Gå til innhold
Arkivverket

[#27210] Døde 105 år eller eldre


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

TIL Marianne HolckTakk for ditt innlegg på denne tråden. Elisa Tandbergs fødsels- og dødsdatoer ble funnet nå i formiddag. Hun ble født den 13. november 1873 og døde den 22. april 1979, i sitt 106. år. Alder ved død år-mnd-dgr 105-5-9. Hun er nå med på listen over Norges aller eldste personer.TIL Bjørn SundsethTakk for input om Sara Pedersdatter Grut. Jeg trenger opplysning om hennes fødsels- og dødsdato for å kunne ta stilling til hennes alder.Generelt er 1600- og 1700-tallet preget av ganske mange aldersoverdrivelser.C:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

I følge kirkeboken for Aal prestegjeld, Aal sogn, ble Guri Olsdr Ellingsgard jordfestet 11.10.1782: Hun var oppgitt til 106 år.I følge samme kirkebok, sogn ikke oppgitt, ble Ingelov-Birgit jordfestet 27.12.1813. Hun var oppgitt til 111 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har nyleg flytta slektsbasen min over i eit program som gjev god oversikt over livet til kvar enkelt, med alder for dei ulike hendingane. Eg har sjekka nokre av dei tidlegaste hundreåringane, slike som har fått eit kalkulert fødselsår ut frå alder ved død.Dei aller fleste av dei er kvinner, og det er meir enn påfallande kor mange av dei som har fått barn lenge etter 50 år, gjerne opp til 70 år. Det seier meg at det ser ut til å vere meir regelen enn unntaket at alderen ved død er godt påplussa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Ja, det er interessant om du kan belegge Celvin Ruisdaels påpeking av at aldersangivelsene fra 1600- og 1700-tallet generelt er preget av ganske mange overdrivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Den siste eg sjekka, var Sara Antondtr Lote, dåverande Gloppen, no Eid, som døydde 100 år gammal i 1747. Det gjev henne ein alder på 56 år i 1703, då dottera Steine vart fødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Se innleggene nr. (10) - (13) - (14) og (15) over for noen eksempler på aldersoverdrivelserPå denne tråden Lenke er et en liste over personer som står OPPFØRT med alder over 110 år ved død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest geir moen

Ang. gamle personer så kom jeg over en Tørres Larsen Hegdal som skulle være født i 1680 og døde i 1784. Han hadde da vært blind i 17 år og etterlot seg 35 barn, barnebarn og barnebarnsbarn, hvorav 29 var gjenlevende. Han var fra Inderøy. Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Til Leif Kåre SolbergTakk for innlegg. Det er ganske sjeldent med noen som er oppført i kirkebøkene som mer enn 110 år etter 1800. Ingelov-Birgit som du nevner er det tredje tilfellet som jeg kjenner til.Det virker som om aldersoverdrivelsene var særlig utbredt i enkelte områder. Med en gj sn forventet levealder under 40 år, var man jo en olding etter fylte 60 år (eller etter 80-årsdagen hvis vi legger inn en streng definisjon)Noen ble over 100 år, og døde da i hovedsak mellom 100-104 år gammel, mens noen få i denne perioden ble 105 eller 106 år.Etter 1735 sendte sogneprestene inn årlige statistiske innberetninger over folkemengdens bevegelser. Kvaliteten økte etterhvert som man kunne sjekke alder ved død med fødselsdato i kirkebøkene.Fra 1775 ble det innført standardisert skjema ved de årlige innberetningene. Daværende Det statistiske Centralbureau (det som nå heter Statistisk sentralbyrå SSB) ble opprettet den 1. juli 1876.c:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg er ikke så sikker på at aldersangivelsene ble særlig pålitelige før langt ut på 1800-tallet, etter at man hadde kirkebokført fødslene, og også kontrollerte fødselsdatoen mot dødsdatoen før man anga alder. Min mer systematiske gjennomgang av Ål kirkebok har for øvrig ført til at jeg har funnet nok en gammel: Guri Olsdr Ellingsgard 106 ble jordfestet 11.10.1782. Hun var oppgitt til 106 år. Dette med å beregne forventet levealder er en tvilsom statistisk øvelse. Det er nok riktig at teknisk sett var forventet levealder på 1700-tallet rundt 40 år når man beregner den med aritmetisk gjennomsnitt. Dette sier likevel ikke så mye om hva livssjansene var. Da er det kanskje en bedre statistisk metode å bruke median i stedet, dvs. å beregne hvilken alder som halvparten av de nyfødte kunne forvente å oppnå. Denne medianalderen lå sannsynligvis under 30 år. Med andre ord livssjansene syntes å være enda dårlige med en slik, mer korrekt bergningsmetode. Årsaken til slike forskjeller i resultat er den høye spedbarnsdødeligheten som gir en sterk skjevfordelt alderskurve. Dermed er for så vidt den statistiske forutsetningen for gjennomsnittsbergninger ikke til stede – men det gjøres jo likevel stadig vekk over en lav sko!Det andre problemet med å bruke forventet levealder trekker i motsatt retning. Når den forventete levealder er lav (og skulle vært beregnet som enda lavere) får man lett en intuitiv følelse av at det ikke var normalt at folk ble gamle. Jeg vil tro at Celvin kan ha brukt sin intuisjon når han skriver: ”Med en gj sn forventet levealder under 40 år, var man jo en olding etter fylte 60 år (eller etter 80-årsdagen hvis vi legger inn en streng definisjon)”. Det man lett glemmer er at det var den høye spedbarnsdødeligheten som ga dette resultatet. Når folk i datiden vurderte hvem ble som oldinger, tok de neppe spedbarnsdødeligheten i betraktning, men spurte seg hvordan sjansene var for et langt liv, var det mange som ble gamle?Dette er en annen problemstilling, men også den lag seg fange opp ved statistiske metoder. I stedet for å beregnet forventet levealder ved fødsel, kan man forventet gjenværende levealder ved for eksempel 40 år. Statistisk Årbok gjør begge deler fra 1866 til i dag. I 1866-70 kunne en 40-åring forvente å bli 69 år, mens det nå har steget til 79 år. [url="http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-076.html>http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-076.html Selv om det nok har vært en stigning også fra 17- til 1800-tallet, har den neppe vært dramatisk. Da er det ikke så sikkert at en 60-åring ble regent som olding.Jeg har gjort noen raske analyser på de døde i Aal 1744-1825. Av i alt 3 359 døde med oppgitt alder, døde halvparten før 28 års alder, mens ”forventet levealder” fra fødsel, beregnet på vanlig måte, må ha ligget rundt 40 år. (Jeg har ikke tatt meg bryet med å tilrettelegge materialet for full statistisk analyse.) For folk mellom 20 og 40 år var den nok fortsatt en betydelig overdødelighet i forhold til nå. Det ser ut til å skylles i hovedsak voldelig død for menn i 20-årene og død i barselseng, særlig for kvinner i 30-årene. Av dem som nådde godt voksen alder, definert som 40 år, ble halvparten 70 år eller eldre. Tallene er slik:Alder Antall dødeUnder 1 8311-9 42610-19 12220-29 17530-39 17840-49 20750-59 22960-69 35470-79 42280-89 32990-99 75100-104 8105+ 3Sum 3359Konklusjonen er at selv om man tar høyde for en del overdrivelser i aldersangivelser, var det ”normalt” å bli over 70 år.Jeg gir for ordens skyld et par lesverdige henvisninger til statistikkhistorie: Espen Søbye skriver en del om den eldste statistikken i Statistikk og historie, i SSBs serie Statistiske analyser nr 39. Oslo-Kongsvinger 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

KOMMENTAR::-) Det er hverken interessant eller nødvendig å gå inn i polemikk med Leif Kåre her om hverken hans eller mine intuitive evner. For at det ikke skal feste seg tvil eller misforståelser i forhold til innlegg (84) over, der Leif Kåre Solberg skriver (sitat)'Jeg vil tro at Celvin kan ha brukt sin intuisjon når han skriver: ”Med en gj sn forventet levealder under 40 år, var man jo en olding etter fylte 60 år (eller etter 80-årsdagen hvis vi legger inn en streng definisjon)”.BRUK AV BEGREPET *olding er interessant. Fra boken Porsgrunns historie (Tønnesen) : 'Det var i familien Aalls hjem i Porsgrunn Pavels opplevde sine lykkeligste stunder, ikke så meget hos Nicolai Benjamin og hans eldste sønn Niels, som hos Jørgen i hans nye hus i Storgaten. (...)En søndag i begynnelsen av januar 1794, forteller Pavels, hadde han prediket i Eidanger og som vanlig spist middag hos Norss på Tveten, da hele det elegante Porsgrunn samledes på Lillegården for å møte de nygifte, og i en karavane på 42 sleder kjørte de til Aallgården, hvor Nicolai Aall, «en opplyst, rettskaffen, i hver henseende høylig aktverdig olding» (han var da 54 år) ventet dem med et prektig aftensmåltid.Såvidt jeg klarer å fange opp det som er skrevet fra denne tiden, så ble termen *olding ofte brukt om personer 60 år og eldre, eller med et litt strengere kriterium fra 80 år og oppoverFORVENTET LEVEALDER, hentet fra offisiell norsk og svensk statistikk for dette tidsrommet erSverige, med systematiske registringer fra 1749 har følgende (kilde: SCB) forventet levealder1751-1790 : 33.72 år menn, 36.64 år kvinner1791-1815 : 35.35 år menn, 38.44 år kvinner1816-1840 : 39.50 år menn, 43.56 år kvinnerNär Tabellverket inrättades 1749 fick Sverige som första land i världen en modern befolkningsstatistik och de befolkningstal som redovisas efter detta år för Sverige är mycket exakta.SSB presenterer tall for Norge fra 1821, f.eks.1831-1840 : 41.80 år menn, 45.60 år kvinnerInteressant er det å legge merke til at forventet levealder i Norge ligger ca. 2 år høyere enn i Sverige frem til 1870-årene. Norge hadde da, til tross for en veldig høy barnedødelighet, den høyeste forventede levealderen i EuropaOFFISIELL REGISTRERING AV ALDER VED DØD : Digitalarkivets online database over gifte par, fødte og døde i Norge 1735-1815 fordelt på prostier og stift inneholder oppgaver fra innsendte befolkningsrapporter fra denne tiden.Data online fra 1775-1800 er 93.7% komplett. Av 462182 døde er 22281 OPPFØRT med alder 80-89 år (dvs 4.8 % av alle døde), 4447 som 90-99 år (0.96 %) og 333 personer 100+ (eller 0.07 %). Foruten nødvendige korreksjoner for aldersoverdrivelser, så må vi ta høyde for avrundinger opp til nærmeste hele 10 (til 80 år, 90 år, 100 år) i et signifikant antall tilfeller.c:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Even Gulbrandsson på Solbjør i Etnedal skal ha dødd 118 år gammel i 1696. Manntall og militære kilder tyder derimot på at han ''bare'' var ca. 97 år. Dette er ikke utypisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Leif KåreDet er mulig du kan trekke ifra en av dem du sikkert har under alderen 100-104 år. Det er Thomas Herbrandson Sire som ble gravlagt i 1746. Han er der oppgitt å være 101 år. Han var født i Rotnheim i Gol, og bgydeboka for Gol oppgir at han ble født i 1659. Jeg tror han er født en gang mellom 1645 og 1659. Ut fra ting som skrives om han kan han kansje være født ca 1650?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Denne er funnet i kirkeboka for Lærdal, Sogn og Fjordane: Hans Dominicussen Ørbeck av Årdal død 13.6.1810 bgr. 19.6.1810, alder oppgitt til hele 134 år! Dette er kanskje den høyeste alder i ei norsk kirkebok. Selvsagt var han ikke så gammel, men det kan jo være av interesse å prøve å finne ut mer om ham. Ved siden av i kirkeboka er det tilføyd med annen skrift enn presten: NB 134 Aar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Nuvel, ved FT1801 Natviigen, Leirdahl, var han kun 60 år.-- Hans Dominicussen_ørbech, 60,Huusbondens Forældre, Har Vilkaar Af Gaarden --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hans Petter Engh

I aftenposten av idag fremkommer dødsannonsen for min bestefars andre ektefelle, Jonette Paulsen, født Andersen i Glemminge i Østfold(Lisleby), 29. oktober i 1901. Dødsdato var 16. september 2007 Hun ble 105 år og 10 måneder ++ Hun bodde i Oslo ifra 1930 på Oslo østkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)På leting etter noen andre kom jeg over disse, og tenkte på deg og døde over 105 år.Land MINI 4, 1733-1764. 17.mars 1735 Ingrid Micheldatter Qvernerud 108 år gammel. 13.des. 1740 Lars Jacobsen Bjørke 108 år gammel.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Hei. Hvorvidt alderen er rett er ikke godt å si, men presten har i alle fall skrevet følgende i Grytten MINI 1725-1763 på side 223 følgende:Dom Jubilate 1755 ble det i Wold kirke (Måndalen i Rauma Kommune)holdt Liig Predikken over Ole Olsøn Ødegaard 117 Aar gl. Som Lige indtil 18 uger for sin død ey havde vidst af nogen Sygdom at sige, men var førig og …, gikk til Kirken som en ung, havde sine fulde Sandser og Samling til det yderste.Hilsen Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Kom over denne damen i boka 'Stjørdalens Krønike' bind 6 side 43 av Hans Olav Løkken: Ingeborg Oline født 1893 og hun ble 107 år. Hun var gift med Haagen Raaen, og de var brukere på Auset i Skjelstadmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Til (96). Hun innehar rekorden som Stjørdals aller eldste person (i alle fall etter 1951) :Oline Ingeborg Raaen, 20.10.1893-11.4.2001 alder 107-5-22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Til (30)21.10.1848-07.01.1957 Mathias Nicolaus Hansen Sæther, død i Horten, Vestfold fylke 108-2-17Jeg fikk nettopp inn denneThe above would be a record for the year 1848, currently placeheld by1848 Catherine Emerence Baert F May 25, 1848 December 27, 1955 107 years 216 days BelgiumMathias Nicolaus Hansen Sæther innehar rekorden som verdens eldste av de som var født i 1848se også omtale av han i Nordlands Avis den 20. okt 1953 (i f b m 105-årsdagen)Nordlands Avis II 1953-10-20 Side 4 av 4105-ÅRINGEN GIKK TIL OG FRA VALGLOKALET. Den 105 år gamle fanejunker Mathias Sæther møtte valgdagen personlig opp på Fagerborg skole i Oslo og avga sin stemme. Han avslo å bli kjørt heim fra valglokalet da han foretrakk å gå. Fanejunker Sæther, som fyller 105 år den 21. oktober, tjenestegjorde i unionstiden under Oscar II i kongens livgarde i StockholmLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!Har ei grandtante som emigrerte til USA, ho vart 106,5 år gammal.Synneva Nå f. 09.07.1889, Døypt i Ullensvang Kyrkje 04.08.1889. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ullensvang i Ullensvang, Ministerialbok nr. B 1 (1882-1918), Fødte og døpte 1889, side 44. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2161&idx_id=2161&uid=ny&idx_side=-45>Lenke Permanent bildelenke: LenkeEmigrerte i 1914 til USA (nr 2030)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.