Gå til innhold
Arkivverket

[#27058] Presisering av stedsnavn: Vallø Saltverk


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Jeg ville ønske at man, ved utleggelse av nye databaser, kunne stedfeste noen av dem litt nærmere. Kommunenavn er somregel lette å lokalisere, sognenavn også, iallfall dersom det ikke er et av dem vi har mange av, men 'Vallø saltverk', hvor er det?Det har vært lignende tilfeller tidligere, f.eks. var det for en stund siden en database tilknyttet 'Domkirken'. Siden vi har flere enn bare én domkirke her i landet, tok det meg noen tid før jeg skjønte at det i det nevnte tilfellet var snakk om Bergen.Det ville gjort sakene litt lettere for oss som ikke er lokalkjente i det ganske land, om man hengte på et stedsnavn som ikke kan misforstås.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dersom man ser på filnavnet, som her er st07051762, vil det fortelle om kilden og den geografiske plasseringen (0705) i dagens system: 07 = fylke Vestfold, 05 = kommune Tønsberg.Tilsvarende vil man se at 'Domkirken' refererer seg til 1301 = Bergen.Dette systemet er i ferd med å bli gjennomført på samtlige filer i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Eh,.. javel, men hvor finner jeg en slik kommuneoversikt? Jeg kikket nå, men antagelig på galt sted, for jeg fant ingen.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Ja, jeg finner jo at hver kommune i de nevnte FT har et nummer. Men for meg virker nå dette meget omstendelig da. Hvis jeg kommer over en ny database og leser filnummeret, tar de første fire sifrene, så må jeg tråle gjennom alle fylkene, i verste fall, før jeg finner den riktige kommunen. Det hadde vært ganske mye enklere om dere 'i den andre enden' kunne sette inn et geografisk navn etter navnet på f.eks bedrifer eller institusjoner. Som regel gjør dere jo det, men i noen få tilfeller mangler altså dette.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I dette tilfellet vil ett klikk på lenken ta deg direkte til basen. Når du er inne i denne, vil jo overskriften fortelle at det er 'Vallø saltverk, Tønsberg' det gjelder. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.