Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Eva Kalmér Savjord

[#26935] Bergensbrannen 1916

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

Da Bergensbrannen brøt ut i 1916 hadde min oldefar Mikal Johannessen et skomakerverksted i Strandgaten i Bergen.Familien bodde ovenpå verkstedet.Her leide de også ut rom. Er det noen som vet om noe skomakerveksted i Strandgaten ( husnummer )Han hadde sannsynligvis dette verkstedet i 1912 også. De mistet alt i brannen.Bortsett fra en poselenskanne og en pute. I asken etter brannen fant min oldefar sin skomakerhammer. Etter brannen ble det byggd barakker for de husløse.Kan noen av disse barakkene ha blitt byggd i Repslagerbakken 2 ? I følge min mormor så bodde de i Sandviken etter brannen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Kalmér Savjord

Hei Odd , Takk for tipset selv om jeg ikke fant det jeg lette etter på siden du foreslo. Ved søk på ' litt om Sandvikens historie ' fant jeg litt om nødboliger etter brannen i 1916.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

For de husløse etter brannen i Bergen i januar 1916 ble det bygd brakker i 1916 på Årstadvollen, Meyermarken, Møllendal, Nordnesdepot og Grønneviksøren, og samme år igangsatt bygging på Wilhelmineborg og Solheim. I årene som fulgte kom det brakker i Kroken, på Sverresborg, Fredriksberg, Dokken, ved Årstad kirke, Bredalsmarken og Brochsgaten.Hvor skomakermesteren med familie flyttet kan man nok finne i arkivet fra Bergen folkeregister.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Kalmér Savjord

Takk for opplysninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.