Gå til innhold
Arkivverket

[#27007] Martha Olsen Nerheim - Martha Jaasund

Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Martha var datter av husmann Thorkild Olsen på Nerem store i Aalunds sogn, Fjellberg prestegjeld i nåværende Kvinnherad kommune i Hordaland. Hun var født i 1860 og giftet seg den 19. mars 1884 med Vilhelm Martin Michaelsen, f. 1861 i Bodø. Paret giftet seg i Stavanger og bodde her i noen år etter giftermålet, for i 1884 ble datteren Ovidia født her. De flyttet så til Hjertøy i Bodø, hjemgården til Vilhelm, og de hadde ei datter til, Magda Kristine, f. 1888. Vilhelm var jekteskipper og omkom ved forlis den 18. desember 1889. Etter mannens død, flyttet Martha og datteren Magda tilbake til Stavanger-traktene, der hun visstnok giftet seg på nytt, og fikk etternavnet Jaasund. Ovidia ble igjen i Bodø hos noen fosterforeldre her, og hun giftet seg med hjulmaker John Brembo, og de hadde bl.a. datteren Gudrun f. Larsen, som jeg har hentet opplysningene mine fra. Jåsund er vel ei bygd i tidligere Håland herred, nå en en del av Sola kommune vest for Stavanger. Her skal de bo flere personer med Jåsund-navnet. Martha skal ha dødd i 1948, etter Gudrun Larsens opplysninger. Jeg har prøvd å søke etter både Martha og Magda Kristine i FT 1900, men uten resultat. Er det noen som kjenner til Martha (Jaasund) og hennes datter Magdas skjebne etter 1900 - eller 1889?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Aalund sogn i Fjelbeg prestegjeld er ikke i nåværende Kvinnherad, men danner, sammen med Bjoa og (østre)-Vikebygd, kommunen Ølen. Det er derimot rett at Fjelberg og Eid sogn av Fjelberg prestegjeld er nå en del av Kvinnherad.MvhArne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Tove Tjøstheim Eek

Utklipp fra en Stavanger avis i 1948 ; Dødsannonse , Vår kjære mor, bestemor og oldermor Martha Jaasund døde i dag nær 87 år Moss ; 19 desember 1948 . På familiens vegne Magda Kielsen Har du lest hva som står om hennes familie i bygdebok for Ølen 1b s 75.Forfatter Anders Haugland . Der står det bla at moren flyttet til Stavanger med sine /noen barn da hun ble enke .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei og tusen takk for den interessante opplysningen. Hadde nesten gitt opp å få svar, men nå kom den! Du nevner Marthas dødsannonse i en Stavanger-avis. Hvilken avis er det? Kanskje du hadde anledning til å få en kopi av denne annonsen? Når det gjelder opplysningen i bygdebok for Ølen, har du anledning til å sende meg en kopi av de opplysningene du viser til? Min adresse: Morildvn. 7, 8520 Ankenesstrand. E-post: geir.bjernes@jsv.no. På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.