Gå til innhold
Arkivverket

[#26934] Gården Frantsberg i Nes, Hedmark


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiEr det noen som kan fortelle meg noe om gården Frantsberg. Hvem som bodde der fra ca 1810 og utover. Jeg har ikke klart å finne gården i FT 1801 og FT 1900. Men i FT 1865 finnes den. Det kan virke som om det er en liten gård, det bor bare en familie der i 1865.Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg har en venn i Sverige som i sin forskning har kommet bort i navnet Frantsberg. Hun søkte på Googles etter navnet og kom fram til Frantsberg, Nes på Hedmark.En Sophie er (muligens) født 18/12 1810 på denne gården/stedet. Foreldrene er:Kapteinen og ridderen Reinhold Bernhardt von Norman og Beata Christina SchoughDette paret bor i Ystad, Sverige i 1846 - 1855, datteren bor også der.Hvis mine antagelser om at dette er en liten gård er riktig, har jeg vanskelig for å tro at det ovennevnte paret har bodd der, i og med at han var både kaptein og ridder. Men jeg har ingen kunnskap om dette området.Er det noen der ute som kan fortelle noe om denne gården?Takknemlig for all hjelp.mvh Laila S. Hynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei LailaI Nes bygdebok andre bind del 3 side 600 er det nevnt at 'Frantsberg var en husmannsplass under Hjelt som ble nevnt i folketelling 1865, men ikke 1875 eller senere'. Det er ikke nevnt noe om hvem som evt bodde der før 1865 da Svend Svendsen (innerst og murer) og Gønner Gulbrandsdatter bodde der.Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er ikke født noen Sophie på Nes i 1810. Det er ei i 1808 men helt andre foreldre. Hvor kommer navnet Frantsberg inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Steinar og HansTusen takk for raske tilbakemeldinger.Mine mistanker om at det ikke kunne være denne gården/plassen ble nå bekreftet.Navnet Frantsberg kommer antagelig inn fra husfohörslengdene i kirkeboken fra Ystad, Sverige i årene 1846 - 1855. I disse lengdene skrev presten inn blant annet fødseldato og fødselsted.Jeg har ikke selv sett dette navnet Frantsberg. Antagelig er Frantsberg et annet sted enn i Norge, eller det kan ha blitt tydet feil fra kirkeboken. Etter som jeg forsto på min venn, sto det ikke i kirkeboken at Frantsberg var i Norge. Men at hun søkte seg fram til det på Googles.Igjen tusen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.