Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#26687] Thomas Pedersen Møller, Danmark-Kristiansand

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Du finder konfirmationen i samme kirkebog: opslag 224, højre kolonne - Knaben nr. 2'Thomas Boysen, des ( ? ) Peter Boysen und Maria gebor: Thomsens, (eheleibl: ?) Sohn, alt 16 Jahr.'Her står farens erhverv, men jeg har svært ved at se, hvad det kan være.Han er ihvertfald ikke møller. : )Berit Pagh.

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har funnet vielsene til to av Peter Boysens døtre i kirkebok for Sønderborg, Als Sønder, Sønderborg. Anna Maria Boysen giftet seg 27/9 1791 med Sønnke(?) Nilsen (oppslag 146) og Helena Margaretha 18/10 1792 med Hans Jacob Dame (oppslag 151). Heller ikke her greier jeg å tolke farens yrke, men det ser ut til å ende på '...verwandte', eller noe sånn. Et lite problem her er at innførslene ser ut til å være skrevet på et dansk-tysk blandingsspråk.

Gjest Berit Frank Pagh

Når jeg leder dig på afveje, er det vel ret og rimeligt, at jeg selv må stoppe sporet her. : )Peter Lorentsen, kaldet Boysen - opkaldt efter sejlmager Peter Boysen, døde 1807 knap 74 år gammel.Hans søn Thomas var på det tidspunkt ugift.Indførslen i kirkebogen er fuld af information.Sønderborg 1791 - 1818, opslag 153-154: 1807Hilsen, Berit Pagh.

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen. Det var i hvert fall et spor det var verd å undersøke :o)Det er selvsagt mulig at Flensburg-'ryktet' likevel kan ha noe for seg? Man kan jo tenke seg at Sønderborg kun har vært oppholdssted for Thomas Pedersen Møller en tid før han giftet seg i Kristiansand.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.