Gå til innhold
Arkivverket

[#26933] Inderøy


Gjest Borgny Fremo
 Del

Recommended Posts

Gjest Borgny Fremo

Min ane heter Anne Christina Ottesdtr.Verstad f. Råstad 1737 g.1768 med Jacob Andersen Verstad store.I databasenfinner jeg kun en, hennes far Oluf Ottesen Hastad.Er min Anne Chr. rette person har han fått feil navn, han het Otte Iversen (g:med Golla Peersdtr. Råstad?) (senere Hestveiten). Han ble også som enkemann gift med Ingeborg Jørgensdtr. Gran i 1757 og i 1774 med Malena Pedersdtr. Er Otte Bostad også Otte Hestveiten? Kan jeg finne ut av dette på noe sett eller kan noen hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Hei, det er jeg som står bak databasen over fødte i Inderøy.Og her måtte jeg gå tilbake til kilden for å sjekke om jeg har skrevet av rett, og min fotografi av posten (sylskarpt digitalfoto) viser følgende:'Anne Cherstina Raastad d: 7 Febr. blef Otter Hustad en datter fød som blef hiemedøbt af Jacob Opem og kaldet Anne Chirstina. mat Golla. blev bragt til Kirke Dom 5 p epiph. vidner vare Iver Lensmand, Jacob Opem qv, Inborre Saxhoug, Anne Roel.'I første post er Hustad overstrøket og erstattet med Raastad.Så her har du rett, registreringen foregikk etter mikrofilmen, og sida er kappet noe av. Så jeg noterer dette som bidrag til korrekturlesinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Husk at den gangen tok man 'etternavn' etter hvilken gård man bodde på.Om Otte/Otto/Otter (samme person) flyttet på seg, kunne han kalle seg Hestveiten eller Bosnes eller Hustad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.