Gå til innhold
Arkivverket

[#26939] Død i Winger ca 1807 - Peder Erlandsen Kråbøl


Gjest Moira Bue
 Del

Recommended Posts

Gjest Moira Bue

Vil gjerne lære litt om norsk historie men kan ikke finne noe referanser til slag i Winger. Peder og hans bror Ole døde i Winger og det ser ut at det må ha vært i krigen mot Sverige. Er dette Winger Kongsvinger? Jeg vill gjerne vet litt om krigen i akkurat dette del av Norge. thanks, moira bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gunnar Lindalen

Hei! Ja det er Vinger i Kongsvinger. Fra Vinger kirkebok (register): 'Peder Erlandsen, Mosqveteer no. 37, 22 aar. Kraabel fra Gausdal'. Han ble jordfestet i Vinger 22.12 1808. Han var altså soldat.Dødsstedet er ikke nevnt. Noen Ole Erlandsen finner jeg ikke. Kunne han bruke et annet navn? Informasjon om krigen må jeg lete litt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moira Bue

Thanks Bjørn.... there's a problem if the record says he was 22 years old. He was born in 1772 at Aulstad, Gausdal. Any thoughts? moiraexcuse the English, it's late

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gunnar Lindalen

Alderen er feil. Han skulle attså vært ca 36 år. Jeg har ikke tilgang til orginalkilden (kun mikrokort for annekset Midtskog (Eidskog)) for den tiden. Kanskje avskriveren har tolket alderen feil. Er det noen andre her som kan sjekke alderen? Vinger kirkebok side 259 ifølge registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Burried Soldiers in Vinger 1780 - 1814 from the churc records, autor Leif Midthaug. I hawe a copy of this book.If you mail to my your email.adr., i hawe a adress for you, (war history). Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Finn - kan du samtididg sjekke hvor mange Hans Olsen fra Ringsaker du finner som evt. død som soldater i Kongsvinger. Min giftet seg i 1812 men var død før 1823 da hans kone giftet seg igjen. Jeg finner ingene dødsopplysninger om han i kirkebøkene i ringsaker eller nabo-kommunene.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moira Bue

Finn, jeg kan ikke sende deg noe besjed for jeg ikke vet hva din addressen er. Men du kan heller sette linken til krig's historie på dette site eller sende den til meg mbue@bigfoot.com. Også jeg vet ikke så mye om Ole Erlandsen Kraabøl (født Aulstad); det er Peder som er direkt linje til min mann. Takk, moira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Stein Ole- Kun en soldat med navnet Hans Olsen død etter 1812 her i sognet. Det var N. 40 skiløber af 2d division, død på sykehuset 6. august 1814, begravet i Vinger 8. august. Den boka som jeg har nevnt har ingen dødsfall fra og med 1814. I kirkeboka er det heller ikke noen Hans Olsen soldat etter 1814 som død.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Moira Bue- fra boka 'Soldater begravne i Vinger 1780-1814, side 20: Bergravelsesdag 22. desember 1808 Musqveter No. 37 Peder Erlandsen Kraabel fra Gusdal 22 aar'. Gussdal er Gausdal.Hvor denne soldaten døde er ikke oppgit. Det er sannsynlig mulighet til det, i tiden 19. til den 30 desember 1808 falt det 18 som har oppgitt dato, og 26 soldater som det ikke er oppgitt dødsdato på i desember 1808. Utifra dette kan vi se i det kildemateriale vi har hvor slaget har stått. Kan være ved gården Lier (5 kilometer øst for Kongsvinger)Det var ikke altid noen viste eksakt alder på de som ikke var født i sognet, derfor kan det være avvik fra den alder som er ført inn i k.boka og den alder vedkommende hadde. Mulig noen kan hjelpe deg med å se etter i de militære ruller. Kontakter deg senere pr. e.mail når det gjelder krigshistorie i Vinger.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Sanden

I boka 'Østre og Vestre Gausdal' av Ivar Kleiven fra 1926 står et eget kapittel om krigene på 1700-tallet og i 1808 og -14. På side 78 står:' 9-10 'N Per og 'n Ola Ellandssøner fraa Kraabøl var utkomedert te festningstenest paa Kongsvinger og her døydde dess to brøran baae i 1808.'Og da vil jeg samtidig benytte anledningen til å spørre etter min tippoldefar. Om han står det i samme boka '19 Erland Larsson Rokkomsli'n dø eller falt i 1808 saa enka med 1 baan hadde pensjon taa 'understøttelseskassen' ein del år fremette'Er det noen som kan finne hans dødsdato og eventuelt sted? Han var geworben soldat og jeg vet ikke hvor eller når han er født, men han ble gift i Gausdal i 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Til Alf Sanden. Erland Larson: I den før nevnte boka side 15,: Begr.dag 27. mai 1808 Musveter No. 34 Erland Arnesen af Gausdalske Kompagnie 33 aar. Dette er det samme som står i kirkeboka 1772-1813 for Vinger sogn fol 258. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Sanden

Til Finn Sollien Mener du at Erland Arnesen kan være den samme som Erland Larsen? I tilfelle kan du finne mer utførlige data. Jeg har lett i dødslister langs grensa i flere år uten å finne 'min' forfar, men har hatt fått feil navn i dødslista kan jo det være årsaken til at jeg ikke har funnet ham.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Alf Sanden. Kirkeboka og denne boka om falne soldater har begge Arnesen som etternavn/patronymikon. Erland var musketer, bør vel være mulig å finne ham igjen i de militære ruller. Arnesen kan jo være feil, slik at det var Larson han hette. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Sanden

Det er bare det at jeg ikke har klart å oppspore de militære rullene fra den perioden. Har prøvd flere ganger på stadsarkivet (Hamar) og riksarkivet, riktignok for noen år siden.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.