Gå til innhold
Arkivverket

[#27254] Danske søker aner fra Vestfold og Vest-Agder


Gjest Arne Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Jacobsen

Hej!Kan noen hjælpe meg med å finde noget om mine aner. Evnt sjekke mine oldeforeldres dåb i kirkeboka, for å se om foreldrene jeg har stemmer:Min oldefar hed Jacob Andreas Knudsen, født d. 19. april 1819 i Kristiansand. Han var smed og jeg har om ham skrevet: Døbt d. 7. maj 1819 i Den norske Kirke i Kristiansand i Vestagder. Købte sammen med konen en grund på Sundane Nordre i 1854, men havde allerede da boet der nogle år. Ikke fundet i FT 1875 for Vestfold. Hans forældre skulle hedde Knud Jacobsen og Ingeborg Anstensdatter. Jeg har fundet det over internettet ved mormonernes database, men de er ikke altid pålidelige.Hans kone hed vistnok Maren Erichsdatter født 7. sep. 1814 i Kristiansand. Jeg har om hende fundet: Døbt 18/9 i Den norske Kirke - Denne Maren Eriksdatter kommer fra Kristianssand - der er endnu en født i 1815, så meget mere Jakob Andreas' kone er opført nogen steder som Maren Jensen. Ved sønnen Jakobs vielse med Bodil står Maren Eriksdatters navn opført og som kommende fra Tjøme. I FT for Nøtterø 1865 over internettet står navnet Maren Jensen. I bogen om Nøtterø er navnet også Eriksdatter og ved sønnen Jacobs død er også nævnt moderen som Maren Eriksdatter. Ikke fundet hende i FT 1875 Vestfold. Hendes forældre skulle hedde Erich Jensen og Trodne Evensdatter, men det er vist ret usikkert.Mange hilsener her fra Danmark. Arne Jacobsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Jeg lurer på om den gård Sundane kan være på Tjøme i Vestfold.Legger en lenke til ' Gårder på Tjøme.' Søk i meny på venstre side, der finnes opplysninger om gården Sundene, søndre og nordrehttp://home.online.no/~srasmu/Vet ikke om det er aner fra disse gårder du søker?Det finners også noen kirkebøker fra området under Vestfoldslekt, hvis det er av interesse ?Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg legger en lenke til Vestfoldslekt. Her kan du søke i kirkebøker som er digitalisert. http://www.vestfold-slekt.net/For Kristiansandområdet kan du funne ut hva som ligger i digitalarkivet under Databaseveljar, øverst til venstre i det blå feltet her i Brukarforum.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

FT-1875 er bare delvis lagt ut på internett - i Digitalarkivet finnes kun Sandefjord og Sandar.At Maren er oppført både som Maren Eriksdatter og Maren Jensen er en sterkt indikasjon på at hennes far het Erik Jensen.Her er link til FT-1865:LenkeJeg har ikke tilgang til kirkebøkene for Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under foreldresøk på Fam. S. IGI finner jeg foruten Jacob Andreas , to søsken Anne Marie Knudsen dpt 15 nov 1829 og Thomine Knudsdatter dpt 30 mars 1823 i Kristiansand.LenkeDette er vel din familie? Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Mor til Maren Eriksdatter f. 7/9 1814 er Todne Evensdatter. Familysearch viser giftermål 19/5 1807 mellom Todne Evensdr og Erick Jansen, og denne barneflokken: Karen, Jens, Maren og Even.Det er ein mulig kandidat født på på Ertseid i Sør-Audnedal (Valle prestegjeld). [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11029.wc2&gardpostnr=20&personpostnr=287&merk=287#ovre>LenkeForeldrene hennes er Even og Maren, og det passer veldig bra med navna til barna.Eg har Sør-Audnedal bygdebok. Todne (og forfedrene hennes) er nevnt, men ikkje noe viser hennes videre skjebne.Skifteprotokollen viser at ho var ugift i 1803:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skal prøve å lete litt i kirkebøkene for Kristiansand ved Statsarkivet her i byen førstkommende torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg ved foreldresøk på Erik Jensen og Todne Evensdatter følgende barn døpt:Karen Erichdatter dpt 31 mars 1808Jens Erichen dpt 6 sep 1809Jens Erichen dpt 18 mars 1811Maren Erichdatter dpt. 7 sept 1814Even Erichen dpt 2 mars 1818.LenkeHer er lenke til den eldste av barna.Ser nå at jeg har gitt deg doble opplysninger.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Jacobsen

Jeg er rigtig glad for alle de nyttige links og oplysninger, jeg har fået vedrørende min slægt i Norge. Jeg vil undersøge Harald Storakers og Gunn Huglens oplysninger yderligere, såvel som jeg takker Oddbjørn Johannessen for eventuelle opslag fra Kristiansand. Mange tak til alle - Arne Jacobsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg var innom Statsarkivet i Kristiansand en kort visitt i dag, siden jeg likevel ikke rekker det i morgen. Kirkeboksøk er tidkrevende, og det ble da dessverre begrenset hva jeg kunne rekke over. Jeg fant i hvert fall Jacob Andreas Knudsens dåp (Kristiansand MINI A8 1818-1821). Fødselsdato: 19. april 1819. Dåpsdato: 7. mai 1819. Foreldre: Arbeidsmand Knud Jacobsen og Hustru Ingeborg Anstensdatter. Faddere: Mad. Heyeren, Jomfru Christine Schultz, Kjøbmand Soelberg, Kontoirbetjent Lars Borelly, Kontoirbetjent Ole Brodersen.Jeg hadde håpet å kunne finne noen slektsspor i fadderoversikten, men det ser ikke ut til at slektninger har vært benyttet. Alle fadderne tilhører tilsynelatende byens (handels-)borgerskap. Det kan jo bety at foreldrene ikke var fra Kristiansand. Jeg fant ingen av Jacob Andreas' søstres dåp i kirkeboken. Det skyldes sannsynligvis en av følgende årsaker: 1. Dåpsdatoen i FamilySearch er feil. 2. Det er ikke dåpsdatoen, men fødselsdatoen som er oppført i FS (slik tilfellet er med Jacob Andreas). 3. De er ikke døpt i Kristiansand, men f.eks. i nabokommunen Oddernes. Tidligere besto Kristiansand kun av den sentrale bykjernen (tilsvarer stort sett den såkalte 'Kvadraturen'), som var omkranset mot øst, nord og vest av Oddernes. Familien kan m.a.o. ha flyttet noen få meter og dermed ha havnet i kirkeboken for Oddernes, som jeg ikke rakk å sjekke.Jeg fant heller ikke Maren Jensdatters dåp, og heller ikke vielsen mellom foreldrene. Disse handlingene kan også ha foregått i Oddernes, eller man må kanskje vende blikket lengre vestover (jf. innleggene 7 og 11 i denne debatten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En mulig Ingeborg Anstensen-kandidat er hun som bor på gården Lie i Øvrebø (et par mil nord for Kristiansand) ved f.t. 1801. Hun er da 14 år. Her er hun: Lenke.Hennes fødsel er nevnt to ganger i FamilySearch. I det ene tilfellet er dåpsdato/sted 5. november 1786/Øvrebø, og foreldrene er Ansteen Tollisen og Targier Berentsdtr. Dette stemmer jo bra med opplysningene i folketellingen. I det andre tilfellet kalles hun Ingeborg Ansteensen Lie. Hun er fremdeles døpt i Øvrebø, men bare året (1786) er nevnt. Ingen foreldreopplysninger, men det blir påstått at hun døde 16. juni 1825. Denne dødsdatoen blir selvsagt et problem, hvis hun er mor til den Anne Marie Knudsen som jf. FS døpes 15. november 1829 (se innlegg 5). Nå kan det jo også være at Anne Maries fødselsår er feil i FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.