Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Eli Irene Tubaas

[#26570] Etterkommere etter Ole Sartz, f.1848 i Larvik (fyrvokter på Jomfruland, Kragerø)

Recommended Posts

Guest Eli Irene Tubaas

Jeg søker informasjon om etterkommere etter Ole Sartz,f.1848/49 i Larvik, han er fyrvokter på Jomfruland, Kragerø 1892-1920.Ole Sartz hadde to barn med sin første kone, og to barn med kone nr.2: 1)Leif Laurentius Grim Sartz f.30.12.1881 i Kragerø. I England i 1900. 2)Anna Colbjørns. Sartz f.1884/1885 i Trondheim. Bor på Fiskum Prestegaard i 1900, skolejente. 3)Eva Sartz f.30.01.1897 på Jomfruland 4)Gunnvor Sartz f.1898 i Kristiania. Etter 1920 flyttet familien til Kristiania. Noen kilder sier at de bodde i Bærum. Ole Sartz døde i 1943.Jeg tror ikke det er etterkommere etter Eva og Gunnvor, men spørsmålet mitt er om noen vet om det er etterkommere etter Leif og Anna.

Guest Solveig Håklev

Det reiser en Anna Sartz til USA i 1909,kan det være henne Lenke

Guest Eli Irene Tubaas

Det ser ut til å være en datter av Ole Sartz ja, takk skal du ha! Fødselsår og bosted stemmer. Da kan det være at hun har etterkommere i USA. Svært nyttig informasjon for meg. Eli Irene

Guest knut fasting

Er bakgrunnen til Ole Sartz kjent ?; o} knut f

Guest Gunn Huglen

Her er Ole Sartz hjemme hos foreldre i Larvik i 1865: LenkeMvh. Gunn

Guest Gunn Huglen

Legger en lenke til 1900-tellingen og Ole Sartz m.fam. LenkeGunn

Guest Gunn Huglen

I gravminneregisteret fant jeg Ole K. Sartz dødsfall. Mulig du her kan finne flere av etterkommere ved å søke på etternavn Sartz? LenkeMvh. Gunn

Guest Gunn Huglen

Det var som jeg trodde , ved søk på Sartz kom det opp en rekke navn med opplysninger om hvor disse er gravlagt pluss andre data.Nyttig sted å lete.Mvh. Gunn

Guest Gunnar Aabøe

Prøvde meg på lenkene dine, men det må da være noe galt her ? Jeg finner den i 1900 her: LenkeHilsen Gunnar.

Guest Gunnar Aabøe

Her i Jomfruland fyr hadde Ole Sartz sin arbeidsplass i mange år.Gunnar.

bilete1765.jpg

Guest Gunn Huglen

Jeg ser pussig nok at det har skjedd noe merkelig med lenkene til Ole Sartz i 1865 og 1900:Prøver 1865-tellingen en gang til: LenkeFlott med hjelp fra Arnstein også. Gunn

Guest knut fasting

Hvordan kan forbindelsen til en av 'grevlingene' være ? Er han etterkommer etter Mathias ?; o} knut f

Guest Gunn Huglen

Mulig du kan finne slektsammenheng i Sartz fam i 1825-tellingen for Larvik? LenkeMathias Sartz skulle være g. med Johanna Backer. Det ser for meg ut til at de er forfedre til Ole Sartz.Mvh. Gunn

Guest Gunn Huglen

Her er litt lesestoff om Sartzfamilien: LenkeMvh. Gunn

Guest knut fasting

Ja disse har jeg også funnet, men hvordan er slektskapsforholdene i denne familien ?; o} knut f

Guest Gunn Huglen

Slektskapsforholdet ser ut til å være følgende etter opplysninger i 1825-tellingen: Madame Bødker er enke etter Mathias Sartz. Følgende sønner er nevnt : Ulrich Sartz 22 år Jens Jacob S 20 år Trine S 17 år Henrich 11 år Mathias 8 år og Laurentius 7 år.Den samme Laurentius finner du som far til Ole Sartz i 1865-tellingen.Om jeg da ikke leser tolker dette helt feil?Mvh. Gunn

Guest Gunn Huglen

Ser at jeg skrev at barn 8 år het Mathias, det skulle være Mathilda.Gunn

Guest knut fasting

Takk skal du ha, Gunn.Madame Bødker, kan det være samme dame som kalles Johanne Bäcker, død 1848 ?; o} knut f

Guest Gunn Huglen

Om du leser Arnsteins omtale av Mathias Sartz ( innlegg nr 11)så står det der at Mathias hustru levde i 25 år etter mannes død i 1823. Det passer med at hun kalles enke Madame Bøcher i 1825-tellingen.Mvh. Gunn

Guest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Mathias Sartz og Johanna fant jeg nesten alle barna listet opp døpt i Larvik.Her er dåpen til Laurentius: LenkeMvh. Gunn

Guest Eli Irene Tubaas

Takk for alle opplysninger! Gunn, det var fint å bli tipset om gravminneregisteret. Jeg er på leting etter etterkommere, og jeg fikk ihvertfall bekreftet når og hvor Leif Grim Sartz døde og at Emmy Sartz sannsynligvis var hans kone. Jeg tror de hadde en datter som het Eva, men hun er ikke i dette registeret (hun skal være født ca.1923 i Larvik). Det var også fint å få vite litt om 'grevlingene' Arnstein!

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.