Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bengt E. Vesthagen

[#26747] Grensevakt under Hannibalfeiden

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Prøver å finne fram til uniformstegniger av grensevakter under Hannibalfeiden 1644-1645 på nettet, men har ikke lykkes så langt. Kan noen hjelpe meg?MVH Bengt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Thingvold

Prøv Tøjhusmuseet, Dansk forsvarsmuseum i København. Her er websiden: http://www.thm.dk/Eller Forsvarsmuseet i Oslo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per B. Lilje

Forsvarsmuseet i Oslo er stedet for opplysninger om historiske uniformer, men hvis jeg husker rett kom uniformer først i bruk i den norske hær senere på 1600-tallet. En ufarget lang vadmelsjakke var den første 'uniform', etter hvert med slag i regimentets farge, før den dansk-norske røde jakken tok over.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det lille heftet 'Hærens uniformer i dansketiden' utgitt av Forsvarsmuseet, skriver såvidt jeg kan se én eneste setning om 1600-tallet:'Det er nevnt forskjellige farger for norske avdelinger på 1600-tallet, men mot slutten av århundredet synes de hovedsaklig å ha vært lys grå, med ermeoppslag, bukser og strømper, eventuelt også krage og vest i særskilt regimentsfarge.'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bengt E. Vesthagen

Takker hjertligst for svar på mitt innlegg. Ut i fra Per sitt svar tyder det på at uniformer ikke var tatt i bruk under Hannibalfeiden. Jeg skal allikevel ta kontakt med både Tøjhusmuseet og Forsvarsmuseet for å høre om de vet noe mer.Godt nytt år til alle.MVH Bengt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Andreas Sørgård

Fikk avdelingene (regimenter/kompanier) tildet noen faner i dette tidsrommet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.