Gå til innhold
Arkivverket

[#26823] Olaf Henrik Ragnum - hvem var han?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Olaf Henrik Ragnum skal ifølge de opplysningene jeg har, være født 11.8.1896. Trolig er han født i Trondheim, men jeg er ikke sikker. Uansett finner jeg ham ikke, hverken i Trondheim eller andre steder (kirkebøkene har jeg ikke hatt adgang til.)Jeg finner heller ikke noen gard som heter Ragnum.Olaf Henrik skal være sønn av Anton Olsen og Birgitte Børresund. Jeg tror vi fortsatt er i Trøndelag, og Børresund skriver seg kanskje fra Hitra. Men jeg vet ikke.Kort sagt lurer jeg fælt på om det er noen som hjelpe meg med å sette denne mannen og hans aner inn i noen som helst kontekst.Olaf Henrik ble forresten gift med ei Bergitte Helene Jakobsen, født 20.9.1902. I tillegg vet jeg om henne at faren het Emil Jakobsen f. 11.5.1877. Hans hustru, Bergitte Helenes mor, het visstnok Kristine Markussen. Men det er også alt jeg vet.Jeg tror alle disse var trøndere, men FS og folketellinger har ikke vært meg til noen hjelp. Ennå. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Tja, ikke vet jeg. Har fått oppgitt Ragnum både på Olaf Henrik og på en datter. Så det virker i det minste ganske konsekvent. Men jeg skal sjekke litt på ditt forslag. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Et søk i telefonkatalogen på nettet gir 12-13 personer med etternavnet Ragnum. (Skien/Tønsberg/Oslo/Lillestrøm) Løsningen på ditt problem må være å forhøre deg hos noen av disse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg var klar over Porsgrunn og de andre Ragnumene her sørpå. Men Trondheim og/eller Trøndelag oppgis å være området hvor jeg skal søke. Og dette hevdes med tyngde.Ser ikke annen råd enn å gå tilbake til kilden for dette. Eller så nær kilden det er mulig å komme. Snodig er det, uansett.Er det ellers noen som har noen mening om Børresund? Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...når det gjelder Ragnum, er vel gården Ragnheim i Stjørdal, med postadresse Skatval, det nærmeste jeg kommer ved hjelp av Norsk Stedsfortegnelse. Der står forresten også Ragnholm, med Ragnheim i parentes, og med postadresse Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...ja, så har du jo Burøya på Hitra (postadresse Monsøy i 1972) og Burøy i Brønnøy, Steigen og Karlsøy. I tillegg Burø på Tjøme og i Kragerø (Skåtøy)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Javisst, Astrid (godt nytt år)!I Norsk Stedsfortegnelse: Gårder/fyr på Hitra, med postadresse i 1972: 7247 Hestvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg 'liker' både Stjørdalen og Hitra. Men det er jo ikke det samme som å vite. Det er ikke en gang sikkert at alle foreldrepar var gift, og at tilknytning til et stedsnavn ikke nødvendigvis er noe idiotsikkert spor.Hvis ikke noen har et bedre forslag, får jeg visst vente til jeg får tak i kirkebøker. Skjønt fåglarna vet hvor jeg skal begynne å lete...Uansett: takk for interessen så langt. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har Norges Bebyggelse som dekker Skatval, og der står når det gjelder Ragnheim: Gnr 41, bnr 2, ca 2 km fra Skatval st. Areal 30 da dyrket mark. Hovedbygn. oppf. 1886 av tømm. i 2 etsj, 7 rom, 2 kjøk., kjeller bad. Skolehus 1914, fjøs 1935. Eier Skatval kommune (i 1955).Men det hjalp vel ikke stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan ikke se at det står noe om Olaf Ragnum i de nye Skatvalsbøkene heller, og søk på folketellingen 1900 sa ikke stort. Det kan ikke være Ranum som ligger i Overhalla i Namdalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ranum i Overhalla hadde vært OK for meg. Men jeg kan hverken se Olaf eller Anton der.Så jeg går tilbake til (12)og spør igjen om det finnes noen bygdebøker/gardshistorier for Ålen og Byneset. Karen må jo komme fra et sted. Takk for innsatsen så langt. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.