Gå til innhold
Arkivverket

[#26574] Woxvold-navnet


Gjest Kristoffer Woxvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristoffer Woxvold

Jeg har nettopp startet med slektsforskning på navnet mitt. Jeg vet ikke så mye ennå, men jeg vet navnet har gått veien fra Bergen,Lista i Vest-Agder og Horten/Tønsberg/Nøtterøy før vi ender i Oslo-området. Pr i dag er vi 6 med navnet Woxvold i Norge som jeg vet om, samt 6 stykker i Australia. Jeg er svært interessert i å finne ut hvor Woxvold-navnet startet samt å spore opp mine forfedre som har levd på disse nevnte stedene. I og med at jeg er så 'fersk i faget' tenkte jeg at jeg kunne legge inn en tråd her. Håper noen der ute vet noe jeg ikke vet eller kunne hjelpe meg på veien til å finne mine forfedre. Med vennlig hilsen Kristoffer Woxvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per torgersen

Vågsvoll er en gård på Lista i Farsund kommune. I folketellingen i 1801 er navnet skrevet Voxvold (ligger i Vandsøe sogn) og i i 1865 og 1900 skrevet Vaagsvold (i Vanse sogn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Andersen

Mine forfedre fra Nøtterøy hadde Woxvold-navnet. De som jeg har data på er: 1. Min morfar: Jens Woxvold Bjønness (født 26.7.1874 på Nøtterøy. Død 30.5.1954 i Oslo.) 2. Hans mor: Christiane Margrethe Woxvold (F 13.11.1836 i Horten, død 2.2.1912) 3. Hennes far: Jens Woxvold Christoffersen (F juli 1819. Død 1885) Noen av nålevende etterfølgere til (1) har Woxvold som mellomnavn. Også jeg er interessert i å finne ut mer om opprinnelsen til navnet og vil gjerne bli holdt orientert om du finner noe mer; e-post: thorande@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristoffer Woxvold

Takk for innleggene alle sammen. Dette hjelper!!Jeg er etterkommer etter Jens Woxvold Christoffersen. Det er noen flere biter som faller på plass nå. Jeg har også hørt om Woxvold Bjønnes. Lurte på forbindelsen der. Sender deg (Thor) en e-post så snart jeg vet noe mer og får strukturert opplysningene mine. Vi er i slekt!!Min adresse er krisswoxvold@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per torgersen

Woxvold navnet ditt starter trolig ved at Mikkel Andersen flyttet fra Vågsvoll på Lista til Fredriksvern og tok slektsnavnet Woxvold. Han kom som sjømann til Stavern, ble skipper og losoldermann står det i bygdebok for Lista (Kåre Rudjord: Listaboka II - Gard og folk, side 919).I bygdeboken står ikke når han flyttet, men det har skjedd etter 1706 fordi han da står oppført under Vågsvoll i sjølægdrullen. Han er født 19 år tidligere på Vågsvoll. Moren står samtidig oppført som enke. Hun het Gunhild Kolbeinsdatter og var fra Dåreid, som er i Spind sogn (og med det ser det ut som også vi er i slekt). Faren het Anders Ommundsen og var fra Nedre Skeime som er i Lista sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Andersen

Til Kristoffer: Morsomt at vi kan finne felles slektninger på denne måten. Har sendt deg en mail på din e-post adresse. Ser frem til å høre fra deg. Til Per: Mange takk for detaljerte opplysninger om Woxvold-navnets opprinnelse. Jeg hadde grunnet på det lenge og det var helt ukjent for meg. Også her ser det altså ut til at vi har felles aner langt tilbake! Har du mer informasjon, mottar jeg det gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristoffer Woxvold

Hei og takk for interessante opplysninger alle sammen. Til Per: Dine opplysninger er svært interessante. Det hadde vært gøy å kartlagt alle etterkommere fra Gunhild Kolbeinsdatter og Anders Ommundsen og frem til i dag hvis det er mulig. Jeg har en del informasjon om mine nærmeste generasjoner. Hadde vært hyggelig å kommet i kontakt med deg Per. Jeg har lagt ut min mail her så det er bare å sende en liten mail hvis du ønsker. Til dere andre: Alt av opplysninger hjelper så send i vei. Ønsker alle en riktig god jul! Mvh Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Per Torgersen (innlegg 6) har antakelig rett. Et par brødre Hans og Michel Michelsen Voxvold, fødes i Brunlanes i 1768/72. (Ref. Fam.search) Ut fra navnebruk ser det ut til at dette er barnebarn (sønne-sønner ??) av nevnte Mikkel Andersen fra Vågsvold i Vanse prestegjeld på Lista.For å få skikkelig klarhet i om denne koblingen holder mål, må man antakelig gå til Brunlanes/Stavern. Det kunne vært artig å vite om Tor Andersen har noe data på nettopp det.Også jeg har aner fra Anders Ommundsen N.Skeime (og Vågsvold)/Gunnhild Kolbeinsd.Dåreid. (Det har nok svært mange av oss med Lista/Vanse/Farsund-aner.), men disse anene holder seg kun på Lista de neste drøye 200 år.IM. Også jeg, - HAMAR !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kristoffer Woxvold

Hei Gunnar! Dette stemmer. Takk for opplysningen. Thor Andersen (som du er i relativt nær slekt med) og jeg driver nå å systematiserer alle opplysninger fra Bjønnes-grenen. Derfor hadda det vært hyggelig å komme i nærmere kontakt med deg. Det hadde også vært fint å få de opplysningene du sitter inne med. E-mail adressen min ligger lengre oppe på siden, så det er bare å sende meg en mail om du har tid. Jeg er mer enn villig til å dele de opplysningene jeg har kommet frem til når jeg har fått samlet dem i et system. Jeg vil også takke Iver Mosvold for opplysningne du kom med. Mvh Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.