Gå til innhold
Arkivverket

[#26575] Billed-størrelse


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Muligheten til å legge inn bilder er verdifull. Er det mulig å legge inn en form for automatisk størrelsesbegrensning? Se f.eks. Lenke der et alt for stort bilde både blir tungt å laste og ødelegger sidebredden slik at ellers verdifull tekst ikke kommer ut på vanlig utskrift?Selvfølgelig kan man redigere bildet på egen pc først, men jeg vet at dette er lett å glemme.Om dette er tatt opp før regner jeg med at noen nevner det for meg.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Slek html er,er det vanskeleg å automatisk avgrensa. Det eg kan gjera er å setja ein gitt storleik på alle bilete. Men problemet med dette er at då vil alle små bilete også bli sett opp til same storleiken. Det vil ofte øydeleggja biletet. Så inntil eg kjem på noko lurt vil eg ikkje kunna gjera noko med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Trur du det ville hjelpa? Dei som kan forandra storleik på bilete vil passa på at det ikkje blir for stort; dei som ikkje kan viet ikkje at det er stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg tenkte som en utvidelse av det du sier i (2) om en skalering i systemet. Ved innlegging kunne man angi om originalen er portrett eller landskap og deretter størrelse som full, halv eller kvart skjerm.Om dette er mulig i praksis vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Det er teknisk mulig å lage et javascript som kan justere et bilde som er for stort uten at de små blir justert, men jeg forstår veldig godt at Jan Oldervoll heller bruker tiden på noe annet.Kunne det være mulig å lage en sjekk på bildestørrelse når nye innlegg lages? Om bildet er stort kunne det kanskje skiftes ut med en lenke til bildet i steden?Det aller enkleste kunne bare være en liten kommentar om at bilder ikke bør være større enn xxx*yyy (i forbindelse med 'Du kan også lasta opp eit bilete frå din eigen maskin (jpg eller gif).') Da kan de som vet sjekke selv (jfr innlegg 4)Ellers håper jeg alle i og rundt Digitalarkivet får en fin jul!mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.