Gå til innhold
Arkivverket

[#26706] T som fødested lager store problemer i FT


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det mulig å gjøre noe med fødested t.Det lager store problemer. Jeg søkte i FT 1900 på landsbasis etter folk født i Asker med etternavn som begynner på Kristians.... Det ble 1 stk. i Asker enda det er veldig mange der.Hva skal jeg da gjøre for å få en oversikt over disse menneskene. Jeg vet jeg først kan finne de som ikke bor i Asker, og deretter søke i Asker med fødested f . En veldig tungvint måte, og ikke særlig oversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Så lenge me har prinsippet om at teljingane i størst mogleg grad skal vera ordrette utgåver av teljinga er det lite å gjera med. Men det kan koma seg når me får på plass ein koda verjon av teljingane, noko som KAN koma i 2005. Inntil vidare lyt du nok leva med plaga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg er ikke enig i at dette er noe stort problem for den som er klar over problemstillingen. Jeg ville selv søkt direkte i Asker-filen først og deretter brukt landsdekkende søk.Jan kan kanskje plassere en tekst på et egnet sted f.eks. Husk at fødested 'T' for 'Asker' ikke kommer med i søket.Alternativt en julenøtt til Jan for utvidelse av søkeprogrammet: Dersom det finnes en databasefil med navn lik 'Asker' ta med fødested 'T' fra denne filen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hva med de steder hvor fødested ikke er markert i 1900-tellingen, ikke engang med T. Dette gjelder f.eks. mange i Kristiania 1900. Jeg går da ut fra at disse er født i tellekretsen. Har jeg rett?For øvrig ser jeg ikke det nevnte problem som noe vesentlig problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.