i alt 6 kandidater ('Ingebjørg Olsdtr' f ca 1770) i Seljord hvorav 4 er 'sjekket ut'.Som du også har sett er det datteren Tone f 1797 som gjør forbindelsen til Lårdal mulig/sannsynlig. Tone f 1797 er datter nr. 2 og bør da ihht tradisjonen være oppkalt etter mormor. Fadderne i Flatdal er naboer mer enn familie, noe som indikerer innnflytting.Jeg holder Lårdalforbindelsen som den mest sannsynlige, men er på jakt etter ytterligere indisier/bekreftelse på dette. Eller kanske en avkreftelse fra et skifteregister på at hun fra Lårdal døde/giftet seg et annet sted?Mvh Ole Bjørn

Gjest Mary Farrell

Hi, Ole B.I think Heidi is right. I also have Ingebjorg as married to Gunnleik Sigurdson Spranget. Plus I have her sister Aase's daughter, Aashild, married to Leidulv Knutson Aakre of Flatdal.Also Tone Mortensdtr's son by her first marriage, Eivind Halvorson (1756-1805), I have as married to Kari Torsteinsdtr Aamot of Aamotsdal.As to who Olav Larson is, at this point I am just working on the probability that he is the brother of the Saamund Larson (abt 1731-1807) who married the widow, Margit Gunnleiksdtr (dtr of Gunnleik Mortenson in 1755. Saamund died at Aaktstøyl. Married twice, but evidently childless. They might be the sons of Lars Reffelbrekk, but I don't think so.Mary Farrell

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heidi,du har rett i at alternativ burde vært nevnt. Jeg valgte imidler tid en 'åpen løsning' denne gangen for å se om det var alternativ jeg har gått glipp av.Mary,thanks (again) for valuable indications/confirmation. You pointed to Lårdal in the first place.;-)Mvh Ole Bjørn

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.