Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Torgeir Kvalvaag

[#26650] Lars Lie - hvem var det?

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Presten Johan Herman Lie døde i Moss 14.1.1873. Han var gift med Mette Maren Stabell, og de var foreldre til Marius Sophus (1842-1899), kjent hos alle oss Blinderngjengere som Sophus Lie, vår største matematiker ved siden av Abel.Johan Herman Lie må være samme kar som er født i Høland i 1803 av foreldrene Lars Lie og Caspara Gill [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=vr/search_VR.asp&clear_form=true>LenkeMen hvem er Lars Lie?Jeg har lest et sted at Johan Herman skal være 'kusin', d.e. fetter eller tremenning av forfatteren Jonas Lie. Men jeg klarer ikke å koble faren, Lars Lie, til noen i Lie-slekta.Etter 1801-tellingen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sølvi Arntzen

Sorenskriver i Stjør- og Verdalen Lars Lie var født 11/11 1770, død 8/2 1829, gift 1.gang 29/10 1798 i Høland med Caspara Fredrikke Gill, født 8/10 1776 i Nes i Hallingdal, død 28/6 1826.Lars Lie var sønn av foged i Robyggelaget i Kristiansands stift 1765, i Rakkestad 1781, Andreas Lie, født 4/2 1721 i Bragernes, død 14/10 1782 i Rakkestad, gift 31/7 1754 i Kristiania med Sidsel (Cecilie) Maria Leerberg, døpt 26/2 1727 i Vor Frelsers kirke i Kristiania.Jeg kjenner ikke foreldrene til Andreas, men kan ikke se at det er noen forbindelse med anene til Jonas Lie.Kilder: Slegten Lie, ved overrettssakfører Adler Vogt, 1914.Personalhistorisk tidsskrift, rekke 6, bind 3.Slekten Stabel-Stabell (ca 1200-1950), ved A. St. Castberg, 1955.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torgeir Kvalvaag

For meg er dette godt nok. Ergrer meg bare over at jeg ikke finner igjen den nevnte påstanden. Takk skal du ha, Sølvi. Torgeir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.