Gå til innhold
Arkivverket

[#26783] Vågå Sel


Gjest Asbjørg Folkestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørg Folkestad

2 av mine tippoldeforeldre er født i Gudbransdalen, Hans Olsen i Vågå og Ane Pedersdatter i Sel. Da de giftet seg i Trondheim domkirke oppgis at de er hhv. 35 og 25 år gamle, Hans f.ca. 1800 og Ane i 1810. De bosatte seg i Trondheim, Hans hadde blikkenslagerverk, han døde i 1868 og Ane 1856. De fikk 2 sønner, Peder Odin f. 1835, han døde allerede som 4åring, Henrik Adolph f. 1837. Ved bryllupet i 1835 oppgis brudgommens far å være Ole Hansen. Ved Ft Vågå 1801 finner jeg en Ole Hansen, husmand/skomaker bosatt på gården Snerle med kona Karie og barna Anne 11 år, Barbroe 3 år og Hans Olsen 1 år, husmandens mor Torø Hansdatter f. 1730 og husmandens bror Hans Hansen, 34 år ugift. Om Ane Pedersdatter er jeg helt blank. Vet heller ikke når de flyttet til Trondheim. Er det noen med lokalt kjennskap til Vågå/Sel eller tilgang til kirkebøker som kan hjelpe meg med å finne ut om det er 'min' Hans Olsen som kommer fra gården Snerle. Kan navnene på barna og deres farmor gi noen pekepinn om opphav? Og hva med Anne, hvem er hennes forelde? Ved Ft 1865 i Trondheim hadde enkemann Henrik Adolp husholderske fra Vågå, Karen Pettersen, 50 år, ugift. Takknemlig for alle oplysninger. Mvh Asbjørg Folkestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Jeg har sett litt på dette, og tror det må være Hans Olsen u. Snerle som er den rette. Plassen heter Snerlebakken, og Ole Bakken får datteren Barbro i 1797, Ole Hansen Bakken får s. Hans i 1799, og Nils i 1803. ( Nils er husmann på Snerlebakken i 1865.)Det står Kari Olsd. som kone i 1801, noe jeg tror er feil, Ole Hansen Og Kari Nilsd. giftet seg 8.12.1796. Anne Olsd. 11 år tror jeg er født som Kari Nilsd. og Iver Olsens uekte barn i 1789, finner ingen annen. ( Olsd. også feil.)Foreldre til Ole er Hans Abelsen og Torø Hansd. gift 23.6.1766. Anne Pedersd. er født som Peder Rustens barn i 1810 på Otta i Sel. Foreldre: Peder Marcussen og Kari Olsd. Rusten gift 2.11.1808. Peder fikk også datteren Kari i 1812, det kan kanskje være hun som er husholder hos Hans Olsen i 1865?Hilsen Gunvor Tofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.