Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#26856] Elias Gjerten Hope (I Lindås) og Ellert Nocolai Eriksen ( Kristiandsund)

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei igjen Ja. Jeg sitter her og argumenterer med det samme. Jeg vet at laugene fungerte slik tidligere. Man bodde hos en mester for å bli svenn, for så å reise rundt å skaffe seg erfaring nok til å bli mester. Jeg tror som dere sier at Ole Johan ble født og oppvoks i Bergen, og tok jobben i Kristiansund for å få erfaring nok til eget mesterbrev. Siden hans foreldre bodde i Bergen også, samt at hans barn er født i Bergen utenom den ene, så er nok hovedtilknytningen hans i Bergen. Et av barnebarna hans Ellen Gjertine Andersen f. 1889 ble gift i Kristiansund med en Ellertsen, og dette fikk meg til å tro at de hadde familie der, men det kan jo være en annen grunn. Det ble litt av en gåte dette her ;-) Men jeg konkluderer vel som Dere at de var fra Bergen. Eller tilflyttere til Bergen fra andre plasser. Nå blir det litt spennende å se om Laurentia var fra Farsund eller ei. Muligens kan hun jo ha vært gift før med en fra Ersaker i Vanse (Farsund), men jeg får lete litt i bøker om plassen å se om jeg finner noe. Ellers vil jeg takke Dere for alt Dere har gitt av tid i min sak. Det er flott gjordt av Dere med hilsen Jan Owe

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Det er bare en famillie Ellertsen i Kristiansund i FT1900 Lenke og faren er fra Bergen. Hvis Ellen Gjertine Andersens mann tilhører denne familien, kan vel forbindelsen ligge i Bergen? Mvh Tore og Tor

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.