Gå til innhold
Arkivverket

[#27210] Døde 105 år eller eldre

Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Celvin Ruisdael!Jeg fant denne underskriften. Det var ikke på annet sted som jeg trodde. Jeg hadde den i en mappe med spesielle ting,dokumenter.Navnet Ingebrigt Johansen var riktig. Han var født 3/4-1873 og døde 28/3-1981. Antar at han døde på Sørreisa Alders og Sjukeheim. Det var der jeg fikk underskriften (i juli 1980). Hadde skrevet infoen bak lappen med underskriften.Så kanskje han er den som døde 107 år i 1981. Da han ikke var blitt 108 år. Nesten 108 år gml.Har du en Thea Aas, f. 1867? Født i Bjugn. Død i Bodø? Jeg har sendt mail i dag til slektninger av henne (en av dem er min fadder) for å spørre når hun døde. Hun ble over 100 år.En grandtante (Audhild Scheie Bye) av meg døde i juli 1998, 101 år gml. Født 26/5-1897.Jeg husker en Hovatn i Froland som ble over 105 år. Men i et av innleggene i dette temaet så stod han der.Så jeg har nevnt nå de personene jeg husker nå som ble over 100 år (2 ble ihvertfall over 105 år gamle). Hvis jeg kommer over flere, så skal jeg si fra.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Til Kristin S Aasen,Tusen takk for opplysninger!Etter det jeg kan se, var Ingebrigt Johansen Norges ALLER eldste person da han gikk bort i 1981 (107 år 11 måneder og 25 dager gammel)Jeg har til nå ingen opplysninger om Thea Aas. I tillegg til listen over de som ble 105+ har vi også oversikter over 103- og 104-åringer. Du er velkommen til å poste info om henne.Olav Hovatn fra Froland døde i 2003 (110 år 6 måneder og 3 dager gammel). Han var dermed superhundreåring (110 år eller mer).CR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Emilie Jensdatter Lønnli, f i Eidsvoll 22.12.1874, d i Hammond, Wisconsin 19.3.1980. Brukte i Amerika navnet Emily Lonlie. Hun ble gift med Lars Holt fra hjembygda i Norge. Kuriøst: Emilie ble hjemmedøpt 3 mdr. gammel, noe som kan tyde på at foreldrene var redde for at hun ikke kom til å leve opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

TIL Ola Ljødal,Sier takk for opplysning!Hun er nå med på listen over utvandrede nordmenn som ble mer enn 105 år gammel.CR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Celvin!Jeg kom på at en kusine av min oldemor/morfars mor (Johanne Marie), Olivia Olsen/Borgen gift Olsen, født 1897 i Kr.sand, Vest-Agder (foreldre Oluf og Inga) levde fortsatt for ca. to år siden. Så hun passerte 105 år. Men jeg vet ikke om hun lever i dag. Har ikke fått hørt med slektninger av henne. Og vet ikke om du har henne i databasen din over personer med alder 105 +?Nå har jeg fått sjekket denne Thea Aas. Hun døde november 1968 i Bodø(født desember 1867 i Bjugn, Sør-Trøndelag). Så hun manglet 1 måned på å bli 101 år. Nevner det, selv om det kanskje ikke er interessant.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Hei igjen, KristinTakk for innlegg og for at du undersøkte nærmere om Thea Aas.Jeg noterer opplysningen om henne selv om hun ble noen år yngre enn de vi konsentrerer oss om.Olivia [borgen] Olsen er allerede med i databasen. Hun døde rett før jul i fjor mer enn 107 år gammel. Hun ble dermed en av Kristiansands aller eldste noensinne.02.10.1897 Olivia [borgen] Olsen, Kristiansand 17.12.2004 107-2-15 fCelvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

LISTEN OVER DØDE 105+ i Norge er nå komplett for tidsperioden 1986 - 2004 !!I alt døde 227 personer 105 år eller mer i Norge fra 1986 t o m 2004105-åringer : 101106-åringer : 59107-åringer : 40108-åringer : 13109-åringer : 5110-åringer : 6111-åringer : 2112-åring : 1Bekreftede opplysninger om navn, fødsels- og dødsdato pg bostedskommune er funnet for alle disse personene. TUSEN TAKK til alle som har bidratt med opplysninger !!!Vi vil fortsette arbeidet med å finne de som døde før 1986.CR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Åse K. Kristiansen

I Sørreisa i Troms ble Ingebrigt Emil Johansen født i 1873. Han ble omtalt i avisa Nordlys da han fylte 107 år, men han døde før han fylte 108. Nærmere opplysninger kan skaffes i tilfelle dere ikke har registrert denne personen fra før. Mvh Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Etter tips fra en norsk-amerikansk slektning er det nylig utkommet (september) en bok som heter '100 PLUS' (skrevet av Åshild Ulstrup) der hans tante Olivia (hun jeg nevnte i et av mine innlegg tidligere i dette temaet) er omtalt med flere andre 100-107-åringer.http://www.dinamoforlag.no/?struct=5&join=175Ville nevne det i tilfelle man ikke er klar over boken, spesielt du Celvin.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, en i min slekt giftet seg inn i familien til Olufine Andriana Iversdatter (gift med Magnus Veland) begge fra Lindås, Hordaland. Hun emigrerte til USA ca 1923. Hun fylte 106 år nå i august. Se LenkeMvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Do you have a Mr. Schevenius (not sure of spelling) from USA? I believe he was around 110 when he died, and went to Norway at age 101! I can get in contact with his daughter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Eit raskt søk på Google fortalde meg at Carl Schevenius levde 1878-1988. Han døydde i USA der han hadde budd heile sitt vaksne liv. Men han var fødd på husmannplassen Rui i Eidsborg i noverande Tokke kommune. To systrer av han blei buande på Rui livet ut, og blei landskjente da Knut Eidem(?) gav ut bok ei bok som heitte noko slikt som 'Rui-jentene som møtte kongen'. Rui-jentene var elles spesielle ved at dei var uvanleg småvokste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Jim Nelson

Til Morten Strøm, Rælingen: Olufine Veland sovnet still inn hjemme hos seg i Everett, Washington 21.10.2005. Hun feiret 106-årsdagen med familie og venner og var klar i hodet helt opp til hun døde. Jeg ble kjent med Magnus og Olufine da jeg giftet meg med ei datterdatter i 1981. Gjennom alle disse årene, feiret hun bursdagen på 10. september, ikke 22. august (datoen i databasen). Jeg tror nok at det står i bygdeboka for Myking at hun ble født 10.09.1899. Magnus døde i desember 1988 eller 89, 95 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til innlegg nr. 18. Lydianna Endresen, f. Larsdatter med foeldre fra Dyregrov i Gulen, ble født på Plassen i Rødøy 20.8.1883, hjemmedøpt 14.10.1883 og Stadfestet dåp 2.12.1883 iflg. Kirkeboken for Rødøy.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

TAKK for innlegg og kommentarer * Til Åse Kristiansen : Joda, Ingebrigt Johansen fra Sørreisa er med på listen. Han ble 107 år, 10 måneder og 25 dager gammel * Til Kristin S Aasen : Åshild Ulstrups bok er også omtalt i ukebladet Hjemmet nr. 36:2005 * Til Morten Strøm og Jim Nelson : Takk for info om Olufine Veland. Hun er nå kommet med på listen over utvandrede nordmenn som ble eldre enn 105 år. * Til Anfinn Bernaas og Margaret Miller : På denne tråden Lenke er det mer om Karl Vilhelm Schevenius. Han ble 109 år, 8 måneder og 23 dager gammelMvh, Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

NOEN ETTERLYSNINGER :Vi er på utkikk etter navn, fødsels- og dødsdato til disse 17 personene som døde mer enn 105 år gammel i 1981-85Alle opplysninger mottas med 1004-takk !RINGERIKE, 1981 : kvinne 106 årVERDAL, 1982 : kvinne 107 årSANDNES, 1983 : kvinne 105 årOSLO, 1983 : kvinne 106 årEIDSKOG, 1983 : kvinne 107 årTROMSØ, 1983 : mann 108 årBÆRUM, 1984 : kvinne 105 årNÆRØY, 1984 : kvinne 105 årNITTEDAL, 1984 : kvinne 106 årSYKKYLVEN, 1984 : kvinne 106 årLILLESAND, 1984 : kvinne 107 årOSLO, 1985 : 2 kvinner 105 årBERGEN, 1985 : kvinne 105 årSTEINKJER, 1985 : kvinne 105 årBERGEN, 1985 : 2 kvinner 106 årCR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Landre

Som bygdebok-forfatter for Flatanger kommune i Nord-Trøndelag, kan jeg bidra med 1 person derfra som ble 105 år. Det var ei dame som het Petternille Pettersdatter Aarem, født Fløan. Hun var født i 1853 i Flatanger og døde i 1958 i nabo-kommunen Fosnes (Otterøy sokn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Mulig jeg har nevnt dette før, men jeg har i slekta en med oppgitt alder ved død over 105 år, men det er ikke usannsynlig at denne alderen var en overdrivelse.I følge Kirkebok for Lesja (MINI 2), var Lisbeth Andersdatter 105 år og 2 måneder gammel da hun døde den 7. mars 1756. Hun kom til Lesjaverk som enke ca. 1725 sammen med sin sønn, hammersmed Anders Johansson Faleij, svigerdatter og barnebarn. De hadde før 1725 bodd en tid ved Hakadal verk,og før det igjen ved Odalen verk. Anders og kona hadde giftet seg i Odal i september 1716, og han var også der hammersmed. I følge oppgitt alder ved død (87 år i august 1773) var Anders født ca. 1686, men selv om det ikke stemmer, var han nok født før ca. 1695. Sannsynligvis var Anders (som var svensk av Valloner-slekt) ferdig utlært hammersmed da han kom til Odalen verk, og kom dit ved verkets opprettelse i 1708 (da ble det nemlig rekruttert en rekke svenske fagarbeidere). Dette peker mot at han neppe var født særlig etter 1686, og moren derfor neppe særlig senere enn 1665. Både Lisbeth Andersdatter og sønnen Anders Johansson Faleij er å finne i kilder fra Snavlunda socken i Örebro län i 1690-årene (sammen med Anders' far Johan Jacobsson Faleij som døde like etter 1700), men fødselsår eller alder er ikke funnet. Faren Johan Jacobsson Faleij var neppe født før 1653, for det året giftet hans foreldre seg i Norrköping. Lisbeth og Johan døpte et barn (etter all sannsynlighet sitt siste) i Snavlunda socken i 1698.Jeg tolker dette slik at det er en mulighet for at Lisbeth Andersdatter virkelig var så gammel som oppgitt, dvs. født ca. 1651, men mest sannsynlig var hun født noen få år senere, men neppe etter 1665, dvs. hun var minst 90 år da hun døde. Hvorfor presten oppgir så nøyaktig alder (105 år og 2 måneder) vet jeg ikke, men det kan jo kanskje tyde på at hun hadde en attest for sin fødsels/dåpsdato med fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Til Arnt Landre, * Takk for opplysning om Petternille Pettersdatter Aarem! Har du [tilgang til) hennes fødsels- og dødsdato ?Til Per B Lilje, * Takk for utdypende info om Lisbeth Andersdatter. Jeg er enig med deg i at det er en mulighet for at hun virkelig var så gammel som oppgitt. Blir spennende å se om du finner hennes fødsels- eller dåpsdato i kirkebøkene!CR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Celvin Ruisdael

Til Per B Lilje ang LISBET ANDERSDATTER :Vigerust Lenke har INNVANDRERE I GUDBRANDSDALEN PROSTI, Akershus stiftamt. Her oppgis hennes fødselsdato til 2.1.1651 - - hennes alder blir dermed 105 år 2 måneder og 5 dager(sitat)Andreas (Anders) Johansson Fallein (Fallei, Fallay, Fallejen, Faley, Falleij, Faleij), hammersmedsvenn (1716), hammersmed (fra 1725, 1734), først ved Oudalen Værk, så Hakadal Verk 1718, til slutt på håmåren ved Lesja Jernverk fra ca 1725; var bosatt på gården Søre Myre i Lesja sogn. Fra Sverige (svendske persohner, 1734). Født tidligst 1686, sannsynligvis i Snavlunda sogn i Örebro län i Sverige, † på Lesja 1773, 87 år gammel. I følge Per B. Lilje, som bygger på opplysninger gitt av den svenske genealogen Kjell Lindblom, dessverre uten angivelse av alle nødvendige kildeopplysninger, var Anders J. Fallei sønn av Johan (Jacobsson) Falleij, i 1698 ved Kårbergs bruk i Snavlunda, † tidlig på 1700-tallet, og Elisabeth (Lisbet) Andersdotter. Johan Falleij var av svensk vallonslekt, sønn av Jacob Fallan, som var sønn eller sønnesønn av støpemester Jacque (Jacob) de Fala (de Valla) som innvandret til Sverige fra Vallonia i Belgia ca 1628.Innvandret [til Norge] i tiden 1708-1716 sammen med sin mor, Lisbet Andersdatter, født 2.1 1651, † på Lesja 1756, 105 år og 5 måneder gammel (!). og muligens flere andre familiemedlemmer, blant annet en bror Johan Faley, hammersmed i Odal 1717.(sitat slutt)Jeg vurderer det slik at mer taler for hennes reelle alder på 105 år ved død enn mot det. Jeg noterer henne på listen over 105+ før 1900C:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Vet ikke om dere har fått med Elisa Tandberg, en ivrig bidragsyter til Norsk Slektshistorik Tidsskrift. I en nekrolog i NST XXVII s. 139 (1979)sies hun å ha vært 106 år ved sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Sara Pedersdatter Grut, eller 'Svenske-Sara' døde på Grut i Meldal i 1764. Hun var født i Jämtland, men hun og broren rømte fra hungersårene der på 1600-tallet. Sara ble gift i Meldal med Erik Rasmussen Foss. Men da han døde like etter århundreskiftet, giftet hun seg opp igjen i !705. I flg. prestebka i Meldal var hun 107 år gammel da hun døde i 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.