Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Karen Østvik

[#27099] Høland, Ødegaarden i Zidskoug sokn.

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Leter etter informasjon om mine aner Helge Johnsen og Anne Amundsdatter, har funnet dem på gården Ødegaarden i Høland Lenke Ved deres sønn Oles dåp kan det se ut til at det står at Anne Amundsdatter er fra Tøsti??? eller noe i den duren, noen som har hørt om denne plassen? Det kan se ut som om hennes mor er Mari Olsdatter i følge FT1801. Noen som har mulighet til slå opp i bygdebok ? Med vennlig hilsen Karen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lene Hagen

Hei Karen. Noe bygdebok har jeg ikke, men har sett litt mer i folketelling og på familysearch, og har funnet noe.På din link til Ødegaarden bor det jo også en Hans Amundsen, mye tyder vel på at det er en av Annes brødre ?Av de 4 barna til Helge og Anne i 1801 gjenfinner jeg så langt 3 av dem på fs/vri: Jon døpt 17 mai 1790 Høland, Akershus - Berte døpt 27 sept 1793 Høland, Akershus og Ole døpt 2 okt 1796 Høland, Akershus. Foreldre: Helje Jensen og Anne Amundsdatter.Videre folketelling 1801, plassen Sætera Lenke. Skulle tro at dette er Bertes foreldre, og da finnes vi også 2 barn, eller søsken av berte, nemlig Ole og Engebret.Om Amund Olsen og Berte Engebretsdatter finner jeg så langt på fs/vri 3 barn: Hans døpt 8 april 1767 Høland, Anders 17 apr 1770 Høland og Ole 25 nov 1775 Høland.Tilbake til Helle Jonson/Helge Johnsen og Amundsdatter. Finner på fs/vri at de giftet seg 30 okt 1781 Høland.Finner også 4 barn til på vri: Tvillingene Kari og Martha døpt 2 nov 1781, Anne døpt 13 jan 1784 og Anders døpt 20 jul 1787. Alle døpt i Høland. Av disse har jeg kun funnet Kari i ft 1801 på Sætere (linken over). Kanskje de andre er døde ?Så langt det jeg har funnet. Hilsen Anne Lene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Hofsødegård

Fra 'Gårds- og slektshistorie for Setskog og Høland' bind I, side 406-407 (under Ødegården, bnr 2) kan man lese:Fra omkring 1781 og ennå i 1801, var Helle Jonsen f. ca. 1750, og Anne Amundsdtr. f. 1754 på Skrepsteier, bosatte på Ødegården. De hadde giftet seg i 1780. Under folketellingen i 1801 var Helle og Anne kun gårdsbeboere på Ødegården, og er da oppførte som tiggere. Barn:a. Berte f. 1793b. Ole f. 1796c. Jon f. 1790d. Kristine f. 1800e. Karen f. 1781, gift 1821 på Rakkestad N med Ole Hansen, utfl. 1834 til Rødenes, se Gunnarsvika u. Soprim, gnr 140.f. Anders f. 1887g. Marie f. 1781, d. 1844 på Vandås, gift 1802 på Åmot med Gulbrand Larsen, se Holtehytta u. Holtet, gnr. 58.h. Anne f. 1784 I boka ser det ikke ut som Hans Amundsen var bror til Anne Amundsdatter.DagH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Karen Østvik

Heisann.Tusen takk for hjelpen!:o) Karen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Karen Østvik

Heisann DagH, dersom du leser dette: jeg er veldig glad for den hjelpen du har gitt meg! Har ett (???) lite spørsmål til. Jeg klarer ikke å finne informasjon om plassen Skrepsteier, står det noe om den og evt. Anne Amundsdatter i bygdeboka?:O)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Kan det være en forkortelse for Skreppestad eier , eller hva?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Melby

Det står Skrepstadeier i nevnte Bygdebok. Jeg har sett raskt gjennom alle 3 Skreptadgårder (samt en henvisning til Burhol) i Bygdeboka, men finner ikke i farta noen gode ledetråder. Det er riktignok nevnt et par som gifta seg i 1745: Amund Gudmundsen (ca 1712-1788) og Berte Olsdtr. De er registrert på Skrepstad Vestre i 1754, men årsak til denne registreringen finner jeg ikke. Paret drev i 1788 (Amunds død) Hage under Burhol. Det er bare nevnt en sønn Hans (ca 1743-1799).Ikke fullklaff i forhold til det du søker, Karen, men jeg nevner det da det er en del sammentreff i navn og årstall med de du søker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Karen Østvik

Takk skal du ha. Jeg har vært på FS/VRI og funnet ei Anna Amundsdatter dpt. 21.04.1754 foreldre Amund Gunmundsen og Birte Olsdr. Forresten eneste Anne/a Amundsdatter født i Høland i perioden 1733-1760 som var registrert der. I tillegg har jeg funnet søsknene Søren 1765, Hans 1750, Hans 1751,Ole 1747. I FT1801 tidligere lenke står det at Annes mor Mari Olsdatter var tilstede, det kan jo ha vært Birte Olsdatter men at registrator kanskje har gjort en feil..... Blir nok en stund til jeg får sjekket ut dette. Er vel lite velkomment om jeg tar med meg ei lita aktiv jente på 9 måneder til arkivene, skulle vært barnepass der..he,he.Igjen, tusen takk til alle sammen for god hjelp.:o)Karen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Karen Østvik

Det står forresten i FT1801 at Mari Olsdatter 'har nogen tillæg', er det noen som vet hva dette betyr??? Og hvor jeg evt. kan sjekke disse opplysningene?Mvh Karen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Hofsødegård

Beklager, det skjer at fingrene ikke bestandig følger med. Selvfølgelig stod det Skrepstadeier. DagH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Ottesen

Jeg ser at presentasjonen av Amund Gudmundsen og kona Berte Olsdatter og deres barn, for det meste ikke er kommet med i nevnte bygdebok for Høland og Setskog (HS). Faktisk er også alle bidrag ovenfor både relevante og korrekte.Det som ikke er kommet med under Burholhagen (i HS 3:280) er omtrent som følger:Amund Gudmundsen, f. ca. 1712, d. 1788 på Hage u Burhol. G. m. Berte Olsdatter. De bodde på Eidseier S i 1746 og 1747, på Skrepstad i 1750, 1751, vel på Skrepstadeier slik som i 1754. De er høyst sannsynlig ekteparet Amund ”Amundsen” og Berte Olsdatter som var husfolk på Burhol i 1762, faktisk svært tenkelig på Burholhagen; de hadde da en sønn Ole Amundsen (over 12 år) hjemme. (Av en eller annen grunn er denne familien ikke kommet ordentlig med. I HS 3:332 vises til ”Hage u Burhol”, men der – HS 3:280 – nevnes kun Amund og Berte, samt den ene sønnen, med feil fødselsår.) Barn: a. Dødfødt barn f. 1746. b. Ole, f. 1747, til Sørli u Ringstad (HS2:235); flyttet trolig fra Høland etter 1786. Ole var nok på Hage u Burhol i årene 1775-1778 (og altså ikke på Hage u Eid S – jf. HS 2:68). c. Hans, f. og d. 1750. d. Hans, f. 1751, d. 1788, overtok Hage. e. Anne, f. 1754, g.m. Helle Jonsen, f. ca. 1750, til Ødegården, Setskog (HS 1:406-407).Foreldre til Amund var Gudmund Jørgensen (ca. 1677-1750) og Helle Arnesdatter (f. ca. 1680, d. 1746), brukere på Nordre Skrepstad fra senest 1719 og frem til deres død. Jeg kjenner ikke til deres herkomst.Jeg kan nevne at Helge Jonsen har Blaker som ”adresse” da han gifter seg i 1780 med Anne Amundsdatter.Med vennlig hilsen Odd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.